چه کسانی در خطر سکته مغزی هستند؟

zahra
دکتر شینیچی یوشی مورا، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: صفات خاص، شرایط و عادات گوناگون می‌توانند خطر بروز سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا را بالا ببرند. این صفات شرایط و عادات به‌عنوان عامل خطر شناخته شده است. هرچه عوامل خطر بیشتری داشته باشید احتمال سکته مغزی در شما بیشتر است.

دکتر شینیچی یوشی مورا، متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: صفات خاص، شرایط و عادات گوناگون می‌توانند خطر بروز سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا را بالا ببرند. این صفات شرایط و عادات به‌عنوان عامل خطر شناخته شده است. هرچه عوامل خطر بیشتری داشته باشید احتمال سکته مغزی در شما بیشتر است. در حالی که می‌توان با کنترل برخی عوامل خطر مانند فشارخون و سیگار این احتمال را تا حدود زیادی کاهش داد. اما برخی عوامل دیگر ازجمله سن و جنس را نمی‌توان کنترل کرد. 

عوامل خطر عمده برای سکته مغزی عبارتند از:
فشارخون بالا: فشارخون بالا عامل خطر اصلی برای سکته مغزی است. فشارخون اگر مدام بالاتر از 140 بر 90میلی‌متر جیوه باشد، می‌تواند خطرناک باشد. اگر مبتلا به دیابت یا بیماری مزمن کلیه باشید فشارخون نباید بیشتر از 130 بر 80میلی‌متر جیوه باشد. 
دیابت: در بیماری دیابت بدن به اندازه کافی انسولین نمی‌سازد. انسولین هورمونی است که کمک می‌کند قندخون به سلول‌های بدن برسد جایی که انرژی استفاده می‌شود. 
بیماری قلبی: بیماری عروق کرونر قلب، کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند باعث لخته شدن خون و در نتیجه سکته مغزی شود. 
مصرف سیگار: مصرف سیگار می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب رسانده و فشارخون را بالا ببرد. مصرف سیگار می‌تواند میزان اکسیژن لازم به بافت‌های بدن را کاهش دهد. گفتنی است قرار گرفتن درمعرض دود سیگار هم می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند.
سن و جنس: هر چه سن بالاتر می‌رود خطر سکته مغزی نیز افزایش پیدا می‌کند. در سنین بالاتر مردان بیش از زنان به سکته مغزی دچار می‌شوند با این حال زنان با احتمال بیشتری بر اثر سکته مغزی می‌میرند. زنانی که داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنند درمعرض خطر بالاتری از سکته مغزی هستند.
سابقه شخصی یا خانوادگی: یک‌بار سکته مغزی احتمال تکرار آن را افزایش می‌دهد، ضمن آنکه سابقه خانوادگی این مشکل هم این احتمال را افزایش می‌دهد. 

منبع: مجله سیب سبز

مطلب مرتبط:

3 عامل مهم پیشگیری از سکته مغزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ