8+1 نوشیدنی خطرناک برای تناسب اندام

کدام نوشیدنی‌ها چاق‌تـــــان می‌کند؟

 همه ما می‌دانیم که آب بهترین نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است اما وقتی دنبال چیزی بیشتر از آب همیشگی هستیم، سراغ آبمیوه، نوشابه، سودا یا آیس‌تی می‌رویم. مشکل اینجاست که همه این نوشیدنی‌های هوس‌انگیز پر از شکر و کالری هستند و در بعضی موارد نوشیدن یک لیوان سودا (آب گازدار) خیلی بهتر از گزینه‌های دیگر است. براساس آمار موجود،  نوشیدنی‌های شیرین و شکردار نیمی از «شکر افزوده» رژیم آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند که این مقدار در رژیم ما ایرانی‌ها اگر بیشتر نباشد، مطمئنا کمتر هم نیست!  همین است که انتخاب درست برای تازه کردن دهان، می‌تواند تاثیر زیادی بر دور کمر و سلامت شما داشته باشد. در ادامه شما با 10 نوشیدنی که به اندازه نوشابه مضر هستند، بیشتر آشنا خواهید شد.              

به آبمیوه نه بگویید
شاید فکر کنید آبمیوه گزینه سالمی است؛ هرچه باشد از میوه درست شده! اما مشکل اینجاست: با اینکه میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، آب‌ آنها این‌طور نیست، بنابراین حتی اگر صددرصد هم آب‌میوه باشد و نوشیدنی‌هایی- مثل کوکتل میوه‌ها- که شکر افزوده دارند، نخورید چون باز هم سرشار از مواد شیرین هستند. برای مثال، یک پیمانه آب انگور 36 گرم شکر دارد و یک پیمانه آب سیب 31‌گرم؛ تفاوت چندانی با مقدار شکر موجود در لیموناد گازدار -با 44گرم شکر- ندارد. 
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: الیزه شاپیرو، متخصص تغذیه، می‌گوید: «من هرگز مصرف آبمیوه را توصیه نمی‌کنم، حتی آبمیوه‌های صددرصد خالص را! اگر همان میوه را بخورید، احساس سیری بیشتری خواهید کرد، چون فیبر بیشتری در مقایسه با آبمیوه دارد.»

شکلات داغ؛کم‌ شیرین
اصلا مگر می‌شود عصرهای بهاری و بارانی را بدون این نوشیدنی دلپذیر گذراند؟! اما یادتان باشد این نوشیدنی بیشتر یک دسر است تا یک میان‌وعده و به گفته رنی کلرکین، متخصص تغذیه شیکاگویی، یک ماگ 450میلی‌لیتری شکلات داغ با خامه حداقل 400کیلوکالری انرژی و 43گرم شکر دارد؛ چیزی بیشتر از یک قوطی کولا!
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: وقتی به یک نوشیدنی مخصوص برای روزهای بارانی نیاز دارید، خودتان آستین بالا بزنید و یک نوشیدنی غیرمضر و بدون کاکائوی فرآوری شده و شکر بسازید. این‌طوری می‌توانید میزان شیرین‌کننده‌ها را هم کنترل کنید. مثلا با یک قاشق چای‌خوری شکر شروع کرده و کم‌کم نوشیدنی‌تان را طعم‌دار کنید (یک قاشق چای‌خوری معادل 4گرم شکر است). می‌توانید کمی دارچین یا کمی فلفل هندی (کاین) هم به آن اضافه کنید و در عین طعم و مزه بخشیدن به کاکائوی داغ، از شیرین‌کننده‌های کمتری هم استفاده کنید.

گول آیس‌تی را نخورید
شکی نیست که چای، یک نوشیدنی سالم و مناسب اســــت؛ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با انواع بیماری‌ها مقابله می‌کند، اما یخ‌چای‌های شیرین‌شده آن‌قدر شکر دارند که تمام خاصیت چای را زایل می‌کنند! حتی محبوب‌ترین و معروف‌ترین برندهای آیس‌تی حاوی 30گرم شکر در یک بطری هستند؛ درست مثل دسرها!
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: یخ‌چای بدون شیرین‌کننده، بهترین است. چه یک لیوان باشد و چه یک بطری، همین که قندش صفر باشد، کافی است. اگر یخ‌چای خالی برای‌تان زیادی تلخ است، می‌توانید طبق پیشنهاد دکتر شاپیرو یک قاشق چای‌خوری یا یک ساشه شکر به آن اضافه کنید؛ مسلما بسیار کم‌شیرین‌تر و کم‌ضررتر از یخ‌چای‌هایی است که از پیش شیرین شده‌اند. می‌توانید آب نصف یک لیموترش یا پرتقال را هم در آن بچکانید و از عطر و طعمش بیشتر لذت ببرید. 

 با  انرژی‌زاها خداحافظی کنید
با اینکه معمولا کالری آن‌چنانی ندارد، یک قوطی 250میلی‌لیتری 25گرم شکر را وارد جریان خون‌تان می‌کند؛ هرقدر هم که با ویتامین B غنی شده باشد، نوشیدنی سالم محسوب نمی‌شود.
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: بی‌خیال این نوشیدنی‌ها شوید نه فقط برای کاهش مصرف قند. نوشیدن این نوشابه‌ها بیشتر از نوشابه‌های دارونما، فشارخون و نوراپی‌نفرین (یک هورمون استرس) را افزایش می‌دهد. این اتفاق برای قلب خوب نیست، بنابراین اگر احساس می‌کنید باید کافئین مصرف کنید یا هوشیارتر و پرانرژی‌تر باشید، می‌توانید یک فنجان قهوه بنوشید.

رابطه چاقی با شیرهای طعم‌دار
می‌گویند شیرهای غیرلبنی مثل شیربادام یا شیرپسته یا شیرسویا از شیر گاو بهترند اما یک انتخاب اشتباه می‌تواند صبحانه شما را شکرباران کند! دکتر شاپیرو می‌گوید: «یک لیوان شیرشکلات گیاهی می‌تواند به اندازه یک مشت شیرینی یا یک تخته شکلات، شکر داشته باشد. 
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: قبل از خرید، روی بسته‌بندی محصول را تمام و کمال بخوانید. چون به گفته دکتر شاپیرو، بعضی‌ها با بی‌گناهی غلط‌اندازی از کلمات «خالص» یا «اصل/اورجینال» برای انواعی که شکر افزوده دارند، استفاده می‌کنند. دنبال کلماتی مثل «بدون شیرین‌کننده»، «بدون شکر»، «وانیلی بدون شیرین‌کننده» یا انواع طعم‌های جدید کم‌شیرین باشید. ضمن اینکه انواع و اقسام شیرهای گیاهی- بادام، پسته،‌ برنج و…  را امتحان کنید و ببینید از طعم بدون شکر کدامش خوش‌تان می‌آید. 

با قهوه‌های فانتزی شوخی نکنید
«خیلی‌ها وقتی متوجه میزان کالری موجود در لاته یا فراپاچینوی سفارشی‌شان می‌شوند، قید خوردنش را می‌زنند!» دکتر شاپیرو در ادامه می‌گوید: «یک فنجان موکا فراپاچینو با خرده‌های شکلات سفید  که در استارباکس سرو می‌شود، حدود 67گرم شکر دارد! مسلما قدری از آن مال شیر است اما همچنان یک فنجان متوسطش 35گرم شکر دارد.»
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: به همان قهوه با شیر بچسبید و نهایتا با یک ساشه شکر شیرینش کنید. می‌توانید از دارچین و جوزهندی برای طعم‌دار کردنش استفاده کنید. دل‌تان هیجان بیشتری می‌خواهد؟ یک کافه میستو (قهوه با کف شیر) میل کنید!

سراغ کم‌چرب‌ها بروید
پروبیوتیک یکی از آن کلمه‌های داغ و غلط‌انداز امروزی است، چون همــه‌ما شنیده‌ایم دانشمندان معتقدند این باکتری‌های مفید روده‌مان را سالم نگه می‌دارند. 
همین است که همگی سعی داریم این محصولات را بیشتر در رژیم غذایی روزانه‌مان جا دهیم.
 نوشیدنی‌های ماست پروبیوتیک و کفیر هم گزینه‌های خوبی هستند و می‌توانند انتخاب‌های سالمی باشند اما انواع طعم‌دار این محصولات که حاوی شکر هستند یا به‌عنوان دسر به فروش می‌رسند، لزوما گزینه‌های سالمی نیستند. 
یک بطری کوچک از این محصولات می‌تواند  تا 26گرم شکر و انواع مواد شیرین‌کننده در خود پنهان کرده باشد؛ از شکر و فروکتوز گرفته تا پوره میوه یا آبمیوه.
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: شاید فکر کنید انواع خالص بهترین گزینه برای شماست چراکه تنها شیرینی‌اش، قند موجود در خود شیر است.
 اما 250میلی‌لیتر انواع نوشیدنی ماست پروبیوتیک یا کفیر حدود 12گرم شکر دارد، بنابراین اگر به‌دنبال محصولات کم‌چرب یا حتی بدون چربی باشید، قطعا قند کمتری به بدن‌تان خواهد رسید و هر بار حداقل 2 قاشق چای‌خوری شکر کمتری می‌خورید!

مراقب آب‌های طعم‌دار باشید
هیچ فرقی با آب‌قند خوردن ندارد؛ حتی اگر مخلوطی از ویتامین‌ها را داشته باشد. بعضی بطری‌های آب طعم‌دار تا 30 گرم شکر (7 قاشق چای‌خوری) یا حتی بیشتر دارند! 
دکتر شاپیرو می‌گوید: «حتی اگر شکر هم نداشته باشند، باید به نحوی مزه‌دار شوند؛ یعنی ممکن است شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا استویا داشته باشند و همین که از شیرین‌کننده طبیعی‌تر و بدون کالری استفاده شده، آن را به یک نوشیدنی سالم تبدیل نمی‌کند! به‌خصوص که تحقیقات ثابت کرده طعم شیرین می‌تواند اشتهای فرد را برای مصرف شیرینی بیشتر تحریک کند.
 نوشیدنی‌تان را عوض کنید: اصلا نمی‌گوییم H2O خالص را دوست نداشته باشید. برای مزه‌دار کردنش می‌توانید از طعم‌دهنده‌های طبیعی و بدون قند مثل لیمو یا میوه‌های تازه استفاده کنید. یا آبمیوه را در آب بچکانید یا تکه‌های میوه را داخل پارچ آب بریزید، فرقی ندارد. در هر دو صورت از نوشیدنش لذت خواهید برد.

 از اسموتی‌های صنعتی دل بکنید
انتهای سالن باشگاه ورزشی‌تان یک کافه با نوشیدنی‌های سالم و خوشمزه دارید؟ شاید فکر کنید اسموتی‌هایش هم بسیار گزینه‌های سالمی هستند، اما آن‌قدرها که فکر می‌کنید، سالم نیست! حتی وقتی سرشار از میوه‌اند، دلیل نمی‌شود یک عالم از آن بخورید! میوه‌ها، خوراکی‌های سالمی هستند اما زیادی خوردن‌شان هم کالری زیادی به بدن‌تان می‌رساند و هم شکر بیشتر، درنهایت هم منجر به جهش و بعد افت قندخون می‌شود. شاید یک بطری اسموتی سبز که رویش هم نوشته «بدون شکر افزوده» به نظر کاملا بی‌خطر بیاید و به‌دلیل سبز بودنش فکر کنید انتخاب هوشمندانه‌ای کرده‌اید اما تمام آبمیوه‌ها و پوره‌های میوه 53گرم شکر به هر بطری اضافه می‌کنند. 
نوشیدنی‌تان را عوض کنید: به عقیده شاپیرو بهتر است شما یک میوه کامل را بخورید و روزهایی که با عجله و صبحانه نخورده از خانه بیرون می‌روید، یک بطری اسموتی خانگی می‌تواند کلی مواد مغذی به بدن‌تان برساند تا اسموتی‌های کارخانه‌ای که هیچ نظارت و کنترلی بر محتویاتش ندارید.
«خیلی‌ها وقتی متوجه میزان کالری موجود در لاته یا فراپاچینوی سفارشی‌شان می‌شوند، قید خوردنش را می‌زنند!» دکتر شاپیرو در ادامه می‌گوید: «یک فنجان موکا فراپاچینو با خرده‌های شکلات سفید  که در استارباکس سرو می‌شود، حدود 67گرم شکر دارد! مسلما قدری از آن مال شیر است اما همچنان یک فنجان متوسطش 35گرم شکر دارد.»

منبع: مجله سیب سبز

با این نوشیدنی شگفت‌انگیز لاغر شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ