آیا تست‌های خانگی تشخیص بارداری دقیق‌ هستند؟

zahra
مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص بارداری را بشناسید

ممکن است جزو خانم‌هایی باشید که بی‌صبرانه مشتاق هستند جواب مثبت برای بارداری بگیرند. یا شاید برعکس، نگران و مضطرب هستید که پاسخ تست بارداری‌تان چه خواهد شد. جزو هر کدام از این دو دسته که باشید احتمالا به روش‌های مختلفی متوسل می‌شوید که هرچه زودتر جواب را بدانید. ممکن است در این میان، دوستان و آشنایان‌تان انواع و اقسام روش‌های خانگی را برای تشخیص بارداری به شما معرفی کنند. شاید هم در اینترنت روش‌هایی مثل تشخیص بارداری با عسل، سفیدکننده، جوش‌شیرین و… به چشم‌تان خورده باشد. درباره اثربخشی این تست‌ها و بهترین روش تشخیص بارداری از دکتر فریبا الماسی، متخصص زنان و زایمان پرسیده‌ایم  این مطلب را بخوانید تا در این باره با اطمینان کامل عمل کنید.                                                                                                                               
اولین تست بارداری چه بود؟
قبل از ابداع تست‌های مدرن بارداری و در سال‌های بسیار قبل که هنوز علم پیشرفت چندانی نکرده بود، تشخیص در جوامع ابتدایی از طریق بستن گردنبند بود.
 در این اقدام، خانم‌هایی که ازدواج می‌کردند، گردنبند محکمی دور گردن‌شان می‌بستند.
اولین علامت برای تشخیص بارداری، کج شدن این گردنبند بود.
 پس از مدتی تست‌های متعدد دیگری برای این موضوع ابداع شد که از قدیمی‌ترین و مفیدترین آنها تست ادراری گراویندکس است که می‌توانست این موضوع را مشخص کند. 

آیا  بیبی‌چک‌ها  قابل اعتمادند؟
تست‌های خانگی که با نام بیبی‌چک شناخته و در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند، اعتبار کمتری برای تشخیص بارداری دارند تا جایی که گاهی اوقات پاسخ‌های مثبت و منفی کاذب برای بارداری به دست می‌آید. به این شکل که در مواردی، بیبی‌چک بارداری را منفی اعلام کرده اما بعد از مدتی خانم متوجه بارداری خود می‌شود.

دقیق‌ترین تست تشخیص بارداری کدام است؟
دقیق‌ترین تست برای تشخیص بارداری، تست خون Beta HCG است. از چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی این تست می‌تواند وجود بارداری را تشخیص دهد. تست ادراری تشخیص بارداری هم 15روز بعد از عقب افتادن قاعدگی، می‌تواند پاسخ مطمئنی برای احتمال بارداری باشد. 

تست بارداری چطور انجام می شود؟

خانم‌ها برای انجام تست، بهتر است بر استرس خود غلبه کرده و بدون اضطراب و نگرانی تست را انجام دهند. در غیر این صورت انجام آزمایش را به روز دیگر موکول کنند. به راحتی، با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و با گرفتن مقدار کمی خون، می‌توان این تست را انجام داد و بعد از چند روز جواب گرفت. 

در تست‌های بارداری چه چیزی اندازه‌گیری می‌شود؟
بارداری باعث بالا رفتن میزان هورمون گونادوتروپین جفتی در خانم‌ها می‌شود و در حقیقت اندازه‌گیری این هورمون در خون می‌تواند باعث تشخیص بارداری شود. در روزهای ابتدایی بارداری ممکن است میزان این هورمون‌ها آن‌قدر افزایش نیافته باشد که با آزمایش قابل تشخیص باشد، بنابراین باید تا زمان بالا رفتن  میزان این هورمون‌ها تا حدی که در آزمایش قابل تشخیص باشد، صبر کنید. 

بهترین زمان برای تست بارداری
بهترین زمان برای تشخیص بارداری، یک هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه است. 
در حقیقت قبل از این زمان، شاید به‌درستی نتوان بارداری را تشخیص داد چراکه هنوز تغییرات بدنی و هورمونی در حدی نیست که بتوان تشخیص دقیقی ارائه کرد. پس نتیجه تست بارداری به خطا منفی گزارش خواهد شد و ممکن است نتوانید اقدامات لازم بعدی برای مراقبت از خود و
 تضمین سلامت فرزندتان را که از همان روزهای اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به عمل آورید. 

اگر جواب تست خانگی منفی باشد؟

در صورتی که نتیجه تست خانگی منفی باشد و در صورتی که هنوز عادت ماهانه نشده اید، چند روز یا یک هفته دیگر صبر کرده و مجددا از تست استفاده کنید. شاید تخمک گذاری دیرتر از زمانی که تصور می‌کرده اید انجام شده باشد و در نتیجه هنوز برای انجام تست بارداری بسیار زود باشد. توجه داشته باشید که نتیجه منفی لزوما به معنای باردار نبودن نیست. در صورتی که در موعد مقرر عادت ماهانه نشدید ممکن است باردار شده باشید؛ پس بهتر است از مصرف دارو و سایر کارهایی که در دوران بارداری خطرناک است، خودداری کنید. 

کِی قابل اعتماد است؟ 
دقیق‌ترین تست برای تشخیص بارداری، تست خون Beta HCG است. از چند روز قبل از عقب افتادن قاعدگی این تست می‌تواند وجود بارداری را تشخیص دهد. تست ادراری تشخیص بارداری هم 15روز بعد از عقب افتادن قاعدگی، می‌تواند پاسخ مطمئنی برای احتمال بارداری باشد. 

عوارض تست بارداری

شاید برخی خانم‌ها این سوال را داشته باشند که آیا انجام تست‌های بارداری برای خود و جنین‌شان خطر یا عارضه‌ای دارد یا خیر؟ باید بگوییم انجام تست بارداری فقط گرفتن اندکی خون است و هیچ عارضه یا خطری به دنبال نخواهد داشت. پس با خیال راحت می‌توانید برای تشخیص بارداری اقدام کنید.

منبع: مجله سیب سبز

نشانه‌های اولیه بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ