نشانه‌های اولیه بارداری

مهرناز زاوه
در طول دوران بارداری بدن مایعات بیشتری تولید می‌کند و به همین دلیل مثانه شما فعالیت بیشتری خواهدداشت. بنابراین، اگر در طول شب به دفعات نیاز به دفع ادرار دارید، می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری باشد.

چند هفته از آخرین رابطه‌تان می‌گذرد و مشتاق این هستید که بدانید آیا باردارید یا خیر؟ برای اطمینان از این موضوع به یک تست بارداری خانگی یا آزمایش خون در مطب پزشک نیاز دارید. با این حال، شما می‌توانید با بررسی ۱۶ نشانه اولیه بارداری در خود از بارداری‌تان مطمئن شوید.
۱. تنگی نفس
هنگام بالا رفتن از پله به صورت ناگهانی دچار تنگی نفس می‌شوید؟ به دلیل نیاز جنین در حال رشد به اکسیژن، تنگی نفس امری عادی خواهدبود. متاسفانه باید به اطلاع شما برسانیم که این تنگی نفس در تمام دوران بارداری همراه شما خواهد بود. رشدجنین نیز سبب تشدید این امرخواهد شد.
۲. احساس درد در سینه‌ها
حساس بودن و احساس سنگینی سینه‌ها، تیره شدن نوک پستان‌ها وحتی پدیدار شدن رگ‌های ناحیه سینه از اولین علایم بارداری هستند.
۳. خستگی
به دلیل افزایش هورمون‌ها در بدن، احساس خستگی مفرط خواهید داشت. در اکثر خانم‌ها این احساس خستگی در ۳ ماهه اول بارداری وجود خواهد داشت، ولی به صورت ناگهانی از بین خواهدرفت.
۴. حالت تهوع
اکثر خانم‌های باردار از هفته ششم این حالت تهوع را خواهند داشت؛ اما برخی نیز این احساس ناخوشایند را به صورت بیماری صبحگاهی تجربه خواهندکرد. این احساس ناخوشایند در برخی افراد احتمالا در ۳ ماهه دوم بارداری از بین خواهد رفت.
۵. ازدیاد ادرار
در طول دوران بارداری بدن مایعات بیشتری تولید می‌کند و به همین دلیل مثانه شما فعالیت بیشتری خواهدداشت. بنابراین، اگر در طول شب به دفعات نیاز به دفع ادرار دارید، می‌تواند یکی از نشانه‌های بارداری باشد.
۶. سردرد
یکی از اولین علایم بارداری در بدن سردرد است که به دلیل تغییر در هورمون‌های بدن رخ می‌دهد. جهت تسکین سردرد از مسکن‌های قوی مانند ایبوپروفن استفاده نکنید و حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
۷. کمردرد
یکی دیگر از علایم بارداری احساس درد در ناحیه کمر است. این درد در طول دوران بارداری و به دلیل افزایش وزن جنین همواره همراه شما خواه دبود.
۸. درد در ناحیه شکم
آیا این درد مربوط به سندروم قبل از قاعدگی است یا بارداری؟ تشخیص این امر کار سختی است، ولی اگر این درد برای مدت زمان زیادی به طول انجامید می‌تواند به دلیل منبسط شدن رحم جهت آماده‌سازی برای رشد جنین باشد.
۹. تغییر در عادات غذایی
یکی از علایم بارداری تغییر در عادات غذایی است؛ مانند هوس کردن غذایی خاص یا احساس نفرت از بعضی غذاها.
۱۰. نفخ شکم
اگر در ناحیه شکم خود احساس ورم‌کردگی می‌کنید، می‌تواند یکی از علایم بارداری باشد؛ چون در این دوران هورمون مربوط به قبل از دوره بارداری ترشح می‌شود که سبب اختلال در سیستم گوارش خواهد شد.
۱۱. دمدمی مزاج شدن
آیا احساس می‌کنید که اخلاق و رفتارتان تغییر پیدا کرده است و در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شده‌اید؟ از آنجایی که هورمون‌های بدن تغییر پیدا کرده‌اند بدن شما درحال سازگاری با هورمون‌های دوران بارداری است، این تغییر حالت در رفتار شما به وجود خواهد آمد.
۱۲.افزایش دمای پایه بدن
اگر قصد باردار شدن دارید، می‌بایست نمودار دمای پایه بدن خود را برای شروع زمان تخمک‌گذاری تنظیم کنید. معمولا دمای پایه بدن تا زمان پریود بعدی افزایش خواهد داشت. اگر این افزایش بیشتر از ۲ هفته ادامه پیداکرد، نشان‌دهنده بارداری خواهد بود.
۱۳. حساسیت شدید به بو
اگر به برخی بوها حساسیت دارید و قادر به تحمل برخی از آنها نیستید، احتمالا باردار شده‌اید.
۱۴. سرگیجه و ضعف
کمبود قند خون یا فشارخون در این دوران از عوامل مهم در بروز سرگیجه و ضعف است. توصیه می‌شود که در این دوران نسبت به تغذیه مناسب جهت تامین مواد مورد نیاز بدن توجه کافی داشته باشید.
۱۵. لکه‌بینی یا لانه‌گزینی جنینی
اگر احساس می‌کنید دردهای دوران قاعدگی‌تان نسبت به زمان‌های مشابه  در گذشته خفیف‌تر است یا دوران قاعدگی‌تان زودتر از موعد آن اتفاق افتاده، شاید واقعا زمان دوران قاعدگی شما نباشد و شما در حال تجربه ”لانه‌گزینی جنینی“ باشید. در این حالت تخمک بارور شده به دهانه رحم چسبیده و سبب خونریزی خفیفی خواهد شد.
۱۶. به تاخیر افتادن قاعدگی 
بسیاری از نشانه‌های اولیه بارداری مربوط به سندروم قبل از قاعدگی (PMS) هستند. اگر تا به امروز قاعدگی شما تقریبا به موقع بوده و اکنون دچار تاخیر شده است، احتمالا باید خودتان را برای بارداری آماده کنید.
۱۷.تست بارداری مثبت
تا زمانی که یک تست بارداری انجام ندهید، از این بابت مطمئن نخواهید شد. اگر جواب تست‌تان منفی بود و هنوز پریود نشدید، ممکن است هنوز برای انجام تست بارداری زود باشد. چند روز دیگر دوباره امتحان کنید. و اگر مثبت است: تبریک!
منبع: parenting 

عوارض عجیب و غریب بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ