تریگر پوینت علت 95 درصد از درد های ناحیه ای

qazalkharaji
ممکن است بسیاری از ما هنگام مراجعه به کلینیک های فیزیوتراپی عبارت تریگر پوینت را از زبان فیزیوتراپیستمان شنیده باشیم و برایمان جالب باشد که واقعا چه چیزی در بدنمان اتفاق افتاده است؟ تریگر پوینت اولین بار توسط دکتر جانت تراول رونمایی شدند و بهتر است بگوییم که اصلا وحشتناک و غیر قابل درمان نیستند بلکه اگر علت درد های شما این نقاط ماشه ای هستند و علت دیگری برای دردتان وجود ندارد حتما آدم خوش شانسی هستید.

4علامت اصلی تریگرپوینت ها:

-درد ناشی از نقطه ای مشخص در عضله یا فاشیا( بافت پوشاننده ی عضله و سایر ارگان های داخلی)

-لمس گره در عضله و ایجاد پاسخ ناگهانی (twitch response) حین تحریک آن

-انتشار درد با الگوی مشخص

-منفی بودن تست های نورولوژیک

پس درواقع تریگرپوینت ها گره هایی در عضلات یا فاشیا هستند که باعث ایجاد درد می شوند.

سوالی که به وجود می آید اینست که چرا باید چنین گره هایی در عضلات ما ایجاد شود؟

عوامل متعددی می توانند این نقاط ماشه ای را ایجاد کنند. یکی از این عوامل وارد شدن بار بیش از حد و در مدت زمان طولانی به عضله است که باعث ایجاد مشکل در تعمین انرژی عضله و نهایتا ایجاد چنین نقاطی می شود. در واقع این نقاط شبیه انقباض قطعه ای کوچک از عضله هستند که انرژی کافی برای آزاد شدن نداشتند. مشکلات روحی روانی و استرس های عصبی، عدم تعادل هموستاز بدن، ضربه ی مستقیم و حتی سیگار کشیدن می توانند تریگرپوینت هایی در عضله ایجاد کنند. وجود این تریگر پوینت ها باعث ایجاد درد و ضعف در عضلات مربوطه می شوند و خیلی اوقات با مشکلات دیگر اشتباه گرفته می شوند.

آیا تریگرپوینت ها با نقاط آکوپانکچر تفاوتی دارند؟

با توجه به اینکه یکی از درمان های اصلی تریگرپوینت اعمال فشار بر روی این نقاط و یا آزادسازی توسط سوزن خشک است بسیاری از افراد بر این باورند که نقاط ماشه ای همان نقاط طب سوزنی هستند در صورتی که اینطور نیست. اما طبق مطالعه ای که در سال 2000 انجام شد، متوجه شدند که نقاط دردناک در طب سوزنی 92 درصد با نقاط ماشه ای یکسانند اما اتیولوژی های متفاوتی برای آن ها ارایه شده است.

روش های درمانی تریگرپوینت:

فیزیوتراپی:از جمله اقداماتی که در فیزیوتراپی برای از بین بردن تریگرپوینت ها انجام می شود شامل مایوتراپی( ماساژ عضله، فشار ایسکمیک و عمقی)، ویبریشن تراپی، استفاده از دستگاه اولتراسوند و لیزر، کشش بافت، سوزن خشک، تکنیک اسپری-استرچ، اسپری خنک کننده و سایر تکنیک های اختصاصی، می شود که بر اساس مطالعات در درمان تریگرپوینت ها بسیار موثرند.

تزریق در تریگر پوینت:

تزریق ماده ی بی حس کننده ی موضعی مثل Novacain، بوتاکس و … در تریگرپوینت

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

همه چیز درباره تریگرپوینت تراپی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ