چرا من انقدر بد اخلاقم؟!

faateme1366
همه ما یک فرد بد اخلاق در اطرافمان داریم. شاید پدر، مادر، فرزند، همسر، دوست و یا حتی همکارتان باشد. سوالی که مطرح می شود این است که چرا این افراد بد اخلاقند و ریشه های بد اخلاقی آنها کجاست و چگونه می توان با آنها برخورد کرد! جواب تمام این سوالات در مطلبی که برای شما آماده کردیم هست.

بداخلاق‌ها کسانی هستند که بیشتر مردم تمایل دارند کمتر با آنها برخورد و ارتباط داشته باشند. باید این را درک کنید که بالاخره باوجود تمام بدی‌ها، عیوب و کمبودهایی که برخی از مردم ممکن است دارا باشند، مقید به برخی رفتارهای خوب نیز هستند. باید دریابید که آنها چگونه کسانی هستند و باید یاد بگیرید که توجه‌تان را روی آن خوبی‌ها متمرکز نمایید.

 

سه دلیل اصلی بد اخلاقی

1ـ بیماری‌ جسمی

بیماری هایی نظیر ضعف بنیه، خستگی مفرط، کار زیاد و مشغولیت بیش از حد توان. بداخلاقی از غدد داخلی، ورم مغز و برخی دیگر از بیماری‌های جسمی سرچشمه می گیرد.

 

2ـ فشار روحی و عقده‌های روانی

این افراد به خاطر خلأ روحی وکمبود محبت دچار بداخلاقی می‌شوند.

 

3ـ تربیت ناصحیح

افراد تأثیرگذار جامعه مانند پدران و مادران و آموزگاران به گونه‌ای ناصحیح این دسته از افراد را تربیت کرده‌اند و باعث ایجاد اختلال روانی و در نتیجه تندخویی در فرد می‌شوند.

 

 

انواع گوناگون بداخلاقی

 

1ـ بداخلاقی در خانه

2ـ بداخلاقی شغلی

3ـ بداخلاقی سیاسی

4ـ بداخلاقی اجتماعی

 

درمان بداخلاقی

 

برخی راههای درمان بداخلاقی این چنین است:

1ـ یادآوری مفاسد دنیوی

2ـ همنشینی با افراد خوش‌اخلاق

3ـ مبارزه با نفس در رفع اخلاق بد

4ـ وادار کردن نفس به اعمالی که بر خواسته از اعمال نیکوست

 

ریشه یابی بداخلاقی کودکان

 

  آزار و خشونت پدر ومادر که پیش از بلوغ کودک آغاز می شود یک رفتار درگیرکننده است که معمولا بیشتر از چندین بار در هفته تکرار می شود.

خشونت فرزند می تواند آزارهای کلامی باشد یا تحقیر و تهدید والدین یا حتی کتک و انواع آزارهای جسمی دیگر. اگر شما هدف چنین خشونتی قرار بگیرید دائما ترس و نگرانی دارید که فرزندتان چه خواهد کرد.

 

‏فرزند نوجوان تان به راحتی روی شما دست بلند می کند و موقع خشم هر چیزی را به سمت تان پرت می کند. شما در مقابل او درمانده اید.

آزار والدین توسط کودک باعث ایجاد شرمندگی، خشم، ناتوانی و بحران می شود. کودک والدینش را فلج می کند چون پدرومادر نمی دانند در برابر این وضعیت چه واکنشی نشان بدهند.

هر بچه ای ممکن است گاهی اعتراض کند و دعوایی راه بیندازد. اما کودکان باید به قدرت و اراده والدین احترام بگذارند. کسی که به راحتی مرزهای خانواده را رد می کند و نگران عواقب آن نیست و در برابر اعتراض دیگران جنگ و دعوا به راه می اندازد رفتاری طبیعی ندارد.‏

 

واکنش والدین در مقابل کودک بد اخلاق

 

1-      محدودیت های جدی تری ایجاد کنید

شما نباید از روی ترس اجازه بدهید او با قلدری و پرخاش از این مرزها عبور کند. اجازه بدهید او نتیجه شکستن قوانین تعیین شده را ببیند نه اینکه شما بخاطر پایبندی خود به این قوانین و تسلیم نشدن،از او بترسید.

 

2-      حرف زدن درباره خشونت

با فرزندتان درباره مصادیق خشونت حرف بزنید و برایش مشخص کنید که چرا زدن، فحاشی و توهین خشونت هستند. حتی لازم است بگویید که از نظر قانونی چنین رفتارهایی چه تبعاتی دارد

 

3-      درمان اختلالات

خشونت های فرزندتان در اغلب موارد وابسته به نوعی اختلال روانی یا رفتاری هستند. برای تشخیص شما نیاز به روانپزشک و روان درمان دارید. تا زمانی که ریشه مشکلات فرزندتان را پیدا نکنید عملا نمی توانید آن را از بین ببرید. ‏

 

 

دلیل بد اخلاقی زنان

 

 دانشمندان دانشگاه پیترزبورگ در این تحقیق متغیرهای ژنتیکی مرتبط با ماده شیمیایی کنترل کننده خلق و خو را در بدن که با بروز خشم، پرخاشگری و خصومت در زنان در ارتباط است، مورد آزمایش قرار دادند.

ایندرانی هالدر” و همکارانش از 550 زن اروپایی برای شرکت در دو تست خشم دعوت به عمل آوردند. همچنین اطلاعات مربوط به ژنی که به بدن در تولید سروتونین کمک می کند، جمع آوری شد. سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که احساسات و حالات افراد را کنترل می کند.

نتیجه این تحقیق عدم وجود یا وجود یک یا دو متغیر در ناحیه پیشرونده ژن مخصوص گیرنده سروتونین با نام 2c را نمایان ساخت. ناحیه پیشرونده بخشی از دی ان آ است که ساختار ژنی را کنترل می کند.

بنا بر گزارش “لایوساینس”، زنانی که از یک یا دو متغیر ژنتیکی برخوردار بودند، نمره کمتری در تست خشم دریافت کردند و این بدان معناست که تمایل این افراد به پرخاشگری و بروز رفتارهای خشمانه بیشتر بود

 

درمان مردان بداخلاق با طب سنتی

 

مردانی که به دلیل صفراوی مزاج بودن، تحت اثر کمترین محرکهای محیطی، خیلی سریع دچار تلون مزاج و عصبانیت و بدخلقی می شوند

به محض بروز چنین حالتهایی می توانند برای خوددرمانی به نوشیدن این نوشیدنی ها بپردازند:

یک لیوان شربت آب لیمو

یک لیوان آب انار

آب زرشک

یک فنجان عرق کاسنی هر روزه

یا سایر صفرا برها ی طبیعی و بی ضرر، برای فرونشاندن صفرا و تمدد اعصاب روی آورند.

برای افراد دیابتی و همچنین سایر افرادی که به سلامت کبد و سلامت عمومی خود اهمیت می دهند، توصیه می شود به جای مصرف شکر در شربت آبلیمو، حتما از عسل استفاده کنند.

در صورت عدم دسترسی به هیچ یک از موارد بالا، نوشیدن یک لیوان آب خنک، و در صورت روزه داری و یا عدم امکان استفاده از نوشیدنیها،کشیدن چند نفس عمیق و تغییر حالت فرد از حالت ایستاده به نشسته و یا از حالت نشسته به خوابیده، می تواند تا حد زیادی از تداوم بدخلقی های ناگهانی و عصبانیت و بروز تپش قلب و حمله های قلبی احتمالی ناشی از آن، جلوگیری کند.

 

من بد اخلاقم یا افسرده

اگر شما دوره‌های طولانی از زودرنجی یا دمدمی بودن، احساس یأس یا کسلی شدید را تجربه می‌کنید، این مسائل را با پزشک خود مطرح کنید. گهگاه، علائم یک اختلال خلقی جدی‌تر به نام افسردگی در شما وجود دارند.

افسردگی خیلی بیشتر از یک احساس اندوه یا بی‌حالی است. این بیماری می‌تواند خشم بیش‌ازحد، زودرنجی، بی‌علاقگی و حتی خودکشی را به دنبال داشته باشد. پس برای دریافت کمک درنگ نکنید. با یک متخصص آموزش‌‌‌دیده یا مشاور یا پزشک خود صحبت کنید، کسیکه بتواند در غلبه بر احساسات و برگشت به مسیر عادی زندگی شما را یاری کند. اگر افکار خودکشی به سراغ شما می‌آید با یکی از نزدیکان خود در تماس باشید یا برای دریافت کمک با مرکز ملی جلوگیری از خودکشی تماس بگیرید.

 

 

چگونه بر بد اخلاقی غلبه کنیم

خلقیات بد نه تنها روز شما را خراب می‌کنند، بلکه آنها پتانسیل این را دارند که زندگی شما را ویران کنند. توصیه‌هایی برای کمک به نوجوانان دمدمی در ادامه آمده است:

  1. درباره کسی یا چیزی که سپاسگذار آن هستید، فکر کنید 
  2. یک کار خوب انجام دهید
  3. به یک موسیقی شاد و خوشحال‌کننده گوش کنید.
  4. توجه داشته باشید که شما تنها نیستید.
  5. با یک نفر صحبت کنید.
  6. کمی ورزش کنید.
  7. هر شب هشت و نیم تا نه و نیم ساعت بخوابید. دریافت استراحت کافی، هر چند گهگاه خیلی دشوار است، ولی برای سلامتی شما مهم است. 
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ