چه حشراتی ما را نیش میزنند

نیش زدن یا به دلیل آزار غیر عمدی حشره از طرف ما است و یا نیاز حشره برای تغذیه از بدن ما. دلیل هرچه که باشد ممکن است نیش زدن یک حشره کل مسافرت ما را خراب کند. اما چه حشره هایی ممکن است ما را نیش بزنند و باعث آلرژی یا درد و التهاب در پوست ما شوند؟

کنه

کنه ها اغلب در الیاف موی حیوانات یافت می شوند. اغلب گزش های کنه مضر نیستند؛ با این حال کنه می تواند بیماری های جدی مانند بیماری لیم و تب مالت را انتقال دهد.

اغلب اوقات عضلات قسمت های گرم ومرطوب بدن از جمله پوست سر ، زیر بغل، کشاله ران، چین و چروک پوست احتمال عفونت را دارند. باکتری بیماری لیم در اغلب موارد،  به مدت 36-48 ساعت برای گسترش زمان نیاز دارد. یک خارش دایره ای، قرمزکه مدام در حال گسترش است یا بثورات جلدی یکی از اولین علائم بیماری لیم است. علائم دیگر عبارتند از: خستگی، لرز، تب، سردرد، درد مفاصل و درد عضلات و غدد لنفاوی متورم.  عموما درمان در مراحل اولیه با آنتی بیوتیک ثمر بخش است.

عنکبوت سیاه و سفید

عنکبوت سیاه حدود یک سانتی متر عرض دارد. عنکبوت سیاه و سفید با شکمی کروی که رنگ قرمز متمایز دارد.

علائم نیش این عنکبوت معمولا از 20 دقیقه تا یک ساعت بعد از نیش زدن شروع می شود و می تواند همراه درد باشد. اگرچه همه افراد درد را تجربه نمی کنند. علائم دیگر شامل گرفتگی عضلانی و اسپاسم، درد شکم، لرزش، ضعف یا افزایش فشار خون می باشد. بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید. درمان شامل آنتیژناز (که ضد عفونی کننده سم است) و داروهای ضد درد در صورت لزوم می باشد.

عنکبوت قورباغه ای

عنکبوت قورباغه ای بسیار سمی است و نیش آن می تواند باعث عفونت و بیماری شود.  رنگ آنها از رنگ زرد تا قهوه ای مایل به قرمز با پایه های تیره تر است که حدود یک سانت طول دارند. آنها یک الگوی ویولن مشخص در پشت دارند.

نیش این عنکبوت فرورفتگی قهوه ای معمولا بدون درد است، اما ممکن است مانند نیش یک زنبور درد خفیفی احساس شود. علائم نیش عنکبوت فرورفتگی قهوه ای شامل درد شدید در محل نیش زدن است که حدود چهار ساعت پس از نیش زدن رشد می کند؛ پس از خارش شدید، تهوع، استفراغ، تب و درد عضلانی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر فکر می کنید که توسط یک عنکبوت گزیده شده اید در صورت امکان عنکبوت را برای شناسایی سم به پزشک نشان دهید.

شپش

شپش سر حدود 2-3 میلیمتر طول دارد و آنها معمولا درناحیه سر و گردن و در موهای شما پنهان می شوند. ورم های سر از طریق تماس مستقیم با موی فرد مبتلا به شپش سر گسترش پیدا می کنند. این بیشتر در بین کودکان پیش دبستانی و مدارس ابتدایی و اعضای خانواده کودکان مبتلا به شپش سر دیده می شود. شپش سر منجر به بیماری خاصی نمی شود، اما ممکن است باعث خارش شود و خراشیدن آن ممکن است منجر به عفونت شود.

درمان برای هر کسی که مبتلا به آلودگی شدید شپش سر باشد توصیه می شود. داروهای پریکولیسید (داروهایی که شپش را می کشند) ممکن است توسط دکتر شما تجویز شود. شستن همه لباس و ملافه های مورد استفاده توسط فرد مبتلا با آب جوش اغلب توصیه می شود.

کک

کک ها ها در حدود 2.5 میلی متر طول دارند، آنها رنگ قرمز مایل به قهوه ای هستند و در حالی که بی چهره هستند، می توانند از فاصله زیاد بپرند و پوست را مورد گزش قرار دهند. بعضی افراد ممکن است  واکنش آلرژیک به  کک داشته باشند. خارش و جای گزش کک ناخوشایند است. و می تواند در پوست اطراف ناحیه گزش، زخم ایجاد کند که می تواند منجر به عفونت شود.

زنبور عسل

زخم زنبورها می تواند واکنش های شدید در افرادی که به زخم هایشان آلرژی دارند، ایجاد کند. واکنش های طبیعی شامل درد، قرمزی و تورم در اطراف محل خارش وجود دارد.

اگر شما به زنبورها آلرژی دارید، بلافاصله برای مراقبت های اورژانسی برای پیشگیری و یا درمان واکنش آنافیلاکتیک نیاز به  درمان دارید. در تمام موارد، اگر ممکن است برای جلوگیری از رسیدن سم بیشتر، به پزشک مراجعه کنید . در غیر این صورت محل زخم را با ضد عفونی تمیز کنید. شما ممکن است آنتی هیستامین های ضد خارش و ضد التهاب غیر استروییدیرا برای کاهش درد و التهاب نیاز داشته باشید.

مورچه آتشین

این نوع مورچه قرمز مایل به قهوه ای و قرمز مایل به زرد سیاه است. آنها معمولا در مناطق گرم و آفتابی زندگی می کنند. نیش آنها معمولا دردناک است و باعث ایجاد خارش بر روی پوست می شود.

اگر واکنش آلرژیک شدید به  نیش مورچه احساس کردید بلافاصله به مراقبت پزشکی نیاز دارید. در غیر این صورت، برای کمک به کاهش درد و خارش، از داروهای ضد درد و آنتی هیستامین ها استفاده کنید. برای جلوگیری از عفونت ثانویه، محل گزش حشرات را ضد عفونی و مواد سمی را از بین ببرید.

ساس

 ساس رنگ قهوه ای مایل به قرمزدارد و اندازه ی آن کمتر از 1 میلی متر است. آنها اغلب در ملافه ها یافت می شوند، اما همچنین می توانند در مبلمان قدیمی نیز پیدا شوند

اغلب اوقات واکنش به گزش ساس خفیف است و معمولا به صورت  نقطه ای کوچک، قرمز و خارش دار است. درمان شامل کرم های هیدروکورتیزون و آنتی هیستامین ها برای از بین بردن خارش است. خارش بیش از حد می تواند یک عفونت ثانویه ایجاد کند.

عقرب مرگبار

عقرب ها که طول آن حدود 9 تا 21 سانتی متر هستد و بخش انتهایی بدن آن ها که دم محسوب می شود یک سم را به گیرنده محل خراش منتقل میکند. اکثر عقرب ها بی ضرر هستند، اما برخی می توانند کشنده باشند. نشانه های زخم عقرب عبارتند از درد، تورم و خارش در محل زخم. علائم شدید شامل بی حسی،  مشکل دربلع، تاری دید مختصر، تشنج و مشکل تنفس است. اگر دچار عقرب گزیدگی شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مگس

مگس هه  رنگ های زرد یا سیاه و سفید با بال های الگو دار دارند. آنها عمدتا در روزهای گرم و آفتابی با باد کم فعالیت می کنند و در مناطقی مانند سواحل، دریاچه ها یا جنگل ها در مناطق مرطوب رشد می کنند. گزش آن ها معمولا دردناک است، اما اغلب اوقات   به مراقبت پزشکی نیاز پیدا نمی کنید. در اغلب موارد، پشه ها باعث خارش خفیف می شوند. اما آنها همچنین می توانند بیماری هایی مانند ویروس غرب نیل، ویروس دنگ، مالاریا و دیگر بیماری ها را منتقل کنند. گزش پشه ها نیز می تواند باعث عفونت شود.

برگردان عرب زاده

آیا ایدز با نیش حشرات هم منتقل می شود؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ