فواید خوردن هندوانه برای سلامتی

هندوانه یک میوه کاملاً سالم و خوشمزه است که در هر فنجان خود 46 گرم کالری دارد و شامل ویتامین‌های A و C می‌شود، ما در ادامه مطلب قصد داریم 7 مزیت مهم خوردن هندوانه را برای شما بیان کنیم.

 

1-کمک به هیدرات شما

خوردن آب یکی از راه‌های مهم برای حفظ هیدرات بدن است، از همین خوردن مواد غذایی که آب فراوانی دارند نیز به همین امر کمک می‌کند. خوردن میوه‌های که ترکیبی از آب فراوان و فیبر هستند در سلامت بدن شما بسیار مفید است. هندوانه نیز جز همین دسته از میوه‌هاست که تا 90% آن را آب تشکیل می‌دهد.

2-حاوی ترکیباتی است که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

لیکوپن و سایر ترکیبات موجود در هندوانه می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، طی تحقیقات دانشمندان لیکوپن بیشترین تأثیر را در پیشگیری از سرطان سیستم گوارشی دارد. علاوه بر این cucurbitacin E نیز می‌تواند در مهار رشد بیماری‌های سلول‌های سرطانی مؤثر باشد.

3- بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان است، عوامل مهمی مانند سبک زندگی، نوع تغذیه می‌تواند احتمال بروز آن را در هر فرد کاهش دهد. وقتی به هندوانه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که چندین ماده غذایی وجود دارند که می‌توانند به سلامت قلب کمک کند. در واقع لیکوپن موجود در هندوانه می‌تواند به کاهش کلسترول بد و فشار خون کمک کند همچنین می‌تواند. یک مطالعه روی زنان و مردان مسن فنلاندی نشان می‌دهد لیکوپن می‌تواند از وارد شدن آسیب به شریان‌های جلوگیری کند

هندوانه همچنین شامل سیترولین و اسید آمینه است که ممکن است سطوح اسید نیتریک بدن شمارا افزایش دهد که این امر به رگ‌های خونی کمک می‌کند تا فشار خون را کاهش دهند. علاوه بر آن ویتامین‌های A,C,B6، منیزیم موجود درر هندوانه برای سلامت قلب شما مفید است.

4-التهاب و استرس را کاهش می‌دهد

لیکوپن و ویتامین C موجود در هندوانه می‌تواند باعث کاهش التهاب و استرس در افراد شود. در تحقیقاتی که سال 2014 روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد دانشمندان دریافتند آن‌هایی که پودر هندوانه در برنامه غذایی‌شان وجود داشت از استرس و علائم التهاب کمتری برخوردار بودند. در گذشته آب گوجه که غنی از لیکوپن است را با منبعی از ویتامین C ترکیب می‌کردند و از آن برای کاهش علائم استرس استفاده می‌کردند در حالی که هندوانه به خودی خود دارای ترکیب لیکوپن و ویتامین c است. همچنین لیکوپن یکی از موادی است که می‌تواند در پیشگیری از شروع آلزایمر و مشکلات مغزی تأثیرگذار باشد.

5-کمک به کاهش درد عضلانی

هندوانه دارای یک اسید آمینه به نام Citrulline است که ممکن است به کاهش دردهای عضلانی کمک کند. در یک مطالعه جالب به برخی از ورزشکاران آب هندوانه داده شد و مشاهده شد که در مقایسه با دیگر ورزشکاران ضربان قلبشان بهبود یافته و دردهای عضلانی آن‌ها کمتر شده است

6- مفید برای پوست و مو

ویتامین‌های A,C موجود در هندوانه کمک فراوانی به سلامت پوست و موی شما می‌کنند. در واقع ویتامین C به کلاژن موجود در بدن کمک فراوانی می‌کند تا بتوانید پوست و موی بهتری داشته باشید. ویتامین A نیز نقش مهمی درترمیم پوست و جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن دارد. همچنین لیکوپن موجود در هندوانه می‌تواند از آفتاب سوختگی پوست جلوگیری کند.

7-کمک به بهبود هضم غذا

هندوانه دارای مقدار فراوانی آب و فیبر است که هردوی آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک خواهند کرد. هندوانه می‌تواند تأثیر فراوانی در سلامت روده شما داشته باشد و مشکلات دفع شما را مرتفع کند.

اثرات منفی مصرف زیاد هندوانه

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ