دلیل افسردگی پرندگان خانگی و درمان آن

faateme1366
علم روانشناسی مباحث بسیار عجیبی دارد و در این مطلب برای شما از افسردگی پرندگان و عوامل ظهور آن صحبت کرده این. اگر شما پرنده ای در خانه نگهداری می کنید، برای جلوگیری از افسرده شدن او حتما این مطلب را بخوانید.

از کجا بفهمیم پرنده مان دچار افسردگی شده؟

اگر شما میبینید که پرنده ی شما دارای یک رفتار غیر طبیعی و خود مخرب است، به احتمال بسیار زیاد دچار افسردگی شده است.

بسیاری از پرندگان و از جمله طوطی هایی که در اسارت زندگی میکنند، ممکن است  در صورت کم توجهی ، نشانه هایی ناشی از افسردگی داشته باشند.

ثابت شده است که این پرندگان زیبا بسیار باهوش اند. حتی بسیار از محققان از ضرایب قابل مقایسه ی هوش آنها با بچه های کوچک صحبت میکنند. بنابراین یک کودک در قفس را تصور کنید که از  محیط زیست و خانواده اش  دور شده است، آنوقت متوجه خواهید شد که چرا طوطی ها در اسارت از افسردگی رنج میبرند.

علامت اصلی بیماری افسردگی در این پرنده ی زیبا،  شروع پرکنی  است. به گونه ای که پس از مدتی کاملا لخت میشود!

 

دلیل افسردگی پرنده خانگی  کاسکو

در واقع مشکلات رفتاری از قبیل فروختن پرنده و تغییر صاحب پرنده ومکان پرنده، نگهداری از حیوانات خانگی دیگر، تغییرات ناگهانی و عمده در تغذیه، فعالیت یا ورود افراد جدید در محیط، مکان نامناسب مثل قفس کوچک یا گذاشتن قفس در ارتفاع پایین یا روی زمین، نداشتن صاحب مهربان و نداشتن اسباب بازی و سرگرمی مناسب باعث می شود این پرنده حساس، دچار افسردگی شود.

 

درمان افسردگی پرنده خانگی  کاسکو

اولین کار و مهمترین کار افزایش ساعات رابطه با کاسکو است. باید به طوطی کاسکو عشق و محبت بورزید. خوراکی های مقوی به او بخورانید. آرامش را برای طوطی به ارمغان بیاورید و اشتباه نکنید که طوطی پرکن را به حال خود و سکوت و تنهایی رها کنید. هفته ای دو سه بار با آب پاش ، آب به روی بدن طوطی بپاشید فقط حواستان باشد آب را روی سر طوطی نپاشید چون باعث سرماخوردگی و بیماری می شود. طوطی را در اکثر اوقات روز از قفس بیرون بیاورید و در بیرون از قفس هم برایش اسباب بازی فراهم کنید.

برای درمان و پیشگیری از افسردگی های طوطی، گشت گذار و ابراز محبت فراوان و بازی کردن با پرنده (مانند یک جفت برای او)، اغلب موثرترین برنامه است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر این افسردگی ها در فصل جفت گیری و تولید مثل رخ میدهد.

 

اجبار به حرف زدن عامل افسردگی پرندگان خانگی

در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، پرنده را به سرعت نزد دامپزشک ببرید. در این مواقع، دانستن تاریخ و زمان شروع بیماری، وضعیت اشتهای پرنده، وضعیت دفع فضولات، تنفس پرنده و مواردی از این قبیل برای دامپزشک مهم است؛ پس به این موارد توجه کنید و آنها را به خاطر بسپارید.  برای اینکه پرنده‌تان لب به سخن بگشاید، از روش‌هایی مثل گرسنه نگه داشتن او استفاده نکنید چون نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه موجب افسردگی و بیماری پرنده خواهد شد.

 

تلویزیون عامل افسردگی طوطی

یکی دیگر از دلایل افسردگی طوطی‌سانان می‌باشد. چون کاسکو به امواج رادیویی مخصوصاً تلویزیون حساس می‌باشد و باعث عصبی‌شدن پرنده می‌شود. بعضی افراد به اشتباه پرنده را جلوی‌تلویزیون می‌گذارند تا سرگرم شود که این کار برای پرنده مضر است حتی در نزدیکی پرنده بهتر است با موبایل نیز صحبت نشود.

 

مکان نگهداری طوطی عامل افسردگی

در منزل بهتر است مکان نگهداری پرنده یک متر بالاتر از سطح زمین و همچنین در گوشه‌ای از منزل یا کنار دیوار باشد. در این صورت حیوان احساس امنیت بیشتری می‌کند. دلایل متعدد دیگری نیز در پرکنی کاسکو مؤثر است که در مقاله های آینده توضیح داده‌می‌شود. در شرایطی نیز حیوان باید تحت درمان دارویی زیر نظر دامپزشک به مدت چند ماه قرار بگیرد که از داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش استفاده می‌شود. خاطرنشان می‌شود پرکنی طوطی‌سانان مخصوصاً کاسکو نیاز به درمانی طولانی مدت و صرف وقت زیادی دارد پس باتوجه به این نکاتی که گفته شد ما تا حدودی می‌توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم.

 

درمان افسردگی پرندگان با دم کرده

مقدار مصرف گرده گل برای هر عدد از پرندگان: قناری برای بار اول۴ دانه گرده گل  با ظرف انگشتی داده شود و درصورت تمایل  پرنده۱/۴ قاشق چای خوری کوچک را به صورت روزانه می توانید ارائه نماییدبرای طوطی سانان ریز نقش ۱/۴ قاشق چای خوری برای هر روزو برای طوطی سانات بزرگ جسته۱/۲ قاشق چای خوری برای هر روزبرای مرغ مینا طرقه۱/۴ قاق چای خوری ۱ بار در هفتهبرای فنچ و پرندگان ریز نقش مقداری ۱/۴ قاشق چای خوری برای هر روزبرای همستر و گونه حیوانات گیاه خوار ۱ قاشق چای خوریدر صورتی که پرنده بیمار است ابتدا و اگر بار اولیست که پرنده گرده گل میخورد میتوانید ۳عدد گرده گل به او بدهید و پس از۸ ساعت و بررسی پرنده میتوانید مقدار را تا ۱۵ عدد   به صورت۲۴ ساعت به ۲۴ ساعت تجدید کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ