از اسپوندیلوز سرویکال چه میدانید؟

faateme1366
ستون مهره ها، ستون اصلی بدن است که نگهداری از آن یکی از مهمترین کارهای روزانه به شمار می آید. اما گاهی عدم مراقبت صحیح ممکن است مشکلی به نام اسپوندیلوز سرویکال را ایجاد کند. چند دقیقه ای وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید تا راجع به این بیماری بیشتر بدانید.

اسپوندیلوز را می شناسید؟

هرنوع بیماری تخریبی مهره‌های ستون فقرات را مُهراک یا اسپوندیلوز می‌گویند. مهراک از آسیب‌های غیر التهابی در ستون مهره‌های بدن است. اسپوندیلوز عبارت است از آرتریت فرسایشی مفاصل بین تنه ستون مهره‌ها. در این بیماری زائده‌های مفصلیدرگیر نیستند. در حالت پیشرفته بیماری به دلیل فشار بر ریشه اعصاب درد و پارستزی (گزگز شدن و بی حسی) اندام‌ها روی می‌دهد. هنگامیکه فاصله بین دو مهره کنار هم تنگ شود فشار بر ریشه عصب می‌تواند موجب آسیب ریشه شود. علائم حسی و حرکتی آسیب ر یشه مانند درد و ضعف عضلانی بسته به محل عصب‌دهی دارد. بیماری عموماً در سنین بالا دیده می‌شود.اسپوندیلوز یا آرتروز ستون فقرات نوعی بیماری است که به خاطر  فرسایش بدن پدید می آید این بیماری غالبا با بالا رفتن سن بروز می کند. معمولا با بالا رفتن سن افراد بدن آن ها دچار فرسایش می شود. بعد از مدت های  طولانی استفاده از ستون فقرات، مهره ها و مفصل هاو رباط ها و دیسک های بین مهره ای دستخوش  دگرگونی های زیادی می شوند و مانند سابق کارایی نخواهند داشت

 

 

سندروم های شایع را بشناسید

روندهای پاتولوژیک در اسپوندیلوز سرویکال با درجات متفاوتی از علائم، از حالت بدون علامت تا ضایعات بالقوه کشنده متفاوت است.

سندرم های بالینی  شایع  به چهار دسته عمده تقسیم می شوند:

1- سندرم مهره سرویکال (Vertebral syndrome)

2- سندرم درد رادیکولر

3- میلوپاتی

4- نارسایی ورتبروبازیلر

 

شایع ترین مشکلات اسپوندیلوز سرویکال

1) درد گردن:

اسپوندیلوز سرویکال یک بیماری دژنراتیو شایع در جوامع صنعتی است و حدود 80 -50% مردم حداقل یک اپی زود درد گردن با یا بدون اجزای رادیکولر را در سال تجربه می کنند. در مورد درد گردن خالص، رسپتورهای موضعی در آنولوس، لیگامان ها و فاست ها گیرنده پیام هستند ولی  در مواردی که رادیکولوپاتی وجود دارد، پیام nociceptive   از ریشه عصبی و گانگلیون ملتهب آغاز می شود.در مشکلات آرتروپاتیک گردن، تحریک مکانیکال، مثل ناپایداری و کمپرشن همراه با فاکتورهای نوروژنیک، شیمیایی و التهابی، رسپتورهای موضعی  را حساس می کنند.درد گردن، همیشه خود بخود محدود شونده نیست و در حدود یک سوم بیماران  بحالت مزمن تبدیل می شود .درد ناشی از ستون فقرات سرویکال در گردن و پشت سر حس می شود. گاهی درد به سمت شانه، بازو و دست نیز انتشار یافته و با حرکات خاص سرو وضعیت گردن برانگیخته می شود. درد با محدودیت حرکت گردن و تندرنس در لمس ستون فقرات همراه است.

 

2) ضعف عضلانی:

ضعف و آتروفی عضله مهمترین اختلال تروفیک ایجاد شده به علت قطع اعصاب حرکتی است و در صورتی که با  تندرنس یا از دست رفتن رفلکس های وتری اهمیت بیشتری دارد.علل بروز اسپوندیلوز سرویکال علائم اسپوندیلوز سرویکال درمان اسپوندیلوز سرویکال اسپوندیلوز سرویکال چیست اسپوندیلوز سرویکال  {hendevaneh.com}{سایت‌هندوانه}اطلاعاتی در مورد اسپوندیلوز سرویکال – www – اطلاعاتی در مورد اسپوندیلوز سرویکال

 

3) اختلال حس:

در هنگام بررسی اختلال حس، بایستی توجه به شکل اختلال حس و آنومالی های حسی و نیز مدالیته های حسی از دست رفته داشت.

 

4) تغییر یا اختلال در رفلکس های وتری عمقی:

کاهش یا از دست رفتن رفلکس ها یک علامت ثابت در بیماری اعصاب محیطی است ، در حالیکه افزایش رفلکس ها به صورت پاتولوژیک یک علامت اختلال اعصاب سیستم عصبی مرکزی میباشد . توجه به تغییرات رفلکس های وتری در این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است و در انتخاب روش درمانی  مناسب و همچنین پیش آگهی وضعیت بیمار  تاثیر دارد .

 

5) اختلال gait:

یک posture نرمال و Locomotion نیازمند به یک فانکشن لابیرنتی، حس عمقی و بینایی سالم می باشد . در تشخیص افتراقی اختلالات gait ، در نظر داشتن آتاکسی مخچه ای و حسی و gait اسپاستیک (همی پلژی ، پاراپارتیک) و افتراق آن از اختلال gait به علت میلوپاتی سرویکال (spastic ،ataxic) ارزشمند است .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ