تزریق اپیدورال در چه مورادی به کار می رود؟

faateme1366
همه تزریق ها در بازو یا باسن انجام نمیشود، نوع دیگری از تزریق هم هست که اگرچه کمتر انجام می شود اما میتواند درد را به سرعت از بین ببرد و آن تزریق اپیدورال است. لابد م یپرسید تزریق اپیدورال یعنی چه؟ این مطلب را بخوانید تا همه چیز را راجع به این روش بدانید.

تزریق اپیدورال چیست؟

تزریقات اپیدورال در درمان دردهایی استفاده می شوند که از ستون فقرات شروع شده و به یک بازو یا پا انتشار می یابند. درد بازو یا پا اغلب زمانی بروز پیدا می کنند که یک عصب ملتهب شود یا تحت فشار قرار گیرد .تزریق اپیدورال به صورت تزریق ماده بی حس کننده به همراه یک داروی ضدالتهابی مثل استروئید (کورتیزون) نزدیک عصب درگیر می باشد. این کار التهاب را کم کرده و درد را تسکین می دهد یا از بین می برد. اگر هدف از این تزریق تشخیص منشا درد باشد، ماده تزریقی در یک عصب خاص تزریق می گردد. گاهی فقط ماده بی حس کننده تزریق می شود. پاسخ فوری به تزریق به دقت مانیتور می شود. اگر درد کاملا یا به مقدار زیادی محو شود به این معناست که این عصب مسوول درد است. اگر درد کمی محو شود یعنی عصب دیگری منشا درد است.

 

درمان کمردرد

تزریق استروئید در فضای اپیدورال کمر یکی از درمان‌های متداول بسیاری از گونه‌های کمر درد و پا درد محسوب می‌شود. تزریق اپیدورال از سال 1952 تاکنون برای درمان کمر درد انجام شده است و تا به امروز یکی از بخش‌های لاینفک مدیریت غیرجراحی درد کمر و سیاتیک به شمار می‌آید. هدف از انجام این تزریق تسکین درد است، تزریق گاهی به تنهایی برای آرام کردن درد کافی است، اما این عمل معمولاً در قالب بخشی از برنامه توانبخشی جامع انجام می‌شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

 

فایده تزریق اپیدورال چیست؟

تزریق اپیدورال غالباً برای درمان دردهای تیر کشنده عصبی (رادیکولار)، موسوم به درد سیاتیک، یعنی دردی انجام می‌شود که از محل فشردگی عصب در کمر شروع و در امتداد عصب سیاتیک، یعنی در پشت پا یا تا پایین پا، منتشر می‌شود. مواد شیمیایی التهابی، مانند ماده P، PLA2، اسید آراشیدونیک، TNF-α، IL-1 و پروستاگلاندین E2، و واسطه‌های ایمنی شناختی مولد درد هستند و به کمر دردهای رایجی مانند فتق دیسک کمر یا آرتریت مفصل فاست دامن می‌زنند. این عارضه‌ها و مشکلات متعدد دیگر باعث التهاب می‌شوند که به نوبه خود موجب تورم و تحریک قابل ملاحظه ریشه اعصاب می‌شود. تزریق استرویید اپیدورال مزایای تشخیصی و درمانی دارد. از نظر تشخیصی، تسکین درد پس از تزریق داروی بیحسی موضعی به فضای اپیدورال و محل آسیب عصبی احتمالی، نشاندهنده نقش فضای اپیدورال به عنوان منشا بالقوه درد است. علاوه بر این، تسکین درد طولانی مدت بیمار به مدت چند هفته پس از تزریق، نشانه وجود یک جزء التهابی در درد بیمار است؛ و نقش تزریق در کاهش این فرآیند التهابی است. روش های گوناگونی برای تزریق کورتیکو استروئیدها به داخل فضای اپیدورال بکار میروند؛ ولی بر اساس مطالعات انجام شده، روش های ترانس فورامینال و کودال بیشترین تاثیر درمانی و کمترین عوارض را به همراه داشته اند.

 

چه زمانی و چندبار باید تزریق اپیدورال داشته باشید؟

زمان مناسب تزریق اپیدورال ناشناخته است. اغلب بیماران با علائم رادیکولر، چند هفته پس از درمانهایی مانند استراحت نسبی و یا اصلاح فعالیت، دارو، فیزوتراپی و .. برای تزریق استرویید اپیدورال مراجعه میکنند. در صورتی که درد بیمار بیش از حد شدید است (زمانی که هیچ نشانه ای از آسیب پیشرونده عصبی وجود دارد)، تزریق استرویید اپیدورال در مراحل زودتر برای کنترل درد موثر نشان داده شده است. تعداد دفعات مناسب تزریق استرویید اپیدورال به یک بیمار نامعلوم است. البته الگوریتمهای درمانی نشان می دهند که تا 3-4 نوبت تزریق استرویید اپیدورال ممکن است برای سندرم درد رادیکولار حاد لازم باشد. ارزیابی پاسخ بیمار توسط پزشک بلافاصله بعد از هر تزریق و 2-3 هفته پس از آن، بهترین راهنمای تصمیم گیری درمورد نیاز به تزریق استرویید اپیدورال دوباره است.

 

نتیجه تزریق اپیدورال

مراحل انجام تزریق استروئید اپیدورال در کلینیک های درد، 15 – 20 دقیقه به طول می انجامد و بیمار میتواند یک ساعت پس از انجام عمل ترخیص شده و با پای خودش به منزل برود.در انجام این تزریقات داروهای استفاده شده پس از 24 تا 48 ساعت تاثیر درمانی خود را آغاز میکنند و علایم بیمار به تدریج بهبود می یابند. با از بین رفتن التهاب و فشار از روی عصب درگیر، مکانیسم ترمیم داخلی دیسک شروع شده، فضاهایی که قبلا تحت فشار قرار داشتند به وضعیت طبیعی نزدیک میشوند . بیماران در چند روز اول پس از تزریق، استراحت نسبی دارند و پس از آن تمرینات ورزشی برنامه ریزی شده را شروع مینمایند.  6-12 هفته پس از تزریق وضعیت بهتر می شود و در صورت رعایت شرایط توصیه شده به بیماران بهبودی طولانی مدت قابل انتظار خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ