اگر میخواهید سرطان نگیرید حتما بخوانید!

toranj
تاثیر عواملی که برروی ابتلا به سرطان اثر می گذارد را در این مقاله بخوانید.

امروز 4 فوریه روز جهانی سرطان است و اطلاع رسانی در این زمینه برای همه رسانه ها امری واجب می باشد. در این مطلب سعی بر آن شده است شما را با مهمترین عواملی که باعث ایجاد سرطان شود آشنا شویم.

در ادامه یکی از این موارد که تاثیری تقریبا 100 درصدی دارد را برای شما بازگو خواهیم کرد.

عوامل محیطی تاثیر گذار بر ابتلا به سرطان

در دنیای تکنولوزی و پیشرفت همه چیز در راستای اینترنت باید علم سلامتی نیز با ان پیش برود . از عوامل کم تاثیر بر سرطان می توان موارد ارث و وراثتی را نام برد که تاثیری کوچک دارد اما عوامل محیطی که با توجه به استفاده نادرست ما از آن ها می باشد می تواند دلیل مهمتر و تاثیر گذار تری بر ایجاد غده های سرطانی در بدن ما باشد.

تغذیه ناسالم، چاقی، مصرف دخانیات مهمترین عوامل ایجاد سرطان هستند. وظیفه کمیسیون ملی یونسکو آگاهی بخشی در زمینه عوامل محیطی زیانبار و پیشگیری از بیماری سرطان و همچنین ایجاد امید در راستای درمان‌پذیری این بیماری است.

مواد رادیواکتیو و شیمیایی

مواد رادیواکتیوی و سمی و شیمیایی در ابتلا به بیماری سرطان نقش بسزایی دارند که باید در بخش شغلهای مرتبط با این مواد آگاهی های لازم و همچنین تجهیزات مناسب جهت جلوگیری از بیماری سرطان صورت گیرد. 5 درصد موارد سرطانی قابل پیشگیری هستند و این باور که این بیماری دمان پذیر نمی باشد را باید از افکار عمومی خارج کرد. میسیون ملی یونسکو وظیفه مهم آموزش را داراست که اولویت کشورهای جهان در ۱۵ سال آینده خواهد بود و کم‌هزینه‌ترین و انسانی‌ترین راه برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات است.
عوامل گوناگون دیگری نیز در ابتلای افراد به سرطان ها نقش دارند.
شیوه های زندگی غلط و نامناسب باعث بروز سرطان می شوند. استفاده از تغذیه نامناسب و نداشتن فعالیتهای بدنی احتمال بروز آن را تشدید می کند. استفاده از سیگار و دخانیات نیز عاملی برای بروز سرطان های گوناگون در حنجره و ریه و قلب خواهد شد .
عفونت های ناشی از رعایت نکردن بهداشت و عفونت هایی که در پی بیماریهای مختلف به وجود می آیند نیز عامل زمینه ساز سرطان هستند.عوامل شغلی و محیطی بسیاری نیز در این عارضه تاثیر دارند. عوامل ژنتیکی نیز مهمترین نقش را بازی می کنند . ممکن است ادغام یکی از عوامل نام برده با اختلالات ژنتیکی باعث بروز سرطان شود.
اما نکته این جاست که ژنتیک به تنهایی و در موارد نادری علت اصلی بروز سرطان محسوب میشود.
جالب است بدانید که طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به سرطان ۴۴ درصد سرطان ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عفونت ها بروز پیدا کرده است.
همچنین عوامل عفونی عامل ۷۰ درصد تمام سرطان ها ذکر شده است.

موارد دیگری نیز دلایل به وجود امدن سرطان هستند که با رعایت انها می توانید از بروز آن پیشگیری کنید.
مصرف غذا و مایعات داغ
مصرف مایعات بسیار داغ، مبتلا شدن به سرطان های دستگاه گوارش نظیر حنجره، مری و معده را به شدت افزایش می دهد.
بی خوابی
غذا های پر چرب
امواج و پرتوها
اضافه وزن
چاقی بروز سرطان های روده بزرگ، لوزالمعده ، تیروئید، پستان، کلیه ، و.. را تشدید میکند.
مصرف روزانه ی مقدار زیادی گوشت قرمز و فرآورده های آن
استفاده از سبزیجات و کاهش مصرف فرآورده های گوشتی به سلامت افراد کمک شایانی می کند.
مواد نگهدارنده موجود در برخی از غذاها
نیترات و نیتریت در بیشتر مواد غذایی همچون سوسیس و کالباس استفاده می شوند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. این دو ماده در صورت سرخ شدن تبدیل به اسیدهای سرطان زا خواهند شد.

شکر

حتماً بارها شنیده‌اید چقدر شکر برای سلامت مضر است. شکر باعث چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت می‌شود و اکنون سرطان هم به این لیست اضافه‌شده است. بر اساس مطالعه‌ای در مرکز سرطان دکتر اندرسون در دانشگاه تگزاس، مصرف زیاد شکر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. در این مطالعات سطح قند را در غذای موش‌ها به‌اندازه مصرفی در رژیم‌های غذایی غربی بالا بردند و این تغییر باعث افزایش رشد تومورها شد. محققان سعی کردند این مطالعه را تا حد ممکن به آنچه در بدن انسان اتفاق می‌افتد نزدیک کنند. فروکتوز موجود در قند پروسه التهابی را تشدید می‌کند. به قند طبیعی موجود در میوه‌ها کفایت کنید و از نوشیدنی‌های شیرین، آب‌نبات و دسر پرهیز کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ