از ریزش مژه کلافه شدید؟ حتما این مطلب را دنبال کنید

faateme1366
یه آرزو کن! این جمله را زمان کودکی وقتی به یکدیگر می گفتیم که یک مژه روی گونه مان افتاده بود. ولی الان اگر همان یک مژه هم بیفتد، استرس عجیبی سراسر بدنمان را می گیرد و به دنبال راه درمان آن می گردیم. در این مطلب برای شما از علل و درمان ریزش مو صحبت کرده ایم

بیشترین ناراحتی افراد از ریختن مژه و ابروها، ایجاد احساس خجالت و ناراحتی از تغییر چهره است. اما لازم است بدانید که ریختن مژه ها و ابروها می تواند نشانه برخی مشکلات خفیف تا شدید باشد که به بررسی آنها می پردازیم.

علل اصلی ریزش مژه که حتما باید بدانید

کم کاری تیروئید

به هم خوردن تعادل هورمونی بدن

بیماری‌های سیستم ایمنی

مشکلات تغذیه‌ای به خصوص کمبود شدید پروتئین یا سوء تغذیه

واکنش‌های حساسیتی و آلرژیکی به مواد آرایشی و بهداشتی

-شست‌وشوی مژه‌ها بعد از حمام آب گرم و همچنین پیروی از رژیم غذایی کم کالری و دریافت نکردن مواد غذایی به میزان کافی می‌تواند در نازک شدن مژه‌ها تاثیرگذار باشد.

-در پایان روز و قبل از خواب، آرایش چشمان خود را به طور کامل پاک کنید

 

ریزش مژه به دلیل آرایش

 آرایش چشم هیچ ارتباطی با سلامت چشم ها ندارد اما می تواند تا حدی بر مژه های شما اثر گذاشته و آنها را از بین ببرد. استفاده از لوازم آرایشی زمخت و زبر مانند ریمل ضخیم می تواند مژه ها را کش داده و آنها را ضعیف کند. علاوه بر این اگر هنگام پاک کردن آرایش، چشم های تان را بمالید یا آنها را خیلی سخت فشار دهید این کار می تواند منجر به شکسته شدن و ریختن مژه هاشود.

 

ریزش مژه به دلیل کمبودهای تغذیه ای

اختلالات تغذیه ای از جمله کمبود پروتئین، کمبود بیوتین و کمبود آهن از سایر دلایل ریزش ابرو و مژه هستند. برخی عفونت ها مثل سیفلیس، عفونت ویروسی مثل ویروس تب خال، جذام، عفونت های قارچی و برخی دلایل عفونت های انگلی نیز منجر به بروز این عارضه می گردد. از جمله demodicosis که نوع فولیکولاروم آنها با عارضه ریزش مژه به همراه شوره همراه است. ضربات یا تروماها از دلایل دیگر ریزش مژه ها هستند، مثلاً کسانی که دچار تریکوتیلویانیا هستند و عادت به کندن مژه ها دارند با کاهش حجم ابرو یا مژه ها مواجه می شوند.

 

ریزش مژه به دلیل مشکلات پوستی

التهاب پوست در مناطق نزدیک به چشم ها می تواند به ریزش مژه ها و ابروها منجر شود. بیماری هایی نظیر پسوریازیس، اگزما و نیز درماتیت تماسی می تواند منجر به ایجاد جوش و تاول، پوسته پوسته شدن و همچنین خارش متوسط تا شدید گردد.

خاراندن مداوم پوست ملتهب، اگرچه احساس آرامش لحظه ای به فرد می دهد، اما باعث ریختن موهای این نواحی از پوست می شود.

 

از چه محصولی برای درمان ریزش مژه استفاده کنیم؟

اصولا تقویت مژه و ابرو به صورت موضعی خصوصا در ترکیبات آرایشی امکان‌پذیر نیست و اغلب تبلیغات در این زمینه بیشتر ادعا هستند. برخی داروهای آنالوگ پروستاگلاندین از جمله لاتانوپروست در درمان ریزش مژه مؤثر بوده است. ترکیب دیگر آن bimatoprost است که به صورت موضعی در مطالعات در درمان آلوپسی آره آتا به‌کار رفته و مؤثر بوده است.

 

برای درمان مژه بکاریم؟

کسانی که به محض دیدن ریزش موها در ناحیه ابرو و مژه به فکر کاشت مو در این نواحی می افتند باید نظر متخصصان پوست و مو را بدانند که در بسیاری از موارد این شیوه را توصیه نمی کنند. در صورتی که به کمک درمان های دارویی نتوان مشکل را برطرف کرد و این روش ها چندان موثر نباشد، می توان به کاشت مژه یا ابرو هم فکر کرد. بنابراین فقط زمانی که هیچ راه حلی باقی نمانده باشد، باید این روش ها را به کار برد. این متخصص پوست و مو با اشاره به این مطلب یادآور می شود: کاشت ابرو را براحتی می توان انجام داد، اما کاشت مژه کمی دشوار است و خیلی ساده انجام نمی شود. از طرفی هم، با توجه به این که موها برای کاشت از ناحیه سر برداشته می شود، رشدش خیلی بیشتر از قبل خواهد شد.

همچنین هنگام کاشت باید به جهت موها دقت کرد و این نکته را هم در نظر داشت که هیچ وقت تراکم آن مانند حالت عادی و طبیعی نخواهد شد. عده ای هم تصمیم می گیرند به کمک لوازم آرایشی، کم پشت بودن مژه ها و ابروهای شان را پنهان کنند تا خیلی به چشم نیاید، اما دکتر احسانی می گوید استفاده از این لوازم در صورتی که به مقدار کم باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد و زمانی که به طور دائم و خیلی زیاد مورد استفاده قرار گیرد، خودش می تواند مشکل ساز شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ