راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت - دکتر مژگان آزادخواه

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت

افزایش دوام کامپوزیت

در سال های اخیر کامپوزیت به یکی از محبوب ترین خدمات زیبایی دندان ها تبدیل شده است. این روش پیشرفته با اصلاح شکل و رنگ دندان ها، لبخندی زیبا و جذاب به افراد می بخشد. بسیاری از افرادی که برای اصلاح طرح لبخند خود، کامپوزیت را انتخاب می کنند می خواهند طوری از آن مراقبت کنند که دوام کامپوزیت افزایش یابد. ماندگاری کامپوزیت به عوامل مختلفی نظیر نوع کامپوزیت، رعایت بهداشت دهان و دندان و… بستگی دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا با راه های افزایش دوام کامپوزیت آشنا شوید.

دکتر مژگان آزادخواه نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر مژگان آزادخواه کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت

ونیرهای کامپوزیت در صورت حفظ و مراقبت صحیح و مناسب حدود 20 سال دوام خواهند داشت و شما را از صرف هزینه مجدد بی نیاز می کنند. برای ماندگاری کامپوزیت اولین قدم انتخاب دندانپزشک متخصص و متبحر در این زمینه است؛ دندانپزشکی که در کار خود تجربه و دانش کافی دارد و به بهترین شکل کامپوزیت را برای بیمار انجام می دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان

هر کار زیبایی دندان برای ماندگاری بیشتر نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان ها دارد. روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و یک بار از نخ دندان استفاده کنید. با این کار به طول عمر روکش های کامپوزیتی خود کمک می کنید.

رسیدگی به لثه از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند. اگر بهداشت دهان به خوبی رعایت نشود یا مسواک زدن به صورت تهاجمی باشد لثه تحلیل می رود و بین روکش و دندان فاصله می افتد. اگر این فاصله زیاد شود ظاهر ناخوشایندی پیدا می کند، در نتیجه مجددا به کار کامپوزیت و صرف هزینه نیاز خواهد بود.

برای افزایش دوام کامپوزیت باید از آنها به خوبی نگهداری و مراقبت کنید. البته انتظار نداشته باشید که طول عمر کامپوزیت دائمی باشد ولی این را بدانید در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان طول عمر کامپوزیت کمتر از یک سال طول می کشد.

مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یک بار و بررسی وضعیت دندان ها، کمک موثری در افزایش ماندگاری کامپوزیت خواهد کرد. مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمام جرم و پلاکت هایی را که روی دندان ها ایجاد می شود از بین ببرد. ممکن است نیاز به انجام جرمگیری وجود داشته باشد. از طرف دیگر دندانپزشک کامپوزیت شما را بررسی می کند تا از میزان آسیب آن مطمئن شود و اقدام لازم را به موقع انجام دهد.

با مراجعه به موقع و منظم نزد دندانپزشک، ناهنجاری ها، بیماری ها یا هر گونه علائم پوسیدگی به سرعت تشخیص داده شده و از پیشروی مشکل جلوگیری می شود. این کار علاوه بر تامین سلامتی شما از هزینه های بیشتر جلوگیری می کند.

تذکر: اگر به دندان قروچه کردن عادت دارید و مخصوصا در خواب بدون اختیار دندان های خود را به یکدیگر فشار می دهید، بهتر است از کامپوزیت برای دندان های خود استفاده نکنید. البته در صورتی که دارای دندان کامپوزیت هستید، دندانپزشکان استفاده از محافظ دندان را برای کمک به مراقبت از روکش های کامپوزیت یا لمینت در هنگام خواب توصیه می کنند.

پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی

کامپوزیت دندان نسبت به لکه مقاومت کمی دارد و نسبت به روکش لمینت زودتر تغییر رنگ می دهد. مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی منجر به زرد شدن کامپوزیت می شود و شما ناچار برای تعویض آنها باید اقدام کنید. بنابراین در مصرف نوشیدنی های تیره مانند چای، قهوه، آب آلبالو، آب انار، شراب قرمز، نوشابه کوکاکولا و… احتیاط کنید.

دندانپزشکان توصیه می کنند مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی را به حداقل برسانید تا بتوانید کامپوزیت خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. غذاها و نوشیدنی های رنگی را کمتر در دهان خود نگه دارید و آنها را فورا قورت دهید تا از رنگی شدن کامپوزیت جلوگیری شود. بلافاصله پس از خوردن خوراکی های رنگی مسواک کنید. اگر مسواک در دسترس نبود حداقل با آب، دهان و دندان های خود را بشویید.

سیگار با وجود نیکوتین باعث می شود پلاک روی دندان ها ایجاد شود و روند پوسیدگی دندان ها سریع تر پیش برود. کامپوزیت در اثر نیکوتین موجود در سیگار تغییر رنگ داده و زرد می شود.

منع مصرف غذاهای سفت

غذاهای سفت مانند یخ، آب نبات، بلال، سیب، هویج خام، آجیل، غذاهای سرخ شده، ته دیگ و… را به صورت مستقیم با دندان های کامپوزیت گاز نزنید. این غذاها به جویدن بیشتری نیاز دارند و به کامپوزیت دندان ها آسیب می رسانند. این مواد غذایی را به قطعه های کوچک تر تقسیم کنید و سپس میل کنید.

بعضی افراد به جویدن اشیای سخت مثل مداد و خودکار عادت دارند یا در بطری را با دندان باز می کنند. این کارها قطعا به کامپوزیت دندان شما آسیب می رساند و نیاز به ترمیم آن را ضروری می کند.

پرهیز از مصرف خوراکی های اسیدی

نوشیدنی های اسیدی، گوجه فرنگی، آناناس، کیوی و… به دلیل اسیدی بودن به اتصالات بین کامپوزیت دندان و مینای آن آسیب می رساند. اگر به دندان قروچه یا جویدن اشیای سخت عادت دارید، ممکن است کامپوزیت دندان هایتان بشکند یا لب پر بشود.

با مراقبت اصولی و رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید عمر کامپوزیت خود را افزایش دهید تا نیازی به صرف هزینه مجدد نداشته باشید.

 

 

دکتر مژگان آزادخواه

  دكتر مژگان آزادخواه جراح دندانپزشك، فارغ التحصيل سال ١٣٧٥ از دانشگاه دندانپزشكى مشهد و شماره نظام پزشكى ٥٧٦٨٨ داراى ٢٣ سال سابقه كار در حيطه دندانپزشكى با تجربه بالا...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محسن دریادل

    سلام دکتر جان بنده حقیقت چون اعتیاد داشتم دندانی نمونده واونی هم که مونده خودم میبینم میترسم کاش میش عکسش ببینیود اینا چیکارکنم

  • لغو پاسخ
دکتر مژگان آزادخواه