با این ترفندها رییس تان را عاشق خود کنید!

sahar.d
اگر دوست دارید تو محیط کار فرد موفقی باشید و رییس ازتون راضی باشه، حتما این مطلب رو بخونید.

موفقیت در محیط کار علاوه بر تخصص و مهارت، به شدت به رفتار شما در محیط کاری و نحوه ی برخورد با همکاران و علی الخصوص مدیرتان بستگی دارد. حرفه ای رفتار کردن در محیط کار در کنار ایجاد محیط دوستی فضای کار را برای شما که روزانه حداقل 8 ساعت را در محیط کار می گذرانید، بسیار دلچسب می کند. با این مطلب همراه شوید تا با راهکارهای موفقیت در محیط کار آشنا شوید.

وقت شناس باشید

اولین روز کار، مهم‌ترین بخش از شروع یک کار جدید است. سعی کنید حتما به موقع در محل کار حضور داشته باشید. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا با این کار نشان خواهید داد که فرد وقت‌شناسی هستید. بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر از آغاز ساعت کاری‌تان، در آنجا حاضر شوید، زیرا در این صورت زمان کافی برای آمادگی خواهید داشت. حتی می‌توانید در صورت نیاز به سر و وضع خودتان برسید و خود را مرتب کنید.

بیشتر از ساعت کاری خود در محل کارتان نمانید، زیرا ممکن است این تصور در کارفرمایتان ایجاد شود که شما قادر به برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خود نیستید. اگر می‌خواهید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید، به موقع سر کار حاضر شوید و پس از اتمام شیفت کاری، به موقع آنجا را ترک کنید.

فعال باشید

گاهی اوقات باید برخی کارها را صرفا به این دلیل انجام دهید که محل کار بهتر و دلپذیرتری داشته باشید، نه به این دلیل که اگر این کار را انجام دهید کارمند شایسته‌تری خواهید بود. به عنوان مثال، اگر دیدید روی زمین زباله‌ای ریخته شده است و برداشتن آن وظیفه‌ی شما نیست، نباید از روی آن رد شوید. می‌توانید خودتان آن را بردارید و در سطل زباله بیندازید.

با دقت به حرف‌های رییس گوش دهید

معمولا کسی از کارمند جدید انتظار ندارد که در همان روز نخست، بتواند به اندازه‌ی کارکنان قدیمی کار انجام دهد. بیشتر کارفرماها می‌دانند که کارکنان استخدام شده‌ی جدید، نمی‌توانند یک روزه همه چیز را یاد بگیرند. بنابراین در مورد اشتباهات خود نگران نباشید و فکر نکنید که اگر روز اول کار، با دردسر روبه‌رو شده‌اید، در آینده نیز وضع به همین منوال خواهد بود. تا حد امکان روی یادگیری بیشتر تمرکز کنید و به دقت گوش دهید تا نکاتی را که به شما گفته می‌شود از دست ندهید.

مراقب باشید که یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید. هنگامی که کارفرما در حال صحبت است، به‌دقت به صحبت‌هایش گوش دهید و آنها را به خاطر بسپارید، تا مجبور نشوید که دوباره سؤال کنید.

مسئولیت ها را به موقع انجام دهید

با این کار هم به سرپرستان و هم به زیردستان‌تان نشان می‌دهید که فردی مسئولیت‌پذیر هستید و به وعده‌هایتان عمل می‌کنید؛ همچنین این کار به دیگران نشان می‌دهد که می‌توانند روی شما حساب باز کنند و این باعث می‌شود آنها به شما اعتماد کنند.

اگر فُرجه‌ای که برای کاری به شما داده می‌شود، غیر‌منطقی و ناکافی است، راهی پیدا کنید که با رعایتِ ادب و احترام، این موضوع را به اطلاع کسی که زمان‌بندیِ مورد نظر را تعیین کرده‌ است، برسانید.

شنونده خوبی باشید

مهم‌ترین مهارت ارتباطی که در عین حال ساده‌ترین آنها هم هست، گوش‌ دادن است. آدم‌ها جذب کسانی می‌شوند که به شنیدن حرف‌هایشان علاقه نشان می‌دهند و نه حرف آنها را قطع می‌کنند و نه در میانه‌ی صحبت توجه‌شان به جای دیگری معطوف می‌شود. هنگام صحبت کردن دیگری به جای اینکه فکر کنید در ادامه چه حرفی می‌خواهید بزنید واقعا به او گوش بدهید و اگر لازم شد در گفتگوی بعدی به او نشان بدهید که حرف‌هایش را به یاد دارید.

مهارت‌های شنیداری در روابط با مافوق به طور خاص اهمیت دارند. کارمندان دوست دارند بدانند که شکایات و مشکلاتشان شنیده می‌شود. رهبران می‌توانند به سادگی،‌ با گوش‌دادن و توجه به آنچه کارمندان‌شان می‌گویند رضایت کارکنان را تا حد زیادی بالا ببرند.

خلاقیت داشته باشید

هنگامی که کارهایتان را به طور کامل انجام دادید و هنوز فرصتی در اختیار داشتید، می‌توانید برخی کارهای اضافی را انجام دهید تا به پیشبرد اهداف شرکت یا هر جای دیگری که در آن کار می‌کنید کمک کرده باشید. برای این کار می‌توانید ایده‌هایی را نیز مطرح کنید.

کارکنان خوب کسانی هستند که ایده‌های خلاقانه‌ای برای بهبود کار و یا بهتر شدن محیط کار ارائه می‌دهند.

سعی کنید هر از گاهی ایده‌هایی را که به ذهن‌تان می‌رسد و قابل اجرا هستند، ظرف ۵ دقیقه به طور خصوصی با کارفرما در میان بگذارید. بهتر است این ایده‌ها را در جمع یا جلسه‌های عمومی مطرح نکنید.

مثبت باشید

آدم‌ها جذب افراد مثبت می‌شوند چون این افراد با رفتارشان باعث می‌شوند دیگران احساس انگیزش و الهام کنند. مدیران هم معمولا به آدم‌های مثبت برای انجام پروژه بیشتر اعتماد می‌کنند چون رفتار آنها نشان از حمایت نسبت به سازمان و کارشان دارد.

البته باید مراقب باشید که در مثبت بودن زیاده‌روی نکنید. آدمِ زیادی خوش‌بین می‌تواند آزاردهنده باشد، به خصوص وقتی سایرین تحت فشار تحویل کار در موعد مقرر هستند یا مشکلی دارند. با این حال، اگر بتوانید در هر حالتی رویکرد مثبت خود را حفظ کنید، احتمال بیشتری دارد که بتوانید فشارهای مختلف و زیادی را که هر روز با آنها مواجه خواهید شد مدیریت کنید.

خودتان باشید

این موضوع به رفتار و نحوه‌ی برخورد شما در محیط کار برمی‌گردد و به استعداد یا کاری که انجام می‌دهید ربطی ندارد. کارفرمای شما، به این دلیل شما را استخدام کرده است که با به‌کارگیری ترکیبی از مهارت‌ها و شخصیت خود، در محل کارتان مفید واقع شوید. به توانایی خود ایمان داشته باشید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

نیازی نیست که مانند همکاران خود کار کنید و خودتان را با آنها مقایسه کنید. معمولا کمی طول می‌کشد تا افرادی که در جایی کار می‌کنند شخص جدیدی را در محل کار و در جمع خودشان بپذیرند. بنابراین به همکاران خود زمان بدهید تا شخصیت شما را بشناسند، نه اینکه شما رفتارتان را مطابق سلیقه‌ی آنها تغییر دهید.

متواضع باشید

پذیرای عیب‌هایتان باشید، ولی زیاد بر آنها تمرکز نکنید. فروتنی باید در شما وجود داشته باشد، ولی حتما باید با اعتماد‌به‌نفس همراه باشد. مردم به رهبری که متزلزل باشد و مدام کوتاهی‌های آنها را به رخ‌شان بکشد، احترام نمی‌گذارند.

انسانیت خود را نشان دهید امّا تا حدی هم خودستایی و اعتماد‌‌به‌نفس را در خود حفظ کنید.

مشتاق و واقع‌بین باشید

یک کارمند خوب در برابر کارها و وظایف خواسته شده، داوطلب می‌شود و مشتاقانه از آنها استقبال می‌کند. اگر می‌خواهید به عنوان یک کارمند قابل اعتماد شناخته شوید، در برابر آنچه باید انجام شود اشتیاق نشان دهید.

محدودیت‌های خود را بشناسید. این موضوع به‌ویژه در مدیریت زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. مثلا اگر تا پایان امروز می‌توانید فقط ۱۰ مسئولیت را بپذیرید، حتی برای یک مورد بیشتر هم داوطلب نشوید.

گاهی اوقات لازم است کمی بیشتر محتاط باشید. اگر یکی از همکاران‌تان از شما بخواهد کاری را انجام دهید که از آن مطمئن نیستید، آن کار را انجام ندهید. با نزاکت رفتار کنید و در صورت نیاز از کارفرمایتان در این موارد کمک بخواهید.

و در آخر نکته مهم:

به همه احترام بگذارید

اگر در محل کارتان، همکارانی هستند که برقراری ارتباط و تعامل با آنها کمی دشوار است، با آنها بدرفتاری نکنید. این کار ناخودآگاه بر فرصت‌های شغلی شما در محل کارتان تأثیر منفی می‌گذارد. به یاد داشته باشید که استخدام همکاران‌تان نیز مانند استخدام شما با دقت صورت گرفته است، بنابراین اگر به آنها بی‌احترامی کنید، یعنی شعور کارفرمایتان را نادیده گرفته‌اید و در واقع به او اهانت کرده‌اید.

رعایت این نکات در محل کار شما را به موفقیت می‌رساند

عوامل استرس زا در محیط کار و اثراتش بر روی جسم و روان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ