چرا مدام گرسنه می شویم؟

toranj
دلایل مدام گرسنه شدن و مدام غذا خوردن را در این مطلب دنبال کنید.

علاوه بر هوس ها و خواسته های ما هورمون ها هم نقش اساسی در افزایش تمایل ما برای مدام گرسنه شدن دارند. در ادامه ب هشما دلایلی را خواهیم گفت تا جواب این سوال که چرا مدام گرسنه می شویم؟ را بیابید.

غذا خوردن پی در پی

کشف دلایلی که منجر می‌شود نتوانید اشتها را کنترل نمائید از اهمیت ویژه‌ایی برخوردارند زیرا گرسنگی مفرط می‌تواند سرمنشاء مشکلات جسمانی و روانی باشد و البته مرتفع کردن این گرسنگی مفرط می‌تواند توده‌ی بدنی فرد را به محدوده‌ی ناسالم و خطرزایی هدایت کند. این ۱۱ مورد به شما می‌گوید که چرا همیشه شکمتان غار و غور می‌کند.

آب بدنتان از دست رفته

دکتر آلیسا رومسی، سخنگوی انجمن تغذیه و رژیم غذایی معتقد است چنانچه بدن شما حقیقتا نیازمند مایعات باشد این کم آبی خفیف اغلب به شکل گرسنگی بروز می‌کند. هیپوتالاموس، آن بخش از مغز که گرسنگی و تشنگی را تنظیم می‌کند، سردر گم می‌شود. هنگامی که در بدن کم آبی به وقوع می‌پیوندد، سیم‌ها در تودر توی هیپوتالاموس گم می‌شوند، درست هنگامی که یک بطری آب نیاز دارید وسوسه‌تان می‌کنند تا یک بسته چیپس بخورید. رومسی توصیه می‌کند برای اجتناب از وقوع این امر، حتی‌الامکان بسیار آب بنوشید، صبح خود را با یک لیوان آب آغاز کنید. اگر در روزهایی که آب چندانی ننوشیده‌اید احساس گرسنگی کردید، ابتدا یک لیوان آب بنوشید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه منتظر بمانید و ببنید که چطور گرسنگی شما فروکش می‌کند.

خواب راحت ندارید

پس از بیداری ازخواب شبانه‌ی ناقص، دو هورمونی که با اشتها درارتباطند شروع به توطئه‌چینی بر علیه شما می‌کنند. به باورِ رومسی خواب ناکافی موجب خروش هورمون ghrelin، هورمونی که اشتها را تحریک می‌کند، می‌شود، در عین حال میزان leptin یعنی هورمونی احساس سیری به ما می‌بخشد را کاهش می‌دهد. عدم خواب منظم و کافی موجب ولع سیری‌ناپذیر به غذا می‌گردد. پس از خواب ناکافی، احتمالا به طور جدی احساس خستگی مفرط و گیجی بر شما غالب می‌شود. سیستم بدنی شما از کمبود انرژی بر هم ریخته و ولع شدیدی به کربوهیدرات‌های شیرین پیدا می‌کنید، حتی اگر چندان هم گرسنه نباشید. اگر ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه را در برنامه‌ی شبانه‌روزی خود جای دهید، نه تنها انرژی از دست رفته‌ی را باز می‌یابید بلکه هورمون‌های گرسنگی نیز خود به خود تنظیم می‌شوند.

عاشق کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایی هستید

تا به حال توجه کردید که پس از خوردن یک دونات یا کلوچه چطور وسوسه می‌شوید که دومی را هم بخورید و تا تمام جعبه را تمام نکنید دست بردار نیستید؟ این کشش مغز به سوی کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایست. مون معتقد است که کربوهیدرات‌های ساده که در غذاهای شیرین، حاوی آرد سفید مانند شیرینی‌جات، بیسکوئیت‌ها و کلوچه‌ها یافت می‌شوند، موجب جهش ناگهانی شاخص قند خون می‌شود و کمی بعد به طور ناگهانی موجب افت آن می‌گردد. این افت قند خون موجب گرسنگی شدید و تمایل شدیدتر به کربوهیدرات‌های نشاسته‌ایی شده و این چرخه همچنان ادامه می‌یابد. برای جلوگیری از نوسانات شدید قند خون حتی‌الامکان از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های ساده اجتناب کنید. به پیشنهادِ دکتر مون مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده را بعلاوه‌ی غذاهای حاوی مقادیر فراونی فیبر ترکیب کرده و میل نمائید. بادام، سیب، دانه چیا و پسته گزینه‌های سالمی هستند که از دردهای روحی و جسمی گرسنگی کشیدن‌های شدید ممانعت می‌کنند.

هورمون ها

یکی از مهمترین این هورمون ها، گرلین هست. این هورمون در معده و لوزالمعده ساخته می شود. وقتی که دستگاه گوارش و سیستم هورمونی بدن، به درستی و هماهنگی عمل می کند، مقدار گرلین در زمان مورد نیاز، افزایش پیدا می کند تا با خوردن غذا، نیاز بدن رو تأمین کنیم و بعد از دریافت غذای کافی، مقدار گرلین، کاهش پیدا می کند تا بیش از نیاز غذا مصرف نکنیم. با کاهش گرلین، هورمون دیگری که هورمون سیری هست و لپتین، نامیده می شود، در بدن ترشح می گردد و در نتیجه ما احساس سیری می کنیم. وقتی که گرلین (هورمون گرسنگی) و لپتین(هورمون سیری) در هماهنگی با هم باشند و به موقع کم و زیاد بشوند، ما می توانیم به موقع از غذا خوردن دست بکشیم و احساس سیری داشته باشیم. در نتیجه دچار پرخوری هم نمی شویم. اما یکسری عوامل وجود دارند که می توانند تعادل هورمون ها رو بر هم بزنند و ما رو به سمت پرخوری سوق بدهند. مثلاً وقتی که به اندازه کافی نمی خوابیم یا زمان هایی که غذاهای پرچرب می خوریم، ترشح هورمون سیری، کمتر می شود و در نتیجه بدن ما فکر می کند که هنوز نیاز به غذا دارد و سیر نشده است. در این بین، نقش غذاهای پرشکر و شیرین، بدتر هم هست چون هم مقدار هورمون سیری رو کاهش می دهند و هم باعث می شوند که مقدار هورمون گرسنگی کاهش پیدا نکند و باعث شود که ما علیرغم خوردن غذا و خوراکی، باز هم احساس گرسنگی کنیم. تحقیقات نشان می دهند که هورمون گرسنگی می تواند به طور مستقیم باعث تجمع و ذخیره چربی در ناحیه شکم شود.

 به اندازه کافی چربی نمی‌خورید

چربی‌های اشباع‌نشده نیز همانند پروتئین باعث احساس سیری می‌شوند. از مغز میوه‌ها، آووکادو و روغن‌های سالم برای تأمین چربی موردنیاز بدن استفاده کنید. به گفته متخصصین، ۲۰ الی ۳۰ درصد کالری موردنیاز روزانه بایستی از طریق چربی تأمین شود.

زیاد استرس دارید

از علل دیگر احساس گرسنگی دائمی داشتن استرس زیاد است. زمانی که تحت‌فشار هستید، بدن هورمون‌های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند. افزایش این هورمون‌ها باعث می‌شود بدن احساس کند موردحمله قرار گرفته و به انرژی نیاز دارد. در نتیجه اشتهای شما افزایش می‌یابد. همچنین استرس سطح ماده شیمیایی سروتونین را در مغز کاهش داده و باعث احساس گرسنگی کاذب می‌شود. سعی کنید از طریق شرکت در کلاس‌های یوگا یا روش‌های دیگر آرامش خود را به دست آورید.

نیاز به پروتیین دارید

از دلایل دیگر احساس گرسنگی دائمی کمبود مصرف پروتئین است. اگر در وعده‌های غذایی خود از پروتئین و چربی سالم استفاده کنید، مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت. پروتئین نه تنها مدت طولانی‌تری در معده می‌ماند و احساس سیری می‌دهد، بلکه احساس گرسنگی را نیز سرکوب می‌کند. روزانه حداقل ۴۶ گرم پروتئین مانند ماست چکیده، تخم‌مرغ، گوشت و غلات سبوس‌دار بخورید.

گرسنگی پنهان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ