ماسک بزنیم یا دستگاه تصفیه هوا بخریم؟

schegini
آلودگی هوا؛ امروزه همه‌جا صحبت از آن است و شاید شما دیگر حوصله خواندن خبرهای مربوط به آن را نداشته باشید! اما اگر به سلامت خود و عزیزان‌تان اهمیت می‌دهید، بهتر است این توصیه‌های مهم از سوی گروهی از برترین متخصصان طب اورژانس، بیماری‌های قلبی، عفونی، ریه، خون، سرطان و، را از دست ندهید و با نظرات آن‌ها درمورد استفاده از ماسک و دستگاه تصفیه هوا آشنایی پیدا کنید.

ماسک‌ها بی‌فایده‌اند! 
هوای داخل خانه فقط تا حدی بهتر از هوای بیرون است و چندان تفاوتی با آن ندارد. به این دلیل که هوا رکود دارد و درحالت سکون است، بنابراین پدیده وارونگی در همه‌جا اتفاق میفتد و فرقی بین داخل و خارج نمی‌کند، اما از آنجایی که منابع دودزا مانند اتومبیل‌ها عمدتا در خیابان‌ها هستند، غلظت آلودگی در خیابان ممکن است بیشتر از خانه باشد. درمورد استفاده از ماسک باید متذکر شد، هیچ نوع ماسکی جلوی ذرات آلوده داخل هوا را نمی‌گیرد! فقط ذرات بزرگی که به‌اصطلاح «particulate» نامیده می‌شوند نمی‌توانند از منافذ ماسک عبور کنند که البته این ذرات اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا نیستند. ذرات آلوده‌کننده سرب، منوکسیدکربن، گازهای سولفوردار یا گوگرددار و… هستند که از سوراخ‌های ماسک عبور می‌کنند، به این دلیل که قطر آن‌ها بسیار کوچک‌تر از منافذ ماسک است.

این ماده، خطر سرطان ریه را افزایش می‌دهد
در هوای آلوده چند عنصر وجود دارد که هرکدام می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را به صورت منفرد یا گروهی افزایش دهند. برای مثال طبق گزارشات در این روزها «آزبست» که یک عامل شناخته‌شده در بعضی از سرطان‌های پرده جنب و سرطان ریه است، در هوای آلوده تهران افزایش قابل‌توجهی داشته است. گازهای سمی دیگر مانند CO و عوامل شیمیایی دیگر موجود در هوای تنفسی نیز می‌توانند خطر سرطان ریه را افزایش دهند، اما برای اثبات این موضوع باید افراد را در 2دسته با سن، نژاد و جنس مشابه مورد آزمایش قرار داد  به این ترتیب که یک گروه در معرض هوای آلوده و گروه دیگر در هوای پاک باشند و چند سال وضعیت آن‌ها پیگیری شود تا ببینیم آیا واقعا شیوع سرطان در این افراد بیشتر بوده است یا خیر. اما به‌هرحال این کار به‌طور عملی بسیار دشوار است و ما نمی‌توانیم به‌ راحتی روی عوامل سرطان‌زای موجود در دستگاه تنفس تحقیق کنیم.  

عمده‌ ترین مشکل آلودگی هوا تاثیر بر سیستم عصبی است
آلودگی هوا به‌خودی‌خود بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند. به‌عبارت دیگر هیچ بیماری خاصی وجود ندارد که در نتیجه آلودگی هوا باشد و علل دیگری در ایجاد آن دخیل نباشند، اما بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های قلبی، ریوی، بعضی از انواع سرماخوردگی‌ها و…. درمواقع آلودگی افزایش پیدا می‌کنند. درواقع می‌توان گفت این بیماری‌ها در زمان آلودگی بیشتر از زمان‌های قبل یا زمان‌های معادل در سال‌های قبل دیده می‌شوند. آمارهایی که منتشر می‌شوند معمولا صحیح نیست. 
بیشتر مراجعان در این روزها با مشکلات تنگی نفس، عفونت‌های ریوی، دردهای قلبی و درد قفسه‌سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند اما با این‌حال عمده‌ترین مشکل آلودگی هوا، تاثیر روی سیستم عصبی است! درضمن در این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد عصبانیت‌ها، زودرنجی‌ها، تحمل پایین و احساس کسالت و بیماری هستیم.

تمام راه های مقابله با سردرد و سرگیجه ناشی از آلودگی هوا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ