آیا حذف چربی از رژیم غذایی باعث کاهش وزن می شود؟

toranj
در این مقاله سعی کردیه ایم به شما بگوییم که ایا با حذف چربی وزنتان کاهش می یابد یا نه؟

به خوبی می دانید که یک رژیم غذایی سالم باید حاوی تمام مواد معدنی و غذایی باشد تا بدنی سالم را داشته باشید. اما برخی معتقدند با حذف چربی سریعتر کاهش وزن رخ می دهد. حال ما در این مقاله به بررسی این سوال می پردازیم که  آیا حذف چربی از رژیم غذایی باعث کاهش وزن می شود؟

چربی از رژیم غذایی نباید حذف شود

ممکن است جالب بنظر نیاید، اما اضافه کردن بعضی از چربی‌ها به رژیم غذایی شما، شاید کلید لاغر شدنتان باشد!

برای مدت‌های طولانی، ما فکر می‌کردیم که آووکادو جز برای تهیه‌ی برخی از غذاها و همبرگرهای با کیفیت، هیچوقت فایده‌ی دیگری ندارد. اما این ماده‌ی غذایی کوچک که شبیه نارنجک دستی است، در تمام دوران‌ها اثرات قابل توجهی روی رژیم‌های غذایی داشته است. اما چگونه؟

آووکادو ماده‌ای وارد رژیم غذایی ما می‌کند که برای حفظ سلامتی و وزن، ضروری است: چربی! متخصص تغذیه و مالک سیستم غذایی زندگی مغذی «کری گلاسمن» می‌گوید: چربی، چیزی نیست که لازم باشد از آن بپرهیزید. اولا، برای رشد و نمو طبیعی ضروری است. همچنین، چربی انرژی فراهم می‌کند، از اندام‌ها محافظت می‌کند، غشای سلولی را حفظ می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب و هضم کند و بهتر از همه، چربی به بدن کمک می‌کند که چربی بسوزاند! او توصیه می‌کند که حدود یک سوم از کالری هر برنامه‌ی غذایی کاهش وزن، از چربی‌های رژیم غذایی تامین شود.

قبل از اینکه یک هات داگ بسیار سرخ شده بردارید، این موضوع را مد نظر داشته باشید: تمام غذاهای چرب یکسان نیستند! گلاسمن می‌گوید: غذاهایی که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند تفاوت بین یک بدن سالم و یک بدن چاق و بیمار باشد.

در حالیکه یک رژیم غذایی شامل مواد چرب مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می‌تواند باعث افزایش وزن و کاهش سلامتی شود، جامعه در حال فهمیدن این موضوع است که ارزش تغذیه‌ای این مواد غذایی (نه چربی اشباع شده‌شان) مقصر اصلی می‌باشد.

تحقیقاتی که در 50 سال قبل انجام شدند، نشان داده که اسیدهای چرب اشباع، نوعی از چربی هستند که با هیدروژن اشباع شده‌اند و معمولا در دمای اتاق، جامدند، و سطح کلسترول بد (LDL) را بالا می‌برند.

اما ارزیابی مجدد این تحقیق نشان داده است که آنها سطح چربی خوب (HDL) را به همان اندازه و شاید هم بیشتر، بالا می‌برند و از بدن در برابر سطح کلسترول ناسالم و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

تارا گیدوس، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن ملی رژیم غذایی آمریکا می‌گوید: بجای اینکه تک تک مواد رژیم غذایی را مقصر بدانیم، باید نگاهی بیندازیم به ارزش کلی و کیفیت غذا و اینکه چه چیز مفیدی می‌خوریم که بتواند به سیستم ایمنی بدن ما و سالم ماندن سلول‌ها کمک کند.

گلاسمن می‌گوید: اکثر چربی‌هایی که شما می‌خورید (مخصوصا اگر می‌خواهید وزن کم کنید) باید از منابع غیر اشباع باشد، هم چربی تک غیر اشباع (MUFA) و هم چربی چند غیر اشباع (PUFA). چرا؟

غذاهای مفید برای شما (مانند ماهی‌ها، دانه‌ها، آجیل، سبزیجات برگ دار، روغن زیتون، و البته آووکادو) دارای مقدار زیادی از مواد مغذی هستند. چربی‌های غیر اشباع علاوه بر از بین بردن کلسترول LDL از سرخرگ‌ها و سالم کردن قلب، می‌توانند به شما کمک کنند که تا حد زیادی چربی بسوزانید (بدون اینکه کالری را کاهش دهید).

مطالعه‌ای که در سال 2009 در مجله‌ی انگلیسی تغذیه انجام شد، نشان داد که شرکت کنندگانی که بیشترین مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع را مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که حداقل چربی را استفاده کرده‌اند، دارای شاخص توده‌ی بدنی پایین‌تر و چربی کمتری در ناحیه‌ی شکم هستند. چرا؟ چون افرادی که چربی غیر اشباع مصرف کردند، مواد غذایی با کیفیت خوردند.

چربی را از رژیم غذایی حذف نکنید!

 در بررسی انجام گرفته روی ۱۳۵ هزار فرد بزرگسال مشخص شد افرادی که مصرف چربی را کاهش می‌دهند کمتر از مصرف کنندگان کره، گوشت و پنیر عمر می‌کنند.

این بررسی در تضاد مستقیم با توصیه‌هایی است که افراد را از مصرف چربی منع می‌کند.

افرادی که مصرف چربی را کاهش داده‌اند اغلب آن را با محصولات سرشار از کربوهیدرات همچون نان، ماکارونی و برنج جایگزین و در واقع بدن خود را از مواد مغذی مهم محروم می‌کنند.

رژیم‌های غذایی منخصر به کربوهیدرات‌ها از جمله ناسالم‌ترین خوراکی‌ها هستند و افرادی که از قندهای تصفیه شده و خوراکی‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند ۲۸ درصد بیشتر در معرض مرگ زودهنگام قرار دارند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، متخصصان کانادایی بر اساس مطالعه روی مردم ۱۸ کشور دریافتند: مصرف پایین چربی‌های اشباع شده احتمال مرگ زودهنگام را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. همچنین مصرف بالای انواع چربی‌های مفید، خطر مرگ زودهنگام را تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.

حذف چربی ها از رژیم غذایی کار اشتباهی است

رژیم غذایی مناسب برای از بین بردن جوش صورت و آکنه

پس از حذف قند از رژیم غذایی، چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ