با مسمومیت در سفر چه کنیم؟

sahar.d
یکی از نگرانی های همیشه در سفرها، مسمومیت غذایی است. در این مطلب توصیه های برای رفع مسمویت در سفر داریم.

مسمومیت از شایع ترین مشکلات در سفرهای نوروزی است و ممکن است در صورت شدید بودن سبب ایجاد مشکلات جدی و تلخ شدن کام همه در سفر می شود. یکی از راه های برطرف کردن مسمومیت غذایی استفاده از توصیه های طب سنتی و مصرف برخی  گیاهان دارویی است. با این مطلب همراه شوید تا با توصیه های مهم برای رفع مسمومیت آشنا شوید.

مسمومیت‌های غذایی به دلیل حمل نادرست مواد خوراکی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های هنگام سفر است.

دلایل ایجاد مسمومیت غذایی در سفر

مسمومیت‌های غذایی با فاصله چند ساعت از مصرف غذایی فاسدی که به مدت طولانی خارج از یخچال نگهداری شده‌، ایجاد می‌شود. به عنوان مثال یک عامل بیماری مسمومیت غذایی با نام استافیلوکوک، گاهی به علت نگهداری طولانی‌مدت مواد لبنی مانند خامه یا شیرینی‌ها در خارج از محیط یخچال به وجود می‌آید.

این عامل بیماری ممکن است با گذاشتن مواد غذایی در یخچال یا در اثر قرار گرفتن روی حرارت از بین برود، اما سم حاصل از این عفونت همچنان باقی خواهد ماند و باعث پدید آمدن مسمومیت‌های شدید می‌شود که معمولا با علائمی مانند دل درد، حالت تهوع یا گاهی اسهال تظاهر می‌یابد.

درمان خانگی مسمومیت

تا زمانی مجاز است که بیمار احساس سردرد و سرگیجه نداشته باشد چرا که پس از آن بیماری خطرناک می شود. مسمومیت غذایی مشکل شایعی است که متخصصان معتقدند می توان آن را با درمان های خانگی برطرف کرد. در این مطلب به چند روش برای درمان مسمومیت اشاره شده است.

سیر 

اگر در طول سفر ساندویچی نامرغوب خورده اید و مسموم شده اید با خوردن چند حبه سیر می توانید حالتان را بهتر کنید. یکی از قدیمی ترین گیاهان مورد مصرف غذایی و دارویی گیاه سیر است و از هر آنتی بیوتیکی قوی تر است و می تواند مسمومیت ها را هم کاهش دهد. 

بررسی ها نشان می دهند سیر می تواند مسمومیت های ناشی از گوشت های خام یا فرآوری شده را درمان کرده و آمار مسمومیت ها را کاهش دهد. گفتنی است، سیر به دلیل دارا بودن خواص بسیار، کاربرد دارویی نیز دارد این گیاه خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچ دارد و قادر است به محض وارد شدن ماده ای مسموم و یا آلوده با آن مبارزه کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

گفتنی است، سولفور موجود در آن مانع از ایجاد مشکلات گوارشی می شود و باعث تقویت معده و روده خواهد شد از این رو افرادی که دچار این گونه مشکلات هستند می توانند از آن به عنوان مسکن برای بهبود سیستم گوارشی خود استفاده کنند و عفونت های گوارشی و مسمومیت غذایی شدید را درمان کند. 

آب لیمو و مایعات 

بیماران با مصرف مایعات، آب لیموی تازه و لبنیات تازه می توانند به دفع مواد مسموم کمک کنند. با توجه به افزایش مسمومیت غذایی در سفر، مردم باید به محض مشاهده تغییر رنگ و طعم مواد غذایی با دقت در مورد مصرف آن تصمیم بگیرند و فقط به تاریخ مصرف روی آن اطمینان کامل نداشته باشند. 

مرزه 

پزشکان به افرادی که دچار مسمومیت غذایی خفیف شده اند توصیه می کنند تا در کنار وعده های غذایی از مرزه استفاده کنند. گیاه مرزه به صورت طبیعی دارای خاصیت گرمابخشی به بدن است. می توان از گیاه مرزه در درمان اسهال استفاده نمود. بررسی ها نشان می دهند سبزی مرزه خاصیت ضد نفخ و ضدعفونی کنندگی دستگاه گوارش را نیز دارا می باشد. البته پزشکان به افرادی که دچار مسمومیت غذایی هستند توصیه می کنند تا حتماً به پزشک مراجعه کنند و با صلاح دید او از سبزی مرزه برای بهبودی استفاده کنند. 

ریحان 

گیاهی مفید برای رفع عفونت و بهبود اختلال معده است. با افزودن ریحان به وعده غذایی یا مصرف چای ریحان، باکتری های مضر از معده دفع می شود. 

زنجبیل 

آنتی بیوتیک طبیعی برای رفع ناراحتی معده است. در این زمینه می توان از دمنوش زنجبیل استفاده کرد یا مقداری زنجبیل رنده شده را به غذا افزود.

داروهای رفع مسمومیت غذایی برای مسافرت 

با توجه به احتمال بروز مسمومیت غذایی در سفر، می توانید برخی داروها مانند داروی ضد دل پیچه یا ضد اسهال را به همراه داشته باشید. اگر در طول سفر دچار اختلال در اجابت مزاج شدید، به صورت گذرا و نه به طور دائمی، از این داروها مصرف کنید. ولی اگر اختلال در اجابت مزاج فرد، همراه با علائمی چون تب بود یا اگر این شرایط بیشتر از دو روز طول کشید و یا خون در مدفوع وجود داشت، این افراد هرگز مجاز به خوددرمانی نیستند و باید به پزشک مراجعه کنند. 

دقت داشته باشید بدن افراد دارای سن خیلی پایین یا خیلی بالا و کهنسال، بیشتر آسیب پذیر است و بنابراین در صورتی که این افراد دچار این مسمومیت غذایی شوند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان های مناسب قرار گیرند.

نکات مهم در سفر برای پیشگیری از مسمومیت

آب آشامیدنی 

در سفر برای جلوگیری از مسمویت در سفر، آب آشامیدنی سالم به همراه داشته باشید. افرادی که قصد سفر دارند حتما بطری آب معدنی بهداشتی همراه داشته باشند تا در طول سفر با مشکل آب آشامیدنی سالم مواجه نشوند. مسافران در طول سفر باید مکررا از آب استفاده کنند تا آب بدن شان تحلیل نرود و از بروز مشکلات کلیوی جلوگیری شود.

کاهش آب بدن ضررهای بسیار زیادی به سیستم بدن وارد می کند؛ کمبود آب بدن ضمن این که موجب ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم های گوارشی می شود، موجب رسوب املاح در کلیه ها شده و فرد را نیز مستعد ابتلا به سنگ کلیه خواهد کرد. 

چنانچه در سفر قصد خرید نوشیدنی یا آب دارید، باید توجه داشته باشید که نوشیدنی های خنک مانند شربت ها از اهمیت بیشتری در این شرایط برخوردارند؛ خطر آلودگی نوشیدنی های سرد و خنک بالا است ولی نوشیدنی های گرم از جمله چای و قهوه به دلیل جوشیدن آب، کمتر مستعد ابتلا به آلاینده ها و باکتری ها هستند.

تهیه غذا در سفر 

از جمله موارد بسیار مهم در سفر برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، توجه به مصرف مواد غذایی سالم و تازه است. برای تهیه غذا تاکید می شود از دستفروش های خیابانی اقدام به خرید نکنید و به سراغ مواد غذایی که در کنار خیابان به صورت غیربهداشتی عرضه می شوند، نروید. 

نگهداری غذا در سفر 

برای نگهداری غذا در منزل و جلوگیری از مسمومیت غذایی نیز لازم است به این نکته توجه شود که اگر غذایی پس از مصرف در یک وعده، مازاد آن باقی بماند، چنانچه بخواهید در نوبت بعدی از آن استفاده کنید، توصیه می شود پیش از سرد شدن، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید و نباید فرصت بدهید که غذا ابتدا سرد شود. در همان مدت زمان هر چند کوتاه که غذا بیرون از یخچال قرار دارد، باکتری ها زمینه فسادپذیری آن را فراهم می کنند. 

به طورکلی توصیه می شود غذا به مقداری تهیه شود که در یک وعده مصرف شده و مازاد غذا باقی نماند.

 درمان‌های خانگی مسمومیت غذایی با موز

درمان دل پیچه، اسهال و مسمومیت غذایی با طب سنتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ