چطور بدون قرص، تخت بخوابید؟

faateme1366
اگر همیشه در حسرت خواب خوب هستید و به کسانی که سرشان به بالش نرسیده می خوابند غبطه می خورید، اگر می خواهید بدون قرص و دارو و تخت بخوابید، این مطلب را از دست ندهید.

چقدر خواب طبیعی است؟

به گزارش الودکتر همان‌طور که میدانید بسیاری از انسان‌ها در صورت تغییر  در مکان خوابشان و انتقال آن به جاهای جدید دچار بیخوابی می‌شوند که دلیل آن به مسایل روانی و پیش‌زمینه‌ها برمی‌گردد که البته این مورد با گذر زمان حل می‌شود و به وضعیت عادی بازخواهد گشت و جای نگرانی ندارد البته در این بین مفید است که اندکی نیز در مورد کمیت خواب اطلاعات داشته باشیم مثلاً چه اندازه خواب کافی است؟ که بایستی گفت که میزان خواب برای هر شخص با توجه به ویژگی‌های او متفاوت است البته به طور کلی ۸ ساعت به طور متوسط پیشنهاد می‌شود اما این یک قانون کلی نیست و هر فردی متناسب با شرابط روحی و جسمی خود روزانه به میزان میعنی خواب احتیاج دارد.

خوب بخوابید، نه زیاد

محققان ثابت کرده‌اند که خواب بی‌کیفیت فایده‌ای ندارد و وقتی که هر شخص در رخت خواب به چرخ خوردن می‌گذراند بایستی به خوابیدن بگذراند زیرا مثلاً ۹ ساعت در رخت خواب بودن ولی صرفاً ۵ ساعت خوابیدن منجر به بروز مشکلاتی برای شخص می‌شود لذا برای حل این مشکل نیز راهکارهایی مثل برنامه زمانی موثر داشتن توصیه می‌شود به گونه‌ای که اگر شما با زمان خوابیدنتان مشکل دارید به گونه‌ای که در آن ساعت به خصوص خوابتان نمی‌برد بهتر است ساعت خواب خود را به اصطلاح شیفت(منتقل) دهید و یا طول ساعت خوابتان را بیشتر کنید که زمان مفید خوابتان افزایش یابد.

اگر خوابتان نمی برد

اگر نمی‌توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به خواب ناز بروید، بلند شده و دست به کار خسته کننده‌ای بزنید تا چشمان‌تان گرم شود. نشستن در تاریکی شب یا خواندن دستوالعمل گارانتی یخچال-فریزر می‌تواند کارهای مفیدی باشند! البته به هیچ وجه خود را در معرض نورهای تند و شدیدی چون تلویزیون یا مانیتور رایانه قرار ندهید؛ که این دست نورهای خیره کننده به مغز شما پیام بیدارباش را مخابره می‌کنند.

منظم باشید حتی در تعطیلات

حتی اگر در تعطیلات آخر هفته هستید نیز بکوشید تا در بازه‌ی زمانی همیشگی از خواب بیدار شده و به خواب بروید. اگر چرخه منظم خواب خود را حفظ کنید، نه تنها می‌توانید حس بهتری داشته باشید، بلکه تکلیف‌تان با خودتان نیز روشن است.

گوشی را خاموش کنید

محققان ثابت کرده‌اند که استفاده از تبلت و لپ تاب و تلویزیون و دیگر وسایل ساطع کننده نور باعث می‌شود که مغز انسان دچار اشتباه شود و در شب هنگام مثلاً حدود ساعت ۲ بامداد فکر کند که ساعت ۲ بعدازظهر است در نتیجه در صورت خوابیدن نیز انسان دچار خواب عمیق نشود و این قضیه به کیفیت خواب تأثیر بسزایی دارد.

هر چه تاریک تر بهتر

بسیاری از مواقع نورهای خیلی کم نیز می‌تواند عذاب‌آور باشد و ایجاد اختلال در روند خواب هر شخص بکند لذا توصیه می‌شود که تمام نور اضافی اتاق را قطع کنید حتی نور حالت استندبای رایانه نیز می‌تواند آزار دهنده باشد، گاهی ممکن است که نتوان تمام نورها را قطع کرد بنابراین می‌شود بجای آن از پوشش‌های چشم برای خواب استفاده کرد که آن‌ها هم بسیار موثر هستند.

عادت می کنید

عامل مهم برای خواب راحت مسئله زمان‌بندی است که با استفاده صحیح از آن می‌توان خواب راحت را برای خود به ارمغان آورد به عنوان مثال با کمک زمان‌بندی مناسب برای خواب خود می‌توانید مشکل بیخوابی خود را حل کنید به گونه‌ای که اگر سعی کنید در ساعات خاصی از شبانه‌روز بخوابید و بیدار شوید بدن شما به آن ساعات خاص عادت می‌کند در نتیجه رأس ساعت خاصی احساس خواب می‌کنید و در رأس ساعت خاصی از خواب بیدار می‌شوید.

باید نباید های خوردنی!

۴ تا ۶ ساعت پیش از خواب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد محرک نظیر کافئین، نیکوتین و الکل دوری کنید؛ که این مواد از به‌خواب‌رفتن شما پیشگیری می‌کنند. به همین خاطر باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، شکلات و برخی داروها پیش از خواب اجتناب کرد. از این گذشته کشیدن سیگار یا مصرف نوشابه‌های الکلی نیز خواب شما را با مشکل مواجه می‌کند حتی اگر به صورت تفننی باشند. اصولاً اگر به خواب خوب دلبسته‌اید باید شب‌هنگام از خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی صنعتی نظیر انواع سوسیس، کالباس و از آن بدتر همبرگر دوری کنید؛ چون نه تنها ممکن است در این دست غذاها انواع انگشت دست و پای کارگران بی‌چاره را بیابید، بلکه خوابتان نیز با اختلال مواجه شده و از کابوس‌های شبانه نیز بی‌نصیب نباشید! از طرف دیگر قرار نیست که خود را ریاضت بدهید، اگر واقعا گرسنه‌تان است و روده‌هایتان با همدیگر کشتی می‌گیرند، به یک خوراکی کوچولو یا اسنک روی آورید. می‌گویند که مصرف لبنیات مانند نوشیدن یک لیوان شیر گرم یا خوردن چند برش کوچک از گوشت بوقلمون بسیار مفید خواهد بود. به خصوص اینکه این دو دسته از مواد غذایی حاوی ماده‌ای به نام تریپتوفان است که خواب‌آوری طبیعی محسوب می‌شود.

چرا زیاد می خوابم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ