علائم کمبود ویتامین در صورت شما!

mahdie.mohtashami
ویتامین ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. کمبود ویتامین ها باعث احساس ضعف و خستگی در افراد می شود. با شناخت علائم کمبود ویتامین ها ار بروز مشکلات حاد جلوگیری کنید.

کمبود ویتامین مشکلی است که با افزایش سن به سراغ همه می آید اما افرادی که رژیم غذایی سالم تری دارند کمتر از این بیماری رنجمی برند. اگر شک دارید که شما هم کمبود ویتامین دارید یا نه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چشم های پف کرده

معمولا بعد از بیدارشدن از خواب چشم‌ها پف کرده هستند. با این حال، پف بیش از حد زیاد ممکن است نشانه کمبود ید در بدن باشد. به گزارش الو دکتر طبق مطالعه سال ۲۰۰۶، بین مصرف ید و بیماری تیروئید ارتباط وجود دارد و کمبود آن منجر به خستگی، کوفتگی و چشم‌های پف کرده می‌شود. سایر علائم کمبود ید شامل خشکی پوست، اضافه وزن و ناخن‌های شکننده است.

پوست رنگ پریده

چهره رنگ پریده می‌تواند نشانه نیاز شما به مصرف ویتامین B۱۲ بیشتر باشد. فقدان این ویتامین می‌تواند در پوست آشکار شده و احساس خستگی به همراه داشته باشد. علامت دیگر کمبود این ویتامین، زبان کاملا صاف است.

موی خشک

موی خشک در برخی روزها امری شایع است اما خشکی بیش از اندازه موها می‌تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن‌ها و نازک شدن تارهای مو شود. مصرف دوز بالای بیوتین از طریق مکمل‌های ویتامین می‌تواند در بهبود کیفیت مو و حتی درمان دیابت مفید باشد.

لب های رنگ پریده

رنگ پریدگی لب‌ها به معنای کم خونی است و شما نیاز به مصرف آهن بیشتری دارید. سرماخوردگی بیش از حد می‌تواند ناشی از کمبود آهن باشد. بعلاوه فقر آهن می‌تواند سیستم ایمنی بدن‌تان را ضعیف کند. همچنین تلفیق رنگ پریدگی صورت و رنگ پریدگی لب‌ها می‌تواند نشانه آشکار کم خونی باشد.

خونریزی لثه ها

معمولا مشاهده کمی خون بعد از مسواک زدن عادی است اما اگر لثه‌های شما بسیار حساس بوده و غالبا خونریزی می‌کنند می‌تواند نشانه کمبود ویتامین C باشد. کمبود دائم ویتامین C در رژیم غذایی می‌تواند منجر به بروز بیماری «اسکوروی» شود. علائم اسکوروی شامل کبودی آسان، خونریزی آسان و درد مفاصل و عضلات است.

نشانه ی کمبود ویتامین A

 مقادیر زیادی از آن را برای استفاده بدن آزاد می کند. در موارد خاص، برخی از بیماری ها مثل اختلالات جذب و اسهالچرب باعث می شوند، کبد نتواند میزان کافی از این ویتامین راجذب کرده و در نتیجه فرد دچار علائمی از کمبود این ویتامین می شود. این علائم عبارت اند از اختلال در بینایی و شب کوری، اختلال باروری به ویژه در جنس مذکر، سقط خود به خودی، کم خونیو اختلال در سیستم ایمنی. به همین دلیل توصیه می شود در صورت مشاهده هریک از این علائم به متخصص مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به کمبود شدید ویتامینA اقدامات ضروری صورت گیرد.

نشانه ی کمبود ویتامین D

 ویتامینD توسط نور خورشید در بدن ساخته می شود و در مناطقی که نور خورشید کمتر به زمین می تابد، کمبود این ویتامین بیشتر مشاهده می شود و با علائمی مثل پوکی استخوان در بزرگ سالان و نرمی استخوان در کودکان در حال رشد بروز می کند. براساس آخرین تحقیقات، این ویتامین در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و برخی از سرطان ها موثر است. همچنین نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس هم از دیگر نتایج این تحقیقات است.

نشانه ی کمبود ویتامین B

ویتامین های گروه B اهمیت بالایی در حفظ انرژی بدن دارند اما این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و تامین آن از طریق موادغذایی ضروری است. البته ویتامین B12تنها ویتامین گروه B محسوب می شود که دارای ذخایر کبدی برای تامین نیازهای بدن به مدت 5 تا 7 سال بوده و تنها در گیاه خواران مطلق، کمبود آن به چشم می خورد.

نشانه ی کمبود ویتامین C

 اگر می خواهید کمبود ویتامینC بدن تان را رفع کنید، سراغ مصرف ترکیبات طبیعی حاوی این ویتامین بریود، زیرا کمبود این ویتامین نه تنها شما را مدام به انواع سرماخوردگیدچار می کند بلکه ممکن است به بیماری اسکوربوت هم مبتلا شوید. همچنین حذف ویتامین C از رژیم افراد سالم طی 30 روز حتی در صورت اشباع بودن ذخایر آن در بدن، علائم کمبود را تشدید می کند

بزرگسالان مبتلا به اسکوربوت ممکن است دچار تورم و خونریزی لثه، از دست دادن دندان، خواب آلودگی ، خستگی، دردهای مفاصل در پاها، تحلیل عضلانی، ضایعات پوستی و تغییرات روانی مختلف (مانند هیستری، هیپوکندری و افسردگی) شوند. از دیگر علائم کمبود ویتامین C می توان به خونریزی زیرپوستی، پیچ خوردگی شدید موها، درد مفاصل، تورم لثه، افسردگی، سندروم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی) تب، تنگی نفسو… اشاره کرد.

نشانه ی کمبود ویتامین B2

ترس یا حساسیت نسبت به نو (فتوفوبیا)، سوزش، خارش و اشک ریزش چشم، کاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لب ها و زبان از جمله مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین B2 است. در مواقعی که شدت کموبد ویتامین بالا باشد، بروز مشکلاتی مثل ترکیلوز (شکاف و ترک خوردگی لب)، آنگولار استوماتیت (شکاف در پوست گوشه دهان و شقاق گوشه لب ها)، بثورات چرب پوستی، زبان متورم ارغوانی و افزایش رشد مویرگ های اطراف قرنیه چشم نیز دیده می شود.

نشانه ی کمبود ویتامین B3

ضعف عضلانی، بی اشتهایی و سوء هاضمه و بثورات جلدی. این کمبود با تغییرات پوستی نیز بروز می کند به این ترتیب که نواحی از پوست که در معرض نور آفتاب هستند (دست ها، بازو، گردن و پاها) دچار ترک خوردگی، تیرگی رنگ و درماتیت پوسته ریزی کننده خواهندشد. حتی گاهی کمبود نیاسین سیستم عصبی را هم درگیر می کند که اغلب با نشانه هایی مثل گیجی و منگی، التهاب عصبی و تغییرات دستگاه گوارش به شکل تحریک پذیری و التهاب غشای مخاطی دهان و لوله گوارش همراه است.

نشانه ی کمبود ویتامین B6

ویتامین B6 در بدن نقش مهمی داشته و کمبود آن موجب مشکلات پوستی و عصبی در فرد می شود و زمانی که بدن فرد این ویتامین را به میزان کافی ذخیره نکرده باشد، دچار علائمی مانند ضعف، بی خوابی، نوروپاتی محیطی، کیلوز، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی خواهدشد. شاید تعجب کنید اما کمبود ویتامین B6 در درازمدت می تواند فرد را مبتلا به بیماری صرعکند. البته خوشبختانه درمان با پیریدوکسین یا پیریدوکسال فسفات کمک کننده است.

 کمبود ویتامین در بدن چه نشانه هایی دارد؟+ راه حل

عوارض کمبود ویتامین C

با کمبود ویتامین ها در بدن چه عوارضی بروز می کند؟

علائم جدی کمبود ویتامین ب 12 در خانم ها

خطرات جدی کمبود ویتامین D برای بدن!!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ