هشدار! سرطان روده و لوزالمعده با خوردن زولبیا و بامیه!

faateme1366
زولبیا و بامیه از قدیم در سفره های افطاری جای خود را داشته اند. اما بهتر است زولبیا و بامیه جای خود را به شیرینی های مفیدتری بدهند چرا که سرشار از ضرر هستند. باورتان می شود که این شیرینی های محبوب یعنی زولبیا و بامیه باعث سرطان روده و لوزالمعده می شوند؟ بله سرطان روده و لوزالمعده با خوردن زولبیا و بامیه در کمین است.

 

کدام زولبیا بامیه ها سالم است؟

به گزارش سایت الودکتر، شیرینی‌هایی مثل زولبیا و بامیه  به علت داشتن قند و چربی بالا و نیز حرارت زیادی که حین آماده شدن می‌بینند از ارزش غذایی چندانی برخوردار نیستند.هر دانه بامیه 80 کالری دارد و 100 گرم زولبیا 450 کالری . مصرف زیاد زولبیا و بامیه  برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه  به علت داشتن چربی زیاد 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه  از روغن جامد استفاده می‌کنند.روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.جعبه های زولبیا و بامیه  باید مجوز بهداشتی داشته باشد و بر روی بسته بندی جعبه ها آرم سازمان غذا و دارو هک شده باشد در غیر این صورت از مصرف آنها پرهیز نمایند.

 

زولبیا بامیه مفید است؟

از فواید زولبیا و بامیه  فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شود و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.

 

مضرات زولبیا بامیه

بر عکس فواید زولبیا بامیه که مختصر است، مضرات زولبیا بامیه بی شمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی به جز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شود. این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آنها استفاده شود در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارد، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارد. از آنجا که معمولا نوع مصرف با مقاومت همراه خواهد بود توصیه می‌شود در مصرف زولبیا و بامیه  احتیاط شود و به یک الی ۲ عدد در روز اکتفا کنید.

 

سرطان با خوردن زولبیا و بامیه

استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه  حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود. سرطان زایی اینگونه زولبیا و بامیه ‌ها کاملا اثبات شده است. زولبیا و بامیه ، سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده را ایجاد می‌کند.

 

زولبیا بامیه و مضرات آن

کالری بالای زولبیا و بامیه  به علت داشتن قند و روغن فراوان زمینه‌ساز چاقی و اضافه وزن است.از طرفی این ماده موجب سیری زودرس،کاهش اشتها و حذف وعده اصلی می‌شود.به همین دلیل فرد نمی‌تواند دیگر مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کند زیرا سیر شده و تمایل به غذا نخواهد داشت.این امر موجب کمبود‌های تغذیه‌ای بویژه ریزمغذی‌ها نیز می‌شود.

 

گوارش سخت با زولبیا و بامیه

مصرف زولبیا و بامیه  به معنای مصرف قند با حجم زیاد است.افطار کردن با حجم بالای قند در بیماران مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) موجب تشدید علائم آنها شده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.چربی موجود در این شیرینی نیز زیاد است و همین موضوع سبب کندی تخلیه معده می‌شود که برای سلامت مضر است.

چرا نباید زولبیا و بامیه خورد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ