افرادی که در مناطق گرم و معتدل زندگی می کنند مراقب نیش این پشه باشند!

atoosamirzavandi
پشه سالک بیشتر در نواحی گرم و معتدل زندگی می کند پس افرادی که در این نواحی به سر می بردند بیشتر مراقب باشند.

سالک پشه ای است که رد مناطق گرمسیری و معتدل زندگی می کند. این پشه بسیار کوچک می باشد و از غروب تا طلوع آفتاب فعال است. دوره ی درمان نیش پشه سالک یک سال می باشد اما جای نیش آن بر روی سطح پوست باقی می ماند. در این مقاله بیشتر در مورد پشه سالک اطلاعات کسب کنید.

تعریف سالک
سالک یک نوع بیماری عفونی است که بر روی پوست ایجاد می‌شود. این بیماری بدون تب و درد است که طول مدت بیماری یکسال است که پس از یکسال بیمار بهبود می‌یابد ولی جای زخم باقی خواهد ماند.
در کشور ما این عارضه به صورت بومی دیده می‌شود و بیشتر در مناطقی مثل خراسان مشاهده می‌گردد. عامل این بیماری(لیشمانیا) نامیده می‌شود که یک موجود تک سلولی است که جزء باکتریها نیست.( لیشمانیا) در بدن موش زندگی می‌کند. نوعی از پشه وجود دارد که بسیار کوچک است و پشه خاکی نام دارد. که موش را می‌گزد و از طریق گزیده شدن وارد بدن پشه می‌شود. و این پشه قدرت پرواز در مناطق بالا را ندارد و وقتی نیش می‌زند موجود تک سلولی وارد پوست بدن می‌شود و بیماری سالک به وجود می‌آید. این بیماری به مدت 2 صورت خشک و مرطوب دیده می‌شود. اندازه این پشه 3-2 میلی‌متر است و در نتیجه از توری عبور می‌کند. بیشترین عملکرد این پشه در غروب صورت می‌گیرد. و از خون انسان‌ها و سایر حیوانات تغذیه می‌کند و عامل انتقال بیماری پس از یک هفته می‌شود.

علائم بیماری سالک

این بیماری در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک (پاپول) است که به تدریج بزرگ شده و به صورت زخم در می آید(dot) احتمال دارد که زخم ها خودبخود، طی چند هفته تا چند ماه و گاهی یک سال و یا بیشتر بهبود یابند.

در برخی افراد عود بیماری پس از بهبود به صورت زخم و یا برجستگی کوچک در محل زخم قبلی بهبود یافته ظاهر می شود.در صورت پیدایش یک یا چند زخم پوستی در مناطقی که سالک به عنوان بیماری بومی وجود دارد و در مناطقی که پشه خاکی دیده می شود، بایستی به احتمال وجود بیماری توجه شود

درمان

تصمیم‌گیری برای درمان، باید برای هر فرد ویژه و مجزا باشد. متخصصان ما ممکن است در مورد مزیت‌های نسبی روش‌های درمانی مختلف با شما صحبت کنند. برای انتخاب روش درمان باید عواملی از قبیل شکل سالک، نوع پشه لیشمانیایی که باعث سالک شده، شدت سالک و وضعیت عمومی سلامتی بیمار را در نظر گرفت.

زخم‌های پوستی ناشی از سالک معمولاً خود به خود و حتی بدون درمان التیام می‌یابند. اما فرایند بهبودی می‌تواند چند ماه و یا حتی یک سال طول بکشد و جای زخم به جا مانده بسیار زشت و نامطلوب شود. ما در کلینیک زیبایی صدف، روش‌هایی جدیدی برای از بین بردن این جای زخم‌ها ارائه می‌دهیم. نگرانی خاصی که برخی از افراد را متوجه خود می‌کند، نوع انگلی است که در مناطقی از آمریکای لاتین یافت می‌شود. این نوع انگل ممکن است از طریق پوست منتشر و باعث ایجاد زخم‌هایی در غشاء مخاطی بینی و دهان شود. سالک مخاطی ممکن است تا سال‌ها بعد از بهبود زخم اصلی، شناخته و ظاهر نشود. بهترین راه برای جلوگیری از سالک مخاطی، درمان مناسب سالک پوستی است. سالک احشایی شدید و پیشرفته در صورت عدم درمان، می‌تواند کشنده باشد

چه کسی در معرض خطر عفونت لیشمانیا است

مردم در هر سنی در معرض خطر عفونت هستند اگر در محل زندگی آنها لیشمانیوز باشد . معمولا سالک در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری بیشتر رایج است ، اما بیماری در حومه برخی از شهرستانها نیز یافت می شوند . بالاترین خطر ابتلا به بیماری از هنگام غروب تا طلوع آفتاب است چرا که در این ساعات پشه های خاکی بیشتر فعال هستند .

روش های پیش گیری از سالک

رعایت بهداشت محیط
گرد آوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها
گرد آوری و دفع بهداشتی و مستمر زباله با استفاده از سطل دردار
بهسازی محیط
تخریب و تسطیح اماکن مخروبه .
دوری از محل زندگی پشه خاکی و مناطق آلوده به سالک ، به ویژه هنگام غروب و اوایل شب
محافظت بدن در برابر نیش زدن پشه خاکی
ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارها و سایر قسمت های مناطق مسکونی انسان و دام
پوشاندن قسمت های باز بدن
مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد
محافظت و پوشیده نگه داشتن زخم های سالک برای جلوگیری از گزش پشه خاکی و انتقال بیماری
استفاده از حشره کش های موثر شیمیایی در منازل به صورت مستمر.
استفاده از پشه بندهای آغشته به سموم موقع استراحت هنگام شب در فضای باز.
نصب توری مناسب پشت پنجره های منازل برای جلوگیری از ورود حشره ناقل در طبقات اولیه ساختمان.
دفع صحیح و مستمر زباله و فضولات دامی و انسانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها.
درمان کامل و به موقع بیماران مبتلا

کدام سالک خطرناک تر است؟

سالک در چه فصلی فعال تر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ