چگونه مثبت اندیشی را یکی از صفات خود کنیم؟

atoosamirzavandi
برای ایجاد این جریان باید سه مرتبه در روز به مدت یک دقیقه به دنبال چیزهای مثبت باشید

زندگی و آینده ی ما همان طرز فکر ماست. با دور کردن افکار منفی و مثبت اندیشی می توان زندگی خوبی برای خود رقم زد. گاهی شرایط زندگی بسیار بد است و طبق خواسته ی ما پیش نمی رود اما می توان با جایگزین کردن فکرهای مثبت از بد تر شد شرایط جلوگیری کرد. در این مقاله بیشتر در مورد مثبت اندیشی اطلاعات کسب کنبد.

 

انتظارات واقع‌بینانه

با اینکه وقتی تلاش‌های ما فورا به دستاوردهای قابل توجه ختم نشود، طبیعی است که احساس کنیم بقای ما در خطر است؛ می‌توانیم به خودمان یادآوری کنیم که بقای ما لزوما در خطر نیست. یادتان باشد بیشتر دستاوردهای انسانی، نتیجه‌ی تلاش‌هایی است که پاداش‌های فوری به همراه نداشته‌اند. اگر به نتایج مطلوبی نرسیده‌اید، می‌توانید انتظارات خود را مورد بازبینی قرار دهید و با انتظارات واقع‌بیانه‌تری

 

قدم بعدی را بردارید.

شما بالاخره نتیجه‌ی کارهای‌تان را می‌بینید، انتظارات واقع‌گرایانه باعث می‌شود شما دست به کار شوید. به بیان دیگر، وقتی خودتان از نتایج کارتان راضی باشید، می‌توانید خودتان باعث ترشح مواد شیمیایی شادی‌بخش مغزتان شوید و منتظر محرک‌های جهان اطراف نباشید.

 

برای خودتان یک جریان مثبت ایجاد کنید

منفی‌بافی بر شما غلبه خواهد کرد، مگر اینکه یک جریان مثبت برای خودتان ایجاد کنید. برای ایجاد این جریان باید سه مرتبه در روز به مدت یک دقیقه به دنبال چیزهای مثبت باشید. این کار را برای ۴۵ روز متوالی انجام دهید. با این کار به مغزتان آموزش می‌دهید که به دنبال چیزهای مثبت باشد؛ دقیقا همان‌طور که برای چیزهای منفی آموزش دیده است.

احتمالا تصور می‌کنید که در جهان آشفته‌ی پیرامون، چیزهای مثبت به اندازه‌ی کافی وجود ندارند. اما برای ایجاد آنها حتما نباید کارهای شگفت‌انگیزی مثل نجات‌دادن بچه‌های یتیم از ساختمان‌های درحال‌ سوختن انجام دهید. هر چیز مثبتی، هر اندازه کوچک هم که باشد، می‌تواند مسیر یافتن و ایجاد احساسات و حالت‌های مثبت را باز کند. فقط کافی‌ست که به خاطر نبود چیزهای ناخوشایند قدردان باشید تا ارتباطات عصبی توسعه پیدا کنند. شاید به نظر برسد در شرایطی که منفی‌ها بیشتر دیده می‌شوند،‌ جستجو برای مثبت‌ها کاری بیهوده باشد، اما حقیقت این است که زاویه‌ی نگاه ما اشتباه است و به اصلاح نیاز دارد.

زمانی‌که تمامی اطرافیان ما نگاهی منفی دارند، مثبت‌اندیشی بسیار دشوار خواهد بود. مغز ما پستانداران، امنیت را در حمایت‌های گروهی و اجتماعی می‌بیند و زمانی حرکت می‌کند که تمامی گله حرکت کرده باشد. بنابراین اگر هشدارهای هم‌گروهی‌های خود را نادیده بگیرید، متوجه می‌شوید که در چنگال درنده‌ها اسیر شده‌اید. اتحاد پستانداران، پیرامون تهدیدات مشترک شکل می‌گیرد و مبارزه با یک دشمن مشترک، درواقع موقعیت یک پستاندار را در گروه بالا می‌برد. اگر تهدیدی را نادیده بگیرید که سایر هم‌گروهی‌ها را تحریک می‌کند، پس احتمالا بهای آن را نیز با موقعیت اجتماعی پرداخت خواهید کرد. مثبت‌بودن هزینه دارد،‌ اما مزیت‌های آن بیشتر است.

 

خودتان را دوست داشته باشید

لازمه ی نگاه مثبت  به جهان و مثبت اندیشی  این است که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید . این امر به معنی این نیست که خود را کامل بدانید ، ولی حداقل خودتان را خوب و قابل قبول به شمار آورید. تا زمانی که شما خودتان را دوست نداشته باشید دیگران هم به شما علاقه نخواهند داشت. همچنین وقتی خودتان را دوست بدارید مسلما برای موفقیت خود بیشتر تلاش می کنید.

 

مراقب مکالمات منفی‌ با خودتان باشید
وقتی مکالمه درونی‌تان می‌گوید شما هیچوقت تکالیفتان را انجام نمی‌دهید یا کارتان سخت است، راهی برای پیدا کردن دیدگاهی مثبت‌تر نسبت به موقعیت پیدا کنید. مثلاً اگر درگیر نوشتن یک مقاله تحقیقی هستید، به دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید برنامه‌تان را طوری تغییر دهید که وقت بیشتری برای این پروژه داشته باشید تااینکه اسیر نومیدی شوید. وقتی انجام کاری به نظرتان سخت می‌رسد، به این فکر کنید که شاید بتوانید برای انجام آن از کسی کمک بگیرید.

مثبت‌اندش بودن این نیست که همه واقعیت‌های منفی زندگی‌تان را نادیده بگیرید. این است که بتوانید

رویکردی فعال‌تر به زندگی داشته باشید.

 

از جملات مثبت استفاده کنید.

جمله ی مثبت عبارتی است که شما مدام آن را بر زبان می آورید تا امیدوارتر حرکت کنید و به وسیله ی آن ذهنیت خود را طوری تغییر دهید که بتوانید به طور موثر و شایسته تر فکر و عمل کنید . استفاده ی مکرر از جملات مثبت ، یک حافظه ی جدید و امیدوار در ذهن ناهشیار شما خلق می کند . بنابراین پس از چند بار تمرین ، به طور خودکار مثبت فکر می کنید . به گزارشآسان طب مشهورترین جمله ی مثبت توسط یک روانکاو فرانسوی به نام EMILE COUE ساخته شد . او از بیماران خود خواست که این عبارت را همیشه تکرار کنند : “هر روز ، به هر طریق ، من در حال بهتر و بهتر شدن هستم .”
این جملات عباراتی عمومی اند که برای ایجاد اعتماد به نفس ، افکار مثبت و تعالی اخلاقی فرد ساخته می شوند . بنابراین لازم است با دقت ساخته شوند . ساخت یک جمله ی مثبت، دشوار نیست ولی باید چند قانون زمینه ای در نظر داشت .

تاثیر افکار مثبت بر دردهای مفصلی و عضلانی

داشتن افکار مثبت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ