درمان قطعی و جدید زردی نوزادان

faateme1366
زردی نوزادتان نگرانتان کرده؟ درمان قطعی و جدید زردی نوزادان را در این مطلب بخوانید.

عوارض زردی نوازادان چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، معمولاً زردی نوزادان بیماری جدی‌ای محسوب نمی‌شود و طی یک تا 2 هفته بهبود می‌یابد اما چنانچه میزان بیلی‌روبین بالاتر از حد بوده و بدون درمان باقی بماند، بیلی‌روبین وارد مغز شده و باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به مغز می‌شود؛ بررسی و درمانهای اولیه و زودهنگام زردی نوزادان می‌تواند از بروز این عوارض جدی جلوگیری کند. از عوارض درمان نشدن زردی می‌توان به فلج مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، حملات صرعی، اشکال در تعادل حرکتی، ناهنجاریهای دندانی و ناشنوایی اشاره کرد که دیگر قابل درمان نیستند؛ پس با مشاهده نخستین نشانه‌های زردی در کودکتان بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

شیرخشت برای درمان زردی نوزادان موثر است؟

درمانهای سنتی همیشه از زمان‌های قدیم مورد توجه مردم کشورمان بوده است؛ «شیرخشت» یکی از همان موادی است که حرفهای ضدونقیضی درباره استفاده و عدم‌استفاده آن در درمان زردی می‌شنویم. شیرخشت نوعی ماده گیاهی است که در قدیم برای درمان زردی نوزادان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در حال حاضر بسیاری از پزشکان اعتقادی به استفاده از شیرخشت و داروهایی نظیر آن ندارند اما تحقیقات نشان داده که مصرف قطره خوراکی شیرخشت همراه نوردرمانی تأثیر بسیار زیادی در بهبود زردی نوزادان دارد به‌طوری که سرعت بهبود را به‌نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

 

درمان زردی با خورشید

در صورتی که نوزادتان زردی کمی دارد، نیاز آن چنانی به درمان نیست اما با این وجود بعد از مشاوره با پزشک می‌توانید نوزاد خود را حداقل ۴ بار در روز به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید قرار دهید. البته برای این کار لازم است شیشیه پنجره بسته شود و نوزادتان از پشت شیشه آفتاب بگیرد. در این شرایط نور خورشید باعث می‌شود، بیلی روبین در پوست حل شده و از طریق ادرار از بدن خارج شود. بستن شیشه‌های پنجره به خاطر آن است که کمی نور مستقیم خورشید را فیلتر کند، سپس به بدن نوزاد برسد.

 

زردی نوزادان با لامپ درمان می شود؟

وقتی میزان بیلی روبین در نوزادان رو به کاهش باشد، شما می‌توانید به جای بیمارستان یک درمان جایگزین در خانه پیدا کنید و آن هم استفاده از تابش لامپ های خورشیدی برای درمان زردی نوزادان است. اگر میزان سطح بیلی روبین بیش از حد مجاز باشد، نوزاد باید تحت تابش لامپ‌های خورشیدی ویژه قرار بگیرد. برای این کار کافی است، نوزاد را در یک پتوی فتو تراپی (این پتو قادر است نور آبی از خود متساعد کند و همین نور میزان بیلی روبین را کاهش می‌دهد) قرار دهید تا میزان بیلی روبین بدنش کاهش یابد. این روش خانگی بسیار آسان می‌تواند باعث کاهش سطح زردی نوزادتان شود.

 

یک درمان عجیب برای زردی نوزادان

وقتی مادران آب برگ سبز گندم مصرف کنند، این ماده باعث افزایش فعالیت آنزیمی در کبد می‌شود و همین امر به کبد کمک می‌کند تا بیلی روبین بیشتری را فیلتر کرده و باعث خروج آن از بدن شود. گفته شده است که اگر ۲۰ قطره از آب برگ گندم را به همراه مکمل غذایی نوزاد به وی خورانده شود، می تواند برای رفع زردی پوست موثر باشد. البته مادران این گونه نوزادان می‌توانند تقریبا روزانه ۶۰ گرم این مایع را بنوشند تا مواد آن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. مادران می‌توانند این روش را ادامه دهند تا زردی نوزاد از بین برود. آب برگ گندم همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از زردی نیز شود.

 

پیشرفته ترین درمان زردی نوزادان

محققان Empa، با توسعه این فناوری جدید مشکل والدین درباره زردی نوزادان را برطرف کرده‌اند. آنها برای تولید این فناوری جدید فیبرهای نوری که از رشته معمولی پهن‌تر نیستند را در پارچه‌های سنتی تعبیه کردند. این کار استفاده از آن را آسان کرده و مانند لباس‌های دیگر کودک، احساس راحتی را منتقل می‌کند و همچنین برای والدینی که در طول درمان کودکانشان از آن استفاده می‌کنند طبیعی است. از آنجایی که در این لباس از چراغ‌های ال‌ای‌دی کم قدرت به عنوان منبع نور استفاده می‌شود، باتری‌های کوچک برای نیرو دهی به آن‌ها کافی است. این به این معنی است که لباس به منبع دیگری برای شارژ نیاز ندارد. در این فناوری فیبرهای نوری به آرامی و با دقت خم می‌شوند و از خمیدگی‌ها نور به بیرون راه پیدا می‌کند. این فیبرها در صورت خم نشدن نیز نور را از یک طرف به طرف دیگر انتقال می‌دهند. یرقان یا زردی (Icterus یا Jaundice) به ‌معنی تغییر رنگ و زرد شدن پوست، صلبیه چشم و غشاهای مخاطی ناشی از بالا رفتن بیلی روبین خون بوده که زردی نوزادی ناشی از بالا رفتن بیلی روبین مستقیم یا غیرمستقیم است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زردی معمولا مشکلی شایع و البته نه‌چندان جدی است، اما گاهی هم می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و مشکلات شدیدی شود. زردی شدید می‌تواند باعث افزایش احتمال خطرِ رسیدن بیلی‌روبین به مغز شود که می‌تواند مشکلات مغزی دائمی را به‌همراه داشته باشد. پس درصورتی‌که عوامل زیر را مشاهده کردید، حتما با پزشک‌ تماس بگیرید:

درصورتی‌که زردی مدام گسترده‌تر و شدید‌تر می‌شود.

درصورتی‌که تب نوزاد بیش از ۳۸ درجه شود.

درصورتی‌که رنگ زرد فرزند شما شدید‌تر شود.

درصورتی‌که نوزاد‌تان به‌درستی غذا نخورد، بی‌حال بوده و گریه‌های شدیدی هم داشته باشد.

 

دلیل آب آوردن ریه در نوزادان چیست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ