کسانی که صافی کف پا دارند بخوانند!

atoosamirzavandi
در اکثر کودکان مبتلا به علائم صافی کف پا علائمی وجود ندارد و معمولاً یکی از والدین یا نگهدارنده کودک متوجه این عارضه می‌شود.

صافی کف پا باعث خستگی و درد در ناحیه ی مچ و کف پا در پیاده روی ها می گردد. کسانی که مشکل صافی کف پا دارند باید نسبت به افراد دیگر بیشتر به کفش خود دقت کنند. در این مقاله ورزشی هایی برای رفع صافی کف پا شرح داده شده است.

 

علائم و نشانه ها

در اکثر کودکان مبتلا به علائم صافی کف پا علائمی وجود ندارد و معمولاً یکی از والدین یا نگهدارنده کودک متوجه این عارضه می‌شود.
البته ممکن است بعضی از کودکان علائمی داشته باشند که عبارتند از:
•    
درد، حساسیت به لمس و یا گرفتگی در پاها یا مچ پاها
•    
کج شدن پاشنه‌ها رو به بیرون
•    
تغییر در راه رفتن
•    
درد یا ناراحتی در هنگام راه رفتن

همچنین ممکن است والدین متوجه شوند که فرزندشان از انجام وزش‌ها یا سایر فعالیت‌های جسمانی که می‌توانند باعث درد در پاها یا مچ پاهایشان شوند خودداری می‌کنندخار پاشنه پا علاوه بر دلایل دیگر ، بر اثر  صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا نیز بوجود می آید ، درد خار پاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که به نوبه خود کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد

 

علت‌ها و دلایل

 صافی کف پا می‌تواند در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد شود. اگر از قبل کف پای شما صاف نباشد، و طی مراحل بعدی زندگی، این بیماری در شما ایجاد شده باشد، می‌تواند به دلایل زیر باشد:

آرتریت یا آرتروز

پاره شدن تاندون‌ها

 بیماری‌های سیستم عصبی یا عضلانی از جمله فلج مغزی، اسپینا بیفیدا یا دیستروفی عضلانی که در آن عضلات ضعیف می‌شوند.

 به‌ندرت صافی کف پا ممکن است در اثر یک بیماری به نام “ائتلاف تارسال” ایجاد شود. در این بیماری استخوان‌های پا به شکل غیرطبیعی به هم متصل شده و باعث سفتی پا و صافی کف پا می‌شوند. این بیماری معمولاً مشهود است و به‌طور معمول در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود.

 

 ورزش‌هایی برای درمان کف پای صاف

 در ادامه بعضی از ورزش‌هایی که توسط دکتر سپهریان در کلینیک تخصصی پیشگام به بیماران با عارضه کف پای صاف داده می‌شود بیان شده است.  رفع صافی کف پا با ورزش به شما کمک می کند که بدون نیاز به کفی و کفش طبی، مشکل صافی کف پای خود را اصلاح کنید.

 

جدا کردن پاشنه‌ها

سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را نزدیک به هم قرار دهید. پاشنه پای خود را از زمین جدا کنید درحالی‌که پنجه شما هنوز زمین را لمس می‌کند. به‌آرامی به حالت قبل بازگشته و این حرکت را تکرار نمایید. معمولاً داشتن یک پای صاف بدان معنی است که رباط‌ها نیاز دارند تحت کشش قرار بگیرند. هنگامی که شما پای خود را تحت کشش قرار می‌دهید، رباط‌ها به حالت طبیعی نزدیک‌تر شده و دیگر هنگام راه رفتن کمتر دردناک خواهند بود.

 

 تمرین توپ تنیس

یکی از بهترین تمرینات برای کاهش درد پا کمک گرفتن از توپ تنیس می‌باشد. یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و سعی کنید، انگشتان پای خود را به زمین برسانید. پس از چند دقیقه انجام این کار، در حالی که همچنان به‌آرامی تنفس خود را ادامه می‌دهید، توپ را به سمت انگشتان پا نزدیک کرده و این بار سعی کنید پاشنه پای خود را به زمین برسانید. پس از آن پای دیگر خود را نیز به همین سبک ورزش دهید. این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار نمایید. این ورزش به اصلاح قوس پای شما کمک خواهد نمود.

 

اشاره با انگشتان پا

یک ورزش خوب پاها این است که با انگشتان پای خود به مدت 15 ثانیه به سمت نقطه‌ای اشاره نمایید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کرده و این حرکت را 10 الی 15 بار تکرار نمایید. بهتر است برای انجام این تمرین هم زمان از هر دو پا استفاده نمایید. بعد از اینکه شما به‌آرامی پیشرفت کردید و کف پای صاف شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید از رقص باله کمک بگیرید. این رقص برای بهبود قوس پا مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف این تمرین را انجام دهید، به‌عنوان مثال می‌توانید به ایستید و یک پا را تمرین دهید و یا بنشینید و هر دو پا را هم زمان تمرین بدهید.

 

درمان صافی کف پا با ورزش

صافی کف پای کودک شما بیماری نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ