سس تند چه تاثیری روی سلامتی شما دارد؟

atoosamirzavandi
سس تند متابولیسم بدن را ساعت ها پس از خوردن غذا افزایش می دهد که این امر می تواند وزن را کنترل کرده و از چاقی جلوگیری کند.

فلفل قرمز همانند دیگر مواد غذایی دارای فوایدی است اما هرگاه اسم آن را می شنویم تنها چیزی که یاد می آوریم اثرات مخرب آن به روی معده تداعی می شود. با مطالعه این مقاله بیشتر در مورد تاثیر سس تند بر روی سلامتی اطلاعات کسب کنید.

 

وقتی سس تند می خوریم چه اتفاقاتی برای بدن می‌ افتد؟

سس تند می‌تواند در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر زیادی روی بدن و سلامتی شما داشته باشد:

گیرنده‌ های درد زبانتان تحریک می‌ شوند.

دمای درونی بدنتان افزایش می ‌یابد.

روحیه شما بهتر می‌ شود.

ضربان قلب شما افزایش می ‌یابد.

دهانتان آب خواهد افتاد.

شاید سوزش معده را تجربه کنید.

آلرژی فصلی شما رفع می ‌شود.

رژیم غذایی شما موفقیت ‌آمیزتر خواهد بود.

احتمالا فشار خونتان کاهش می ‌یابد.

عمر طولانی ‌تری خواهید داشت.

 

فواید سس تند برای سلامتی

پیشگیری از دیابت

زمانی که افراد از مواد غذایی حاوی کاپسایسین استفاده می کنند، سطح انسولین آنها کاهش می یابد که این عامل باعث پیشگیری از دیابت نوع دوم میشود.

کاپسایسین علاوه بر این که قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین را دارد، به کاهش تشکیل چربی‌ ها در دیواره‌ های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته‌ های خونی هم کمک می کند.

 

کنترل وزن

سس تند متابولیسم بدن را ساعت ها پس از خوردن غذا افزایش می دهد که این امر می تواند وزن را کنترل کرده و از چاقی جلوگیری کند.

فلفل در واقع از وزنتان نمی کاهد. در بررسی هایی که سال 2013 بر روی برخی حیوانات انجام گرفت نشان داده شده که وعده های غذایی همراه با سس تند سطح گرلین (هورمونی که محرک گرسنگی است) را کاهش داده و در مقابل، سطوح هورمونی که اشتها را کاهش می دهد را افزایش می دهد. با تند کردن غذا کالری کمتری دریافت می کنید و بهتر می توانید وزنتان را کنترل کنید.

 

آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و C ترکیباتی طبیعی هستند که ممکن است از برخی آسیب های سلولی جلوگیری کرده یا آنها را به تاخیر بیندازید. آنتی اکسیدان ها همچنین استرس اکسیداتیو که عامل مهمی در بالا رفتن سن است را کاهش می دهد. علاوه بر این خوردن وعده ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان خطرات بیماری های خاص را کاهش می دهد.

سس تند منبع ویتامین C است که برای تولید کلاژن، پروتئینی که به بهبود جراحات و رشد مو کمک می کند لازم است. سس تند همچنین حاوی ویتامین A، فولات، منیزیم و پتاسیم است.

تاثیر سس تند در لاغری

غذاهای تند می ‌توانند برای کم کردن اشتها و کمک به کاهش وزن استفاده شوند، زیرا بعد از سوختن دهان ‌تان به ‌دلیل تندی غذا، ترجیح می ‌دهید از غذا خوردن دست بکشید. سس تند سطح هورمون لپتین را که وظیفه سرکوب اشتها را دارد، بالا می ‌برد.

 

سس تند چگونه می تواند به کاهش وزنمان کمک کند؟

اگر به تندی علاقه دارید باید بگویم آدم خوش شانسی هستید. سس تند علاوه بر طعم عمیقی که دارد می تواند به کاهش وزنتان هم کمک کند. پنج دلیل برای استفاده از سس های تند را می گویم:

1- کالری بالایی ندارند: سس تند طعمی قوی و شدید دارد اما اصلا کالری اش بالا نیست. البته سس های مختلف از نظر کالری با یکدیگر متفاوتند اما هر قاشق سس تند حدود 6 کالری دارد.

2- سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد: سس تند مقدار ویتامین C و کپسایسین را بالا می برد. کپسایسین که در فلفل تند پیدا می شود دلیل اصلی سوزاننده بودن فلفل است. اما علاوه بر تاثیر روی عطر و طعم، ویتامین C و کپسایسین هر دو نشان داده اند که می توانند باعث بالا رفتن سرعت سوخت و ساز بدن شوند.

3- باعث طول عمر می شود: تحقیقات اخیر نشان داده افرادی که مرتب از غذاهای تند استفاده می کنند ممکن است بیشتر از دیگران عمر کنند.

4- کمک می کند از غذا احساس رضایت پیدا کنید: وقتی سس تند باشد تنها کمی از آن هم می تواند زیاد باشد! لازم نیست همه غذای خود را با آن بپوشانید، برای سطح سدیم تان هم خوب نیست این کار. اما وقتی مقداری سس تند روی غذایتان باشد مجبورید برای اینکه زیاد نسوزید غذا را آرامتر از همیشه بجوید. سس تند یکی از موثر ترین راه ها برای کند کردن سرعت غذا خوردن است. وقتی آرام غذا می خورید مغز فرصت می کند پیام معده مبنی بر سیر شدن را دریافت کند و از پرخوری جلوگیری نماید.

5- می تواند اخلاقتان را بهتر کند: کپسایسین می تواند باعث بالا رفتن اندورفین شود. اندورفین نه تنها سوزاننده بودن لقمه ی بعدی که می خورید را کم می کند، بلکه روی بهتر شدن خلق و خو نیز تاثیر می گذارد.

 

خطرات فلفل تند

سس تند و فلفل تند، می توانند دهان شما را به شدت بسوزانند و وضعیت ناخوشایندی برای تان ایجاد کنند. ماده ای که درون فلفل تند یافت می شود، همانی است که پلیس برای متفرق کردن جمعیت اسپری می کند، به همین خاطر «اسپری فلفل» نام گرفته است چون به زبان آوردنش راحت تر از «اسپری متفرق کننده ی معترضین مبتنی بر کپسایسین» است!
غذاهای حاوی کپسایسین می توانند توانایی حس چشایی در تشخیص طعم های دیگر را کاهش بدهند، بنابراین اگر آشپز بسیار بدی هستید این خبر خوبی برای شماست!
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه فلفل تند بیشتر از سایر مواد غذایی معدهرا اذیت می کند، وجود ندارد.
بزرگترین خطر برای اکثر کسانی که فلفل یا سس تند می خورند، گذاشتن کپسایسین روی پوست شان و مالیدن آن روی چشم هاست که بنابر تجربه ی شخصی، تأیید می کنم بدترین حس در دنیاست!

 بهترین فواید سس و رژیم غذایی تند

 تاثیر غذاهای تند بر سلامت بدن

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ