مصرف کدام نان بهتر است؟

atoosamirzavandi
نان ها از نظر خواص تفاوت چندانی با هم ندارند. اما شاید از نظر هضم سنگک به علت این که زمان پخت طولانی تری دارد راحت تر هضم شود.

انواع و اقسامنان ها در بازار موجود است و هر نانی برای مورد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد اما به طور کلی نانی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرد باید زودهضم باشد که معده را دچار مشکل نکند. در این مقاله بیشتر درمورد این کهکدام نان بهتر است بحث خواهیم کرد.

نان سنگک:

نانی سبوسدار باضخامت 5-4میلیمتر بوده که در 100گرم آن 258کیلوکالری انرژی نهفته است واز نظر میزان مواد مغذی وبرخورداری از ویتامین ها (خصوصا ویتامین های گروه Bواسید فولیک)،املاح معدنی وپروتئین های ضروری بدن، بهترین نان تولیدی محسوب می شود.خمیر سنگک به صورت طبیعی وبدون استفاده از افزودنی ها تهیه می شود ومصرف جوش شیرین در نان سنگک نادرست است .آرد سنگک بیشترین سبوس را دارد ودر نتیجه از بسیاری از امراض وعوارض عروقی ،گوارشی وسرطان جلوگیری می کند وتنها نان سنتی مطلوب بیماران دیابتی به حساب می آید.آزمایش های انجام شده بر روی نان سنگک دولتی، نشان می دهد که این نان تقریبا کامل است وتقریبا تمام املاح وویتامین های خود راحفظ کرده است.نان سنگک از نظر ویتامین ها زیاد غنی نیست،زیرا طی فرایند پخت، در معرض نور وحرارت تنور قرار می گیرد وویتامین های خود را ازدست می دهد .ویتامین B2آن تقریبا کافی است؛ویتامین B1در اثر حرارت بسیار کم می شود،اثری از ویتامینCوجود ندارد وویتامین Aآن نیز کافی می باشد.

نان بربری:

برای تهیه این نان از آرد سفید استفاده می‌کنند البته هنگام پخت به سطح خمیر آن مقداریسبوس می‌زنند تا کمبود سبوس نان تا حدودی جبران شود.در 100 گرم آن 265 کالری انرژی نهفته است و به علت فقدان مصرف جوش‌شیرین در این نان ارزش غذایی بالاتری نسبت به بقیه نان‌هایی که از آرد سفید تولید می‌شوند، دارد. نان بربری نانی است که تخمیر آن طولانی بوده و با حرارت ملایم، در مدت زمانی طولانی پخت می‌شود.
نکته: در اثر تخمیر طولانی و کامل به وسیله مخمر در نان‌های سنگک و بربری ترکیبی به نام اسید فیتیک که در آرد گندم به صورت معمول وجود داشته و مانع از جذب مطلوب آهن و کلسیم در بدن می‌شود،تجزیه شده و از اثر مخرب آن در بدن جلوگیری می‌شود.

نان تافتون:

آرد این نان نسبت به سنگک از سبوس پایین‌تری برخوردار بوده و در 100 گرم آن 283 کالری انرژی نهفته است.تخمیر آن کوتاه بوده و با حرارت مستقیم و سریع پخته می‌شود و مصرف جوش شیرین در آن تقریبا فراگیر است.
 نان باگت یا فرانسوی: این نان از نان های وارد شده از غرب یا بهتر بگوئیم فرانسه به ایران است . این نان ها نیز در کارخانه ها از آرد سفید و به شکل حجیم شده تولید و عرضه می شود . مورد استفاده آن در ساندویج هاست که همین، وارداتی بودن آن را اثبات می کند .چراکه ساندویج هم سوغات فرنگ است برای فرهنگ غذای ایرانی !… انواعنان های ساندویجی و همبرگری نیز از همین گروه هستند.

کلام آخر:

دکتر محمد حسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: «اینکه گفته می‌شود نان سنگک سبوس بیشتری دارد هم واقعیت ندارد چراکه این روزها همه نان‌ها از یک نوع آرد تهیه می‌شوند و اگر هم تفاوتی بین ارزش غذایی نان‌ها وجود داشته باشد، آنقدر جزیی است که قابل‌توجه نیست. تنها مزیت نان سنگک در این است که این نان جوش شیرین ندارد این درحالی است که نان لواش بیشترین جوش شیرین را بین نان‌های سنتی داراست. البته مقدار جوش شیرین مورد استفاده در نان‌ها آنقدر زیاد نیست که ضرر خاصی را متوجه ما کند با این حال نان‌های حاوی جوش شیرین دیرهضم‌تر هستند، در ضمن نان‌های حاوی جوش شیرین زودتر بیات می‌شوند.»

دکتر عزیزی افزود: «اگرچه نان سنگک به دلیل نداشتن جوش شیرین و تخمیر بیشتر تا حدودی بر سایر نان‌ها ارحج است اما نکته منفی این نان این است که زمان پختش نسبت به لواش و تافتون بیشتر است و زمان پخت زیاد باعث به وجود آمدن ترکیبات مضری در نان می‌شود. با همه این توضیحات توصیه ما این است که هر نانی را که دوست دارید، مصرف کنید و خیالتان راحت باشد که نان‌های سنتی مختلف از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با هم ندارد.»

منبع الودکتر
فواید ومضرات نان های سبوس دار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ