پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی با خوردن این میوه!

atoosamirzavandi
سرماخوردگی بیماری است که با شروع فصل سرما همه را درگیر خود می کند. خیار از جمله میوه هایی است که به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک می کند.

پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی به کمک مواد غذایی امری است قابل اجرا. یکی از میوه هایی که می توان با آن از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کرد خیار می باشد. در این مقاله با خواص خیار و دیگر مواد پیشگیری کننده از سرماخوردگی آشنا خواهید شد.

پیشگیری از سرماخوردگی با خوردن خیار

یک محقق طب اسلامی گفت: اگر روزی یک عدد خیار بخورید ازسرما خوردگی در فصل زمستان در امان هستید.
وی با بیان اینکه خیار تصفیه کننده طبیعی خون هست، اضافه کرد: خوردن، بوییدن و مالیدن خیار به پیشانی در برطرف سردرد و قطره قطره ریختن آب خیار در بینی و بوییدن آن جهت از بین بردن گرفتگی، بی حوصلگی و کم خوابی مفید هست.
این محقق طب اسلامی ضمن تاکید بر اینکه خیار و تخم خیار برای معالجه دیابت و مریضی های قندی بسیار مفید هست، گفت: از ورقه خیار برای برطرف قرمزی چشم استفاده می گردد و اگر این میوه همراه غذا در سالاد خورده گردد، به معالجه یبوست کمک می کند.
وی ابراز داشت: اگر روزی یک عدد خیار بخورید از سرما خوردگی در فصل زمستان در امان هستید و برای از بین بردن صفرا و اسید خون از خیار دارای تخم زرد، تماما دست یافته و بدون نمک استفاده می گردد.
این محقق طب اسلامی اشاره نمود: خیار برطرف کننده غصه و افسردگی هست و با حلقه حلقه کردن خیار و قرار دادن آن روی پوست میتوان برای از بین بردن چین و چروک و چربی پوست و علاوه بر این محافظت لطافت و تازگی آن استفاده نمود و ضماد خیار برای خارش، اگزاما و تحریکات جلدی پوست بسیار موثر هست.

دیگر خوردنی ها برای پیش گیری از سرماخوردگی

سیر خام

سیر خام ترکیبانی از جمله «آلیون» و «آلیسین» دارد. این دو، ترکیبات ضدویروسی بسیار قوی هستند که می توانند از ابتلا به بیماری های ویروسی و مسری فصلی مانند سرماخوردگی جلوگیری کنند.
به گفته محققان، زمانیکه ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی که عادت به مصرف سیر خام دارند، می شود، قبل از فعالیت از بین خواهد رفته و نمی تواند فرد را مبتلا به سرماخوردگی کند. برای دست یافتن به خواص ضدویروسی سیر، باید آن را به صورت له یا رنده شده مصرف کنید و از قورت دادن سیر به صورت درسته بپرهیزید.

پیاز خام

پیاز خام نیز همانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین بوده و مقدار زیادی ویتامین C که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست را در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی خواهند شد. توصیه می شود برای جلوگیری از سرما خوردگی، در کنار وعده های اصلی غذایی خود پیاز خام مصرف کنید.

برخی ادویه ها

ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، دارچین و پودر گل میخک، از آنتی اکسیدان های مختلفی تشکیل شده اند. به همین دلیل، موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی می شوند. برای بهره بردن بیشتر از خواص ادویه ها، بهتر است آنها را ۱۰ دقیقه قبل از پایان زمان پخت به ظرف غذای خود اضافه کنید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ، برایپیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و همچنین درمان آن توصیه می شود. سوپ مرغی که از گوشت مرغ، ادویه ها، هویچ، پیاز و سیر تشکیل شده باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، در افزایش رطوبت و دمانی حلق و بینی هم تاثیر فراوانی دارد.
بهتر است بدانید ویروس های سرماخوردگی همواره به دنبال مخاط سرد و خشک برای نفوذ به بدن هستند، در نتیجه گرم و مرطوب شدن فضای حلق و بینی مانع ورود ویروس های سرماخوردگی به بدن شود. از طرف دیگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی نیز در کاهش التهاب های داخلی، علائم و عوارض ناشی از سرماخوردگی نقش دارد.

مرکبات

مرکبات هم مثل سوپ مرغ، نقشی دوطرفه در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارند. از جمله پرتقال، نارنج، نارنگی یا لیموهای ترش و شیرین، سرشار از ویتامین C هستند.
به همین دلیل هم مصرف روزانه آنها می تواند تا ۲۳ درصد شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کند و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزی های برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه هم تقریبا به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.

منبع الودکتر

 روش پیشگیری از سرما خوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ