گوجه فرنگی پخته مفیدتر از گوجه فرنگی خام!

شاید فکر کنید گوجه فرنگی خام بهتر از گوجه فرنگی پخته می باشد و خواص بیشتری دارد ولی به دلایلی که در این مقاله خواهیم گفت گوجه فرنگی پخته مفیدتر از گوجه فرنگی خام است.

گوجه فرنگی پخته مفیدتر از گوجه فرنگی خام، موضوعی که شاید برایتان عجیب باشد. چون از گذشته تا کنون شنیده ایم که سبزیجات پخته خواص کمتری دارد. این بار اشتباه است و باید به شما بگوییم که هویج و گوجه فرنگی پخته مفیدتر از نوع خامشان هستند.

گوجه فرنگی پخته مفیدتر از گوجه فرنگی خام!

گوجه فرنگی حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به اسم لیکوپن می باشد که دلیل رنگ قرمز گوجه فرنگی نیز همان است. لیکوپن که از خانواده کاروتنوئید ها است به دلیل ممانعت از اکسیداسیون کلسترول در بدن از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین از بسیاری از سرطان ها مثل پروستات، سینه، ریه و معده جلوگیری می کند. البته گوجه فرنگی در گریپ فروت سرخ و هندوانه نیز وجود دارد.

اکثر لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خام به دلیل هضم نشدن از بدن دفع می شود بنابراین بهتر است برای دریافت لیکوپن گوجه فرنگی، آن را بپزید.

نتیجه مطالعه دانشمندان ایتالیایی نشان می‌دهد گوجه فرنگی پخته بیش از نوع خام آن برای سلامتی مفید است و اثرات قابل توجهی نیز در پیشگیری از ابتلا به اختلالات قلبی دارد.

محققان طی مطالعه‌ای در دانشگاه ورونا دریافتند که گوجه فرنگی پخته شده بیش از نوع خام آن دارای مواد آنتی اکسیدان به ویژه لیکوپین است که در تعیین رنگ قرمز گوجه نقش دارد. در این مطالعه تصریح شد خوردن ۸۰ گرم سس گوجه فرنگی در روز در تضمین سلامتی فرد بسیار موثر است تا حدی که فواید این مقدار سس برای بدن می تواند با زیانی که بدن در طول روز با خوردن غذاهای چرب متحمل می شود برابری کند در نتیجه سس گوجه فرنگی در بهبود فعالیت شریان ها تاثیر به سزایی دارد و می تواند غذای خوبی برای پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین باشد.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، پیش از این در مطالعه ای که در فنلاند انجام شده بود خوردن گوجه فرنگی به عنوان غذایی برای مقابله با انواع سکته ها توصیه شده بود.

در مطالعه جدید وضعیت سلامتی بیش از ۱۰۰۰ مرد در مدت ۱۲ سال کنترل شد و نتیجه نشان داد آنانکه میزان لیکوپین موجود در خونشان بیشتر بود کمتر در معرض سکته بوده اند.

در مطالعات پیشین فواید گوجه فرنگی برای پیشگیری از برخی بیماریها از جمله بیماریهای پروستات آشکار شده بود

گوجه فرنگی و هویج پخته بهتر است یا خام؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ