میزان خواب برای افراد در سن های مختلف چقدر باید باشد؟

atoosamirzavandi
میزان خواب مناسب برای افراد در سنین مختلف را در این مقاله بخوانید و از این طریق به مشکلات خود پی ببرید.

میزان خواب مناسب برای افراد در سنین مختلف متفاوت است و نمی توان یک ساعت به طور مشخص اعلام کرد زیرا میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است اما ساعت های تقریبی که توسط متخصصین معرفی شده را در ادامه این مقاله خواهید خواند.

ساعات و میزان خواب مناسب برای سنین نوزادی تا پیری

نوزاد تازه متولد شده زیر 3 ما :14 الی 17 ساعت.
 نوزاد 4 تا 11 ماهه :12 الی 15 ساعت.
 کودک 1 تا 2 ساله :11 الی 14 ساعت.
 کودک 3 تا 5 ساله :10 الی 13 ساعت.
 کودک 6 تا 12 ساله :9 تا 11 ساعت.
نوجوان 13 تا 17 ساله :8 تا 10 ساعت. نکته قابل توجه برای این دسته از افراد این است که به دلیل شرایط جسمی و روحی این رده سنی اصولا خواب با کمی تاخیر به بخش عمیق و اصلی خود می رسد به همین علت محاسبه زمان خواب در برخی افراد تغییرات کوچکی خواهد داشت.
 فرد بالغ 18 تا 25 سال :7 الی 9 ساعت.
افراد 26 تا 64 سال :7 تا 9 ساعت.
 افراد بالاتر از 65 سال :7 تا 8 ساعت.

میزان مناسب ساعت خواب برای دانش آموزان چقدر است؟

کودکان و نوجوانان در این گروه سنی مقدار زیادی از زمان خوابیدن خود را در نوع موج آرام و یا خواب عمیق ( یک نوع خوابیدن غیر REM ) سپری می‌کنند. طبق گفته‌ی دکتر متخصص خواب، ازآنجاکه این نوع خوابیدن به حالت ترمیمی است، کودکان مدرسه در طول روز بسیار هوشیارتر هستند. این بدان معناست که اگر فرزند شما در کلاس سوم و یا چهارم است و گاهی در مدرسه به می‌خوابد، یک اعلام‌خطر برای عدم خوابیدن کافی اوست.
علاوه بر این، دکتر ملندرز اضافه کرد که خوابیدن کافی برای کودکان می‌تواند بر تمامی جوانب زندگی روزانه‌ی آن‌ها تاثیرگذار باشد. کاهش عملکرد فرزندان در صورت خواب کم تنها به مدرسه منتهی نشده و بر توجه، تمرکز، قدرت تصمیم‌گیری و حل مسئله نیز تاثیر گذار است. همچنین این بسیار حائز اهمیت است که کمبود خوابیدن کودکان امکان دارد باعث دمدمی مزاجی و حتی بیش فعالی آن‌ها شود.
اگر می‌خواهید از میزان خوابیدن کودکان و نوجوانان این سنی را تحت کنترل درآورید، لازم است برنامه خواب منظم و دقیقی بچینید که زمان خوابیدن روز‌های عادی هفته با تعطیلات آخر هفته تفاوت داشته باشد. البته تاخیر ۱ تا ۲ ساعته در طول یک هفته، جای نگرانی ندارد. 

نشانه های نداشتن خواب به میزان مناسب

ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه و نداشتن
ابتلا به اضافه وزن و مشکلات چاقی
خواب آلودگی در طول رانندگی
نوشیدن مداوم چای و قهوه برای رفع بی حالی
ودهها عارضه که موجب اختلال روحی روانی در فرد می شود.
منبع الودکتر
تاثیر خواب کافی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ