با خواص شگفت انگیز آب نارگیل آشنا شوید!

parya
آب نارگیل یکی از نوشیدنی های خوشمزه و مفید برای تامین آب بدن و هیدراته کردن آن است و جایگزین مناسبی برای آب است. این نوشیدنی حاوی بسیاری از مواد مغزی و آنتی اکسیدان ها است که در ادامه به آنها اشاره شده است.

با خواص شگفت انگیز آب نارگیل آشنا شوید!امروزه آب نارگیل به یک نوشیدنی بسیار محبوب و پرمصرف تبدیل شده است، که در عین تازگی و طعم خوب آن، برای سلامتی نیز بسیار مفید است. علاوه بر این، آب نارگیل حاوی چندین ماده مغذی مهم می باشد. در ادامه این مطلب به تعدادی از فواید آب نارگیل اشاره شده است.

آب نارگیل منبع خوبی از چندین ماده مغذی است

میوه نارگیل بر روی درختان نخل بلند رشد می کند و در داخل میوه سبز آن، آب نارگیل قرار می گیرد که این آب به منظور تغذیه میوه در آن ذخیره می شود. با رسیدن میوه نارگیل مقداری از آب آن به صورت مایع داخل میوه باقی می ماند و مابقی آن به گوشت سفید تبدیل می شود. آب نارگیل به طور طبیعی داخل میوه تولید می شود و حاوی 94 درصد آب و مقدار کمی چربی است. آب نارگیل نباید با شیره نارگیل، که از مخلوط آب و گوشت رنده شده نارگیل تولید می شود، اشتباه گرفته شود. شیره نارگیل حاوی 50 درصد آب است و از نظر چربی بسیار غنی است. رسیدن میوه نارگیل 10 تا 12 ماه طول میکشد و آب نارگیل از میوه های جوانتر 7 و 8 ماهه گرفته می شود و به طور میانگین از یک میوه جوان در حدود 0.5 تا 1 لیوان آب نارگیل ممکن است گرفته شود و یک فنجان از آن (240 میلی لیتر) حاوی مقادیری از مواد و کالری ذکر شده در زیر است:

  • کالری: 46
  • کربوهیدرات: 3 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • ویتامین C: 10 درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: 15 درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: 17 درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: 17 درصد از نیاز روزانه
  • سدیم: 11 درصد از نیاز روزانه
  • کلسیم: 6 درصد از نیاز روزانه

آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان است

آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان است

 

بیشتر بخوانید: آب نارگیل معجونی برای لاغری

رادیکال های آزاد در طول سوخت و ساز بدن درون سلول ها تولید می شوند و تولید آنها در پاسخ به استرس و زخمی شدن افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد آب نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را اصلاح می کند و از صدمه بیشتر جلوگیری می کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که آب نارگیل سبب بهبود آسیب های کبدی می شود.

مصرف آب نارگیل برای مقابله با دیابت مفید است

تحقیقات نشان داده اند که آب نارگیل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد و سایر نشانگر های حیاتی را در حیوانات بهبود ببخشد. همچنین مطالعات نشان داده است که آب نارگیل میزان قند خون را تنظیم می کند و هموگلوبین را پایین می آورد که این سبب کنترل قند خون در دراز مدت می شود. با این حال برای اثبات تاثیر آب نارگیل بر روی انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز است. در مجموع، با داشتن 3 گرم فیبر و 6 گرم کربوهیدرات قابل هضم در هر فنجان از آب نارگیل، اضافه کردن آن به رژیم غدایی بسیار مفید است.

مصرف آب نارگیل در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه مفید است

نوشیدن مقدار آب کافی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه ضروری است. اگرچه افزایش مقدار مصرف آب مفید است، مصرف آب نارگیل می تواند دارای خواص بیشتری نیز باشد. سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که کلسیم، اگزالات و سایر ترکیبات در ادرار ترکیب و سخت می شوند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف آب نارگیل باعث جلوگیری از چسبیدن کریستال ها به کلیه و سایر اندام ها، و کاهش تعداد بلورهای تولید شده در ادرار می شود.

نوشیدن آب نارگیل به سلامت قلب کمک می کند

نوشیدن آب نارگیل ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد. در آزمایش های صورت گرفته، مشخص شده  که آب نارگیل سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و همچنین چربی را به مقدار قابل توجهی پایین می آورد.

آب نارگیل به کاهش فشار خون کمک می کند

آزمایش های انجام شده بر روی مبتلایان به فشار خون بالا، نشان می دهد مصرف آب نارگیل فشار خون سیستولیک را در 71 درصد از شرکت کنندگان کاهش داده است. علاوه بر این، آب نارگیل حاوی مقدار چشمگیر 600 میلی گرم پتاسیم در 240 میلی لیتر از آن است. پتاسیم برای کاهش فشارخون بسیار موثر است. علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که آب نارگیل دارای فعالیت ضد ترومبوتیکی است، به این معنی که از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کند.

آب نارگیل به کاهش فشار خون کمک می کند

بیشتر بخوانید: آب نارگیل و یک دنیا خاصیت

نوشیدن آب نارگیل بعد از ورزش های طولانی، بسیار مفید است

آب نارگیل نوشیدنی مناسبی برای تامین و جبران آب بدن است و برای تجدید الکترولیت های از دست رفته در تمرین بسیار مفید است. الکترولیت ها، مواد معدنی مانند پتاسیم، منزیم و کلسیم هستند که در فعالیت های بدنی، از جمله حفظ تعادل مناسب مایعات بدن نقش بسیار مهمی دارند. دو مطالعه جداگانه نشان دادند که مصرف آب نارگیل بعد از تمرین بسیار بهتر از آب معمولی است و مانند نوشیدنی های ورزشی با الکترولیت بالا عمل می کند و به گفته شرکت کنندگان در آزمایش، آب نارگیل خوشمزه تر است و از ایجاد ناراحتی معده و حالت تهوع جلوگیری می کند.

آب نارگیل منبع تامین آب خوشمزه ای به شمار می آید

آب نارگیل حاوی طعمی لطیف و شیرین است که کالری و کربوهیدرات پایینی دارد. برای نوشیدن آب تازه نارگیل می توان مستقیما یک نی را وارد نارگیل سبز و تازه کرد و آن را نوشید. شما می توانید نارگیل را تا 2 یا 3 هفته در یخچال نگهداری کنید.

منبع: الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ