۵ تاثیر عجیب عشق بر جسم

مهرناز زاوه
آیا واقعا می‌توان مست عشق بود؟ پاسخ پژوهشگران به این سوال مثبت است.

سامنتا گرگور- آیا واقعا می‌توان مست عشق بود؟ پاسخ پژوهشگران به این سوال مثبت است. در واقع عشق از کمی گرم و گیج کردن شما فراتر می‌رود و می‌تواند طرز فکر و رفتارتان را تغییر دهد.  در اینجا به بعضی از راه‌های عجیبی که از طریق آنها عشق بر ذهن و جسم تاثیر می‌گذارد اشاره می‌کنیم.
شما را سرخوش می‌کند
دانشمندان دانشکده پزشکی نییورک سیتی، با بررسی اسکن  MRIجمعی از دانشجویان دریافتند عاشق بودن همان سیستم عصبی مغز را فعال می‌کند که وقتی کوکائین مصرف می‌کنید باعث سرخوشی مفرط می‌شود.  پس اگر احساس می‌کنید به زوجتان معتاد هستید، شاید آنقدرها هم که فکر می‌کنید دیوانه نباشید.
شما را گنگ و گیج می‌کند
محققان دریافتند کسانی که عاشق هستند، نسبت به آنهایی که نیستند کمتر قادر به تمرکز و انجام کارهایی هستند که به توجه نیاز دارد. به‌علاوه، شرکت کنندگان در این تحقیق هرچقدر میزان عشقشان بیشتر بود، تمرکز کردن برای انجام تکالیف برایشان مشکل‌تر می‌شد. هنوز مشخص نیست که چرا عشق مغز را گیج می‌کند، اما فرضیه‌هایی مبنی بر این وجود دارد که تعادل بین تمرکز و تخیل برای یک رابطه موفق بسیار دشوار است.
شما را به یک آدم شرور تبدیل می‌کند
محققان از شرکت کنندگان در این تحقیق خواستند زمانی را توصیف کنند که یکی از نزدیکانشان در معرض خطر بوده و عکس‌العمل آنها چه بود. آنها متوجه شدند علاقه داشتن به یک نفر باعث بروز رفتار تهاجمی در چنین موقعیتی می‌شود. در واقع هورمون‌های عصبی به پرخاشگری و همدلی متصلند. درنتیجه وقتی با کسی هستید که دوستش دارید، این هورمون‌ها می‌توانند احساس گرم و همدلی مهربانانه مغزتان را به حالت تهاجمی و محافظت‌کننده ای تبدیل کند و شما را برای دفاع از زوجتان در برابر مهاجمان، موقعیت‌های استرس‌زا و حتی اندوه آماده می‌کند.
شما را وسواسی می‌کند
اگر تا به حال عاشق شده باشید می‌دانید که احساس شیفتگی که در مراحل اولیه رابطه وجود دارد می‌تواند همه چیز را فرا گیرد و طاقت‌فرسا باشد. محققان دریافتند اثرات زیستی شیمیایی علاقه عاشقانه می‌تواند غیرقابل تشخیص از اختلالات ناشی از وسواس باشد. آنها متوجه شدند سطح هورمون سرتونین کسانی‌که در شش ماه اخیر عاشق شده اند به اندازه بیماران مبتلا به وسواس، پایین است.
شما را شکست‌ ناپذیر می‌کند
تا به حال توجه کرده‌اید که چرا وقتی با زوجتان هستید دردهایتان ناپدید می‌شوند؟ بر اساس تحقیقات انجام شده، ‌آن نواحی از مغز که تحت تاثیر علاقه شدید قرار دارد درست همان‌جاهایی است که مسکن‌ها آن را هدف قرار می‌دهند. طبیعتا یک عشق پرشور جایگزین مناسبی برای داروهای دردهای مزمن نیست، اما دست‌کم می‌تواند کمک کند.
(منبع: فاکس‌نیوز)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ