چه تعداد بچه‌ والدین را بیشتر خوشحال می‌کند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بچه‌های اول و دوم از یک سال پیش از اینکه متولد می‌شوند، شادی والدین را افزایش می‌دهند، اما در مورد بچه‌ی سوم این‌طور نیست.

برای شادمانی: باید چه وقت و چند بچه بیاورید؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بچه‌های اول و دوم از یک سال پیش از اینکه متولد می‌شوند، شادی والدین را افزایش می‌دهند، اما در مورد بچه‌ی سوم این‌طور نیست.
افزایش شادمانی حدودا یک سال به طول می‌انجامد، اما پس از آن احساس شادی والدین به سطح معمول قبل از داشتن بچه برمی‌گردد.
در این تحقیق که در مجله‌ی دموگرافی منتشر شد آمده که اولین بچه بیشترین خوشحالی را برای والدین به ارمغان می‌آورد، درحالی که این شادی از فرزند دوم به بعد نصف می‌شود.
ابعاد شادی که تولد فرزند اول به والدین می‌بخشد، به اندازه‌ی حسی است که در پی طلاق یا از دست دادن شغل بر انسان حادث می‌شود،‌ با این تفاوت که شکل احساس شادی است نه ناراحتی.
مردان و زنان به طور متوسط افزایش شادی مشابهی را تجربه می‌کنند، اگرچه زنان پیش از تولد بچه شادی بیشتری را احساس می‌کنند و احساس شادی‌شان در یک سال پس از تولد بچه به سرعت کاهش می‌یابد.
پروفسور میکر میرسکیلا، یکی از نویسندگان تحقیق توضیح می‌دهد: «نتایج، نشان می‌دهد والدین در زمان تولد فرزندان اول و دوم شادی موقت و زودگذر را تجربه می‌کنند. در مورد بچه‌ی سوم این افزایش شادی اتفاق نمی‌افتد، اما این به معنای آن نیست که بچه سوم‌شان را کمتر از دو بچه اول دوست دارند، اما شاید بتوان گفت که این عدم افزایش شادی نشان می‌دهد که تجربه‌ی تولد فرزند برای پدر و مادرها از بچه سوم، تجربه تازه و هیجان‌انگیزی نیست، و اینکه با گسترده‌شدن خانواده فشار مالی روی خانواده زیاد می‌شود.

مادرانی که تحصیلات خیلی بالایی دارند یا اولین فرزندشان در سنین ۳۵ تا ۴۹ سالگی‌شان به دنیا می‌آید، بیشترین شادی را از تولد بچه‌ها تجربه می‌کنند.
در مقابل مسیر شادی والدین جوان و با تحصیلات پایین نسبت به تولد فرزندشان مستقیم و یا حتا به سمت پایین است. و شاید به همین دلیل است که تعویق باروری این قدر شایع شده است.
این تحقیقات همچنین نشان داده که جوانانی که بچه‌دار می‌شوند، احساس شادمانی‌شان افزایش نمی‌یابد، بلکه در سراشیبی قرار می‌گیرد.»
این اطلاعات نتیجه‌ی تحلیل خانواده‌ها در بریتانیا و آلمان بوده و هفت هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

۵ اشتباه رایج والدین

(منبع: webmd)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ