۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌- قسمت دوم

مواجهه با درد روزانه و دائمی فیبرومیالژیا، بسیار آزاردهنده است. اما این موضوع وقتی غیرقابل تحمل‌تر می‌شود که گیر تله‌هایی رایج بیفتید. هرکسی مرتکی این اشتباهات می‌شود اما گام‌های اشتباهی هستند که موجب می‌شوند تحمل بیماری فیبرومیالژیا بسیار سخت‌تر شود.

در قسمت قبل بع برخی از اشتباهات بیماران مبتلا به فیبرومیالژا را برشمردیم. در این قسمت به تعداد دیگری از این اشتباهات اشاره می‌کنیم.
انکار نکنید که بیمار هستید
بسیاری از بیمارانی که فیبرومیالژیا در آنها تشخیص داده می‌شود، پس از اینکه نظرهای مختلف را امتحان کردند به سراغ یک پزشک متخصص می‌روند. به طور متوسط، این بیماران همیشه به دنبال نظر دیگری هم هستند.
آنها حتا پس از تشخیص بیماری، با اجتناب از این تشخیص به دنبال راه حل‌های سوم، چهارم و… هستند که به این معناست بیمار درحال از دست دادن زمان باارزش خود برای درمان بیماری است.  

حمایت خانواده را دست کم نگیرید
از همسر، والدین، خواهر و برادرتان کمک بخواهید اما این کار را با چشمانی باز انجام دهید. دکتر بیژ در این باره می‌گوید: «عکس‌االعمل خانواده درمقابل این بیماری هم می‌تواند بد باشد و هم می‌‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. این موضوع به میزان درک و شناخت خانواده بستگی دارد. در بسیاری مواقع، افراد نگران و مضطرب می‌شوند چراکه والدین یا همسرشان درک نمی‌کنند چه اتفاقی در بدن بیمار می‌افتد و چه راه‌حل‌هایی وجود دارد.»
راه حل این مساله این است: آنها را وب‌سایت‌ها و کتاب‌هایی آشنا کنید که اطلاعاتی را درمورد این بیماری دراختیارشان قرار دهد.

با دیگران ارتباط برقرار کنید
به گفته دکتر بیژ، «هرکسی به دوستی نیاز دارد تا بتواند با او درمورد بیماری‌اش صحبت کند.»
علاوه براین، گروه‌‌های حمایتی هم می‌توانند مفید باشند. سعی کنید انجمن یا گروهی دررابطه با بیماری فیبرومیالژیا در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، پیدا کنید. در همین رابطه‌، وب‌سایت‌های زیادی نیز وجود دارند، می‌توانید با عضویت در این وب‌سایت‌ها به چنین گروه‌هایی بپیوندید.

درمورد آن صحبت کنید
شاید شما از حرف زدن درمورد بیماری و دردهایتان خسته شده باشید، و متاسفانه ممکن است احساس کنید که دکتر، خانواده و دوستان شما هم از این مساله خسته و بی‌حوصله شده‌اند.
اما گله و شکایت از دردهایتان به دیگران،صرفا راهی ضروری برای شما نیست. می‌‌توانید درمورد دردهایتان حرف بزنید اما به شکلی که فقط برای شما مفید و موثر نباشد، به این صورت که عضوی از سازمان و انجمن فیبرومیالژیا شده و به فعالیت در آن سازمان مشغول شوید.


احساس گناه
به خاطر افسردگی، عصبانیت، ناامیدی و ترس خودتان را سرزنش نکنید. دکتر بیژ در این باره می‌گوید: «بسیار عادی است که بیمار دچار افسردگی شود، هر آدم نرمالی که تمام مدت درد بکشد، به چنین حالتی دچار خواهد شد.»
و احساس گناه در راس احساس افسردگی، چیز ساده‌ای است که درد و تحمل آن را سخت‌تر می‌سازد.

اجازه ندهید که فیبرومیالژیا بر شما تسلط یابد
مثل همه بیماری‌های مزمن، روزهایی فرامی‌رسند که احساس می‌کنید زیر بار تحمل درد، خم شده‌اید و دیگر طاقت چنین دردهایی را ندارید. با این‌حال یافتن فعالیت‌هایی که از آنها لذت ببرید، تعادل و لذت را به زندگی شما بازخواهد گرداند.
در همین رابطه دکتر بیژ می‌گوید: «آموختن چگونگی انجام دادن بعضی فعالیت‌ها به ذهن شما اجازه می‌دهد که از درد رها شوند. انجام چنین کاری بهتر از آن است که غمزده در خانه بنشینید و درد بکشید.»
بسیاری از مردم دریافته‌اند که حضور در اماکن مقدس، گذراندن وقت با نوه یا مشغول شدن به سرگرمی جدید بسیار مفید خواهد بود.

زندگی را خیلی سخت نگیرید
دکتر بیژ بر این باور است که «شوخی، مساله مهمی در زندگی است.» او پیشنهاد می‌کند که افراد کارهایی انجام دهند که موجب خنده و شادی آنها می‌شود. چنین کاری می‌تواند به سادگی تماشای یک فیلم کمدی باشد. 
درصورتی که درد، شما را از نشستن طولانی مدت درمقابل تلویزیون و تماشای فیلم بازمی‌دارد، آن را تا همان‌جایی تماشا کنید که بدن‌تان به شما اجازه می‌دهد و در همان مدت از فیلم لذت برده و بخندید.

تحرک داشته باشید
به اعتقاد دکتر بیژ، «ثابت شده است که یوگا، شنا و پیاده‌روی تاثیر مثبتی روی مدیریت دردهای مزمن دارند، به‌خصوص آنها برای بیماری فیبرومیالژیا بسیار موقر هستند. بسیار سخت است که بیماران را به انجام چنین حرکاتی متقاعد کرد، چراکه وقتی برای اولین بار امتحانش می‌کنند، درد آنها بیشتر هم می‌شود.
بعضی افراد حتا از خوردن داروهای فیبرومیالژیا خودداری کرده و تحرکاتشان را بیشتر می‌کنند و همین تاثیری عالی بر میزان درد آنها گذاشته است. 
دکتر بیژ می‌گوید: «به نظر می‌رسد که چنین افرادی، شرایط بسیار بهتری داشته باشند. عملکرد و تاثیر تحریک بسیار بالاست.»
(منبع: health)

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا – قسمت اول
مورگان فریمن مبتلا به فیبرومیالژیاست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ