قیمت کامپوزیت دندان و عوامل تاثیرگذار بر قیمت - کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

قیمت کامپوزیت دندان و عوامل تاثیرگذار بر قیمت

قیمت کامپوزیت دندان و عوامل تاثیرگذار بر قیمت

کامپوزیت دندان یکی از روش های موثر و متداول علم امروزی دندانپزشکی زیبایی جهت رفع عیوب و ناهنجاری های ظاهری دندان است. عوامل زیادی در تعیین قیمت کامپوزیت دندان موثر هستند. در این مطلب به بررسی و ارائه محدوده قیمت کامپوزیت دندان می پردازیم.

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان از ترکیب چند مواد که بر اثر ترکیبات شیمیای ذره ای به نام فیلر که استحکام بالا دارد درست می شود. در واقع کامپوزیت یک ترکیب خمیری است که بر اثر تابش نور یووی در طول موج خاص سفت و سخت می شود. بعد این که کامپوزیت سفت شد به وسیله پولیش به آن فرم و شکل مناسب می دهند و این شکل و فرم بستگی به سلیقه ی بیمار دارد که بخواهد به شکلی در بیاید.

 

انواع مختلف کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر لایه ای است از مواد همرنگ دندان که توسط دندانپزشک ساخته و تهیه می شود که رنگ توسط بیمار انتخاب می شود. دو نوع کامپوزیت وجود دارد ونیر Direct یا مستقیم ونیر Indirect یا غیر مستقیم. ونیرهای مستقیم را در یک جلسه با ترکیب کردن کامپوزیت ونیر می توان استفاده کرد. زمانی که بخواهید تعداد کمی از دندان هایتان را ونیر کنید از روش ونیر غیر مستقیم استفاده می شود.

 

کامپوزیت ونیر چه نوع کامپوزیتی است؟

ونیر لایه ای از کامپوزیت است که روی دندان ها برای ترمیم موضعی یا زیبایی یا تغییر رنگ اصلی یا هنگام وجود عیب روی دندان گذاشته می شود.از این روش برای اصلاح رنگ شکل فرم دندانها استفاده میشود. زمانی که تعداد کمی از دندان ها را بخواهیم ونیر کنیم تا زمانی که تمام سطوح دندان معیوب نباشد از روش ونیر مستقیم استفاده می کنیم. این روش بسیار وقت گیر بوده و کاملاً به هنر و تکنیک دندانپزشک بستگی دارد.

 

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان چقدر است؟

اساساً ماده ترمیم کامپوزیتی اتحاد ماتریسی از رزین پلیمری پیوسته است که پر کننده غیر آلی دران پراکنده شده است. اینکه کامپوزیت از خواص مکانیکی خوبی برخوردار باشند باید استحکام پیوندی نیرومند بین ماتریکس رزینی عالی و پر کننده غیر عادی آن موجود باشد این پیوند از طریق پوشش ذرات پرکننده با یک عامل سیلان کوپلینگ حاصل می‌گردد، این امر نه تنها استخوان کامپوزیت را فزونی می بخشد بلکه موجب کاهش حلالیت و جذب آب آن نیز می‌شود. روش غیر مستقیم زمان زیادی می برد و تماماً به هنر و تکنیک دندانپزشک بر می گردد.

این درمان زمانی کاربرد دارد که رنگ دندان ها تغییر کرده باشد یا بیماری هایی از قبیل دیاسیتی، هیپوپلازی دندان های دچار تغییر رنگ تتراسایکلین یا تغییر رنگ خاکستری – آبی، لکه های سفید رنگ و موضعی white spot داشته باشید. دندان ها بصورت تک تک و مرحله به مرحله باید ونیر گردد.

روش های درمان و زیبایی دندان با کامپوزیت و لمینت دندان دائمی نیستند و به این صورت هم نیست که زمان مشخص شود که مثلا 20 سال عمر می کنند، بلکه این درمان ها پس از انجام هم نیازمند مراقبت هستند.

 

مهم‌ترین فواید و مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان به صورت شیمیایی به ساختار دندان متصل می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث تقویت ساختار دندان و حفظ پایه‌ی اصلی فیزیکی آن شود. این مورد به دلیل آن است که کامپوزیت کاملاً چسبیده و به هیچ‌وجه از آن جدا نمی‌شود.

 

این موضوع که کامپوزیت دندان به دندان می‌چسبد به معنی آن است که در زمان پرکردن دندان با این روش نیازی به از بین بردن قسمت‌های سالم دندان نیست. این مشکل به خصوص درباره‌ی آمالگام مخصوصا بسیار آزاردهنده است چرا که برای درست کردن قسمت نگه‌دارنده نیاز دارید بخش‌های بسیاری از دندان سالم را نیز از بین ببرید.

 

مهم‌ترین امتیاز استفاده از کامپوزیت دندان به دلیل رنگ آن است. شما با استفاده از کامپوزیت دندان به سادگی می‌توانید رنگ مشابه دندان طبیعی خود را در هنگام پرکردن دندان داشته و زیبایی دندان‌های خود را به بهترین شکل حفظ کنید. این موضوع مخصوصاً برای دندان‌های جلو که تأثیر ‌بسزایی در زیبایی ظاهری شما دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

در صورتی که نیاز به ونیر هایی با قیمت پایین دارید، ونیر کامپوزیت ها بهترین گزینه خواهند بود.

 

با این که قیمت ها متفاوتند ولی در هر شرایطی به طور متوسط ونیر کامپوزیت ها حدودا نصف قیمت لمینت ها را دارند.

 

یکی از دلایل پایین بودن قیمت ونیر کامپوزیت این است که این ونیر ها در مطب پزشک ساخته می شوند و بر خلاف لمینت دندان که در دو جلسه انجام می شود، تنها در یک جلسه به اتمام می رسد. در این میان هم در زمان و هم در هزینه (به علت کسر دستمزد لابراتوار) صرفه جویی خواهد شد.

 

البته این مقرون به صرفه بودن بی دلیل نیست. کامپوزیت ها ماندگاری سرامیک(لمینت) را ندارند و در شرایط خوشبینانه می توانند ۵ تا ۷ سال دوام بیاورند. متاسفانه در برخی مواقع ونیر کامپوزیت ها بیش از ۲ سال دوام نمی آورند. لمینت ها همچنین ظاهر طبیعی تری نسبت به ونیر کامپوزیت ها دارند.

 

با این حال نصب ونیر کامپوزیت، کمتر نیازمند تراشیدن دندان طبیعی است و این به این معناست که ونیر کامپوزیت برخلاف لمینت، روندی برگشت پذیر دارد و می توان بعد ها آن را از روی دندان طبیعی برداشت. قیمت ترمیم و بازسازی ونیر کامپوزیت ها نیر در مقایسه با لمینت بسیار پایین تر است.

قیمت کامپوزیت دندان به چه صورت تعیین می شود؟

امروزه پیشرفت در ساخت مواد کامپوزیتی به حدی رسیده که تقریبا هر مشکل دندانی اعم از به هم ریختگی های خفیف دندانی ، شکستگی دندانها ، پر کردن دندان ها ، بستن فاصله بین دندان ها و مهمتر از هر چیزی انجام اصلاح طرح لبخند را با کامپوزیت ونیر ممکن ساخته است.

 

قیمت کامپوزیت ونیر با توجه به به صرفه بودن آن و سرعت انجام تنها در یک جلسه ، آن را به یک روش پرطرفدار تبدیل کرده به طوری که در طول یک جلسه می توان دندان ها و لبخندی فوق العاده زیبا و لبخند هالیوودی را تجربه کرد.

 

دوام و استحکام بالای کامپوزیت ونیر باعث شده ، پر کردن دندان ها با روش آمالگام جای خودش را به این روش بدهد، کامپوزیت دندان موادی همرنگ دندان هستند که می توانند زیبایی و طبیعی بودن دندان را برگرداند و دیگر هیچ دندانی به علت تیره بودن مواد آمالگام بد رنگ و بدشکل نشود.

 

عدم نیاز به ساخت و اجرای کامپوزیت دندان در خارج از مطب دندانپزشکی و اجرای آن تنها توسط دندانپزشک زیبایی باعث شده زیبا شدن دندان ها و اصلاح طرح لبخند وابستگی بسیاری به تجربه و هنر دندانپزشک زیبایی داشته باشد.

 

عواملی که بر قیمت کامپوزیت دندان اثر دارند؟

به طور کلی، قیمت ونیر کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

 

  • دستمزد دریافتی دندان پزشک مربوطه
  • مهارت های تکنیکی و هنری سازنده کامپوزیت دندان و دندان پزشکی که ونیر ها را نصب می کند
  • محل کلینیک یا مطبی که ونیر ها در آنجا نصب می شوند. هزینه های درمان های دندان پزشکی در شهر های مختلف با هم متفاوت است و طبیعت در شهر های بزرگ این هزینه بیشتر خواهد بود.
  • نوع بیمه ای که تحت پوشش آن هستید. البته بیشتر بیمه ها هزینه های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی را تقبل نمی کنند.
  • نوع موادی که در کامپوزیت دندان استفاده می شود و مثلا سرامیک به کار رفته در لمینت بسیار گران تر از رزین کامپوزیت است.
  • تعداد دندان هایی که قصد کامپوزیت آنها را دارید.

 

هزینه های دیگری که برای کامپوزیت دندان باید در نظر داشته باشید

بعضی افراد تمایل دارند تا تمام دندان های جلویی خود را ونیر کامپوزیت کنند که این باعث افزایش چشمگیر هزینه ها خواهد شد. باید تنها دندان هایی که دچار آسیب جدی و قابل رویت شده اند را ونیر کرد تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

 

دندانپزشک قبل از اظهار نظر درباره دندان بیمار، ابتدا دندان وی را کامل معاینه می کند تا از سلامت دندان مطمئن شده و بداند که آیا ونیر کردن گزینه ی مناسبی برای بیمار است یا خیر؟

 

بیشتر دندان پزشکان ترجیح می دهند که بیمار تا ۲ هفته پس از نصب ونیر ها برای اطمینان از جاگذاری مناسب به مطب مراجعه کند. از پزشکان بپرسید که آیا برای جلسات بعدی باید هزینه ی اضافی  بپردازید یا خیر؟

 

از دندانپزشکتان بخواهید تا کاری که قرار است روی دندانتان انجام شود را تضمین کند و اطلاعاتی هم از گارانتی شرکت سازنده در اختیارتان قرار دهد. بیشتر دندان پزشکان پس از اتمام فرآیند ونیر کردن، برای اصلاح مشکلات مربوط به جایگذاری و نصب ونیرها هزینه ای دریافت نمی کنند اما ممکن است برخی از دندانپزشک هزینه ای جدا طلب کنند که این مسئله باید از قبل روشن شود.

 

تفاوت در قیمت کامپوزیت دندان به علت نوع مواد مورد استفاده

قیمت لمینت کامپوزیت برای هر دندان اگر با مواد ژاپنی باشد 400 الی 800 هزار تومان برایتان هزینه خواهد داشت، باید ببینید که به کدام دندانپزشک در کدام منطقه از شهر مراجعه می کنید ، هرچه به سمت بالای شهر برویم معمولا قیمت ها هم بیشتر می شود.

قیمت لمینت کامپوزیت با مواد آمریکایی هم 500 هزار الی یک میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

 

سخن پایانی در مورد قیمت کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به عوامل مختلف، تعیین می شود. از جمله مهمترین عامل هزینه کامپوزیت دندان، کیفیت و برند کامپوزیت ونیر استفاده شده، می باشد. بهترین برندهای کامپوزیت ونیر دندان، کامپوزیت های آمریکایی، آلمانی و ژاپنی هستند.

از دیگر عوامل تعیین کننده هزینه کامپوزیت دندان، نوع ناهنجاری دندان ها و مقدار حجم کامپوزیت ونیری است که استفاده شده است. دستمزد دندانپزشک نیز در تعرفه ی هزینه کامپوزیت دندان لحاظ شده است. جهت تعیین دقیق هزینه کامپوزیت دندان از دندانپزشکان مجرب ما مشاوره بگیرید.

 

جهت تعیین هزینه کامپوزیت دندان، لازم است که دندان های بیمار در یک جلسه توسط دندانپزشک معاینه شود. پس از بررسی های لازم، دندانپزشک مشاوره های لازم را داده و سپس تعیین هزینه کامپوزیت دندان انجام می گیرد.

 

قیمت کامپوزیت دندان، در ابتدای سال 99، بین 600 هزار تومان تا 750 هزار تومان متفاوت است.

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مرکز دندانپزشکی دکتر کیانیان فعالیت دندانپزشکی خود را در سال 1388 و با هدف ارائه خدمات ممتاز دندانپزشکی در تهران آغاز کرد. این مرکز همواره کوشیده است تا با به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو حذف کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروندو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    سلام عرض ادب خدمت خانم دکتر من جوان ۲۵ساله شهرستانی ک پدرم فوت شده مادرم خانه داره سربازی رفتم گواهینامه ماشین دارم اما بیکارم دندان هامم همه خراب بودن و کشیدم و همه رو مصنوعی گذاشتم از شما میخوامو برام یه دست ایمپلنت بزاید شما دکترا میتونید جمع بشیدو یه دست ایمپلنت واسه من انجام بدهید من پولی ندارم ب شماها بدهم اما قسم میخورم ک نوکریتون رو بکنم اگه حاضرید بسم الله ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۷ پاسخ اینو پاک کنید خواهشا

    • ریحانه

      سلام علیکم من زمان بچگیم دندون شماره یکم افتاده و چون جاش خالی مونده دندون های دیگه م کاملا نظمشون به هم ریخته میخاستم ببینم باید چیکار کنم که دندونام مرتب بشن؟

  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان