یک نشانه‌‌ عجیب افسردگی که نادیده گرفته می‌شود

افرادی که از لحاظ بالینی افسرده هستند به سختی می‌توانند تفاوت بین احساسات منفی مثل عصبانیت، گناه یا ناامیدی را بفهمند و درباره‌اش حرف بزنند.

این می‌تواند یکی از دلایل دشواری سر و کله زدن با افسردگی باشد.
همچنین نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، اینکه فرد بداند به خاطر کدام احساس منفی، افسرده شده، به او کمک خواهد کرد. دکتر امره دمیرالپ توضیح می‌دهد: «بدون اینکه بدانید ناراحتید یا عصبانی، سخت است که زندگی‌تان را رو به جلو پیش ببرید. برای مثال تصور کنید عقربه‌ای که نشان‌دهنده مقدار بنزین ماشین‌تان است وجود نداشته باشد. دشوار بتوان دانست که کی برای بنزین ‌زدن باید توقف کنید.»
ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا افراد مبتلا به افسردگی بالینی، هیچ معیار احساسی برای سنجش حال خود دارند یا نه، و اینکه آیا مثل افراد سالم، احساساتی را تجربه می‌کنند که مشخص و قابل تمیز از دیگر احساسات باشد یا نه.»
از شرکت‌کنندگان در این مطالعه که نیمی از آنها افسردگی بالینی را تجربه می‌کردند، خواسته شد که احساسات‌شان را در اوقات مختلف هفته، به طور تصادفی گزارش کنند.
هربار که احساسات خود را گزارش کردند، ۱۱ احساس متفاوت داشتند، ۷ احساس منفی و  ۴ احساس مثبت:
ناراحت
مضطرب
عصبانی
درهم شکسته شده
شرمسار
منزجر
گناهکار
خوشحال
هیجان‌زده
گوش به زنگ
و فعال
نتایج این تحقیق که در مجله علم روانشناسی منتشر شد نشان داد که افرادی که افسرده بودند، در تمیز قائل‌شدن برای احساسات منفی‌شان دچار مشکل بودند.
برعکس، کسانی که افسرده نبودند به راحتی احساسات منفی تجربه شده‌شان برای خودشان مشخص بود.
هم شرکت‌کنندگان افسرده و هم شرکت‌کنندگان سالم احساسات مثبت‌شان را به یک اندازه و به خوبی تشخیص دادند.
دکتر دمیرالپ گفت: «نتایج تحقیق ما نشان داد اینکه بدانید احساسات منفی‌تان چیست، می‌تواند نشانه‌ی خوبی برایتان باشد شاید بهتر است از فکر اینکه احساس‌تان کلا مثبت یا منفی است اجتناب کنید. مشخص کنید، عصبانیت، شرم، گناه یا احساسات دیگر؟
این می‌تواند به شما کمک کند تا گیرش بیندازید و زندگی‌تان را پیش ببرید.»
(منبع: halthycare)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ