خبری ناامیدکننده برای نابیناها

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد که عمل جراحی نمی‌تواند باعث بهبود نابینایی طولانی‌مدت ‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که عمل جراحی نمی‌تواند باعث بهبود نابینایی طولانی‌مدت ‌شود.
محققان دانشگاه مونترال و دانشگاه تورنتو به این نتیجه رسید‌ند که بهبود حواس‌ در مغز شخصی که برای زمان درازی نابینا بوده است به این معنا است که بینایی هرگز تمام و عیار باز نمی‌گردد. گیلیا دورمال٬ سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه مونترال می‌گوید: این فرصت را داشتیم تا با زن میان‌سالی روبرو شویم که از بدو تولد قدرت بینایی بسیار کمی داشت و با انجام عمل «پیوند چشم مصنوعی» چشم راستش ناگهان در میان‌سالی بینایی‌اش را به دست آورد.
از یک طرف یافته ها نشان می‌دهد که در یک فرد بزرگسال با بینایی کم از بدو تولد قشر بیرونی بینایی تا حد خاصی از قالب چشم محافظت می‌کند- در واقع این قابلیت تغییر در قالب عملکرد است. دورمال خاطر نشان کرد: از طرف دیگر به این نتیجه رسیدیم که چندین ماه پس از عمل جراحی٬ غشای بینایی نتوانست عملکرد کامل طبیعی خود را بازیابد. این غشای بینایی بخشی از مغر است که اطلاعات دریافت شده توسط چشم را پردازش می‌کند.
محققان با یک بیمار زن ۵۰ ساله اهل کبک در کانادا تحقیقاتشان را پیش بردند. مطالعات نشان می‌دهد که حتی در بزرگسالی پس از سالها زندگی با وضعیت حاد بینایی عمل چشم می‌تواند به نتایج خوبی بیانجامد. با این حال یک هشدار مهم در این راستا وجود دارد. دورمال در ادامه می‌افزاید: فرآیند بهبود پس از عمل جراحی را نمی‌توان در تمام افراد مشاهده کرد. در واقع این یافته‌ها می‌تواند دریچه‌های جدیدی به روی استفاده از تصویرسازی عملی پیش از جراحی‌ در قالب ابزاری قابل پیش‌بینی برای نتایج بینایی و هموار کردن مسیر برای توسعه‌ی برنامه‌های ترمیم مناسب در راستای بازگشت بینایی باشد. 
(منبع: گاردین)
مطلب مرتبط: 
چشم‌تان درباره مغزتان چه می‌گوید؟
هویج بینایی را قوی نمی‌کند افشای افسانه‌ای از جنگ جهانی دوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ