آیا مغز می‌تواند محرکی برای کاهش وزن باشد؟

مهرناز زاوه
دکتر دانیل آمن- آیا فوق‌‌‌العاده نخواهد بود اگر پزشکان بتوانند سوییچی در مغزمان کار بگذارند که ما را وا دارد کارهایی بکنیم که برای ارتقای سلامتی و کاهش وزن ما لازم است؟

دکتر دانیل آمن، روانپزشک

آیا فوق‌‌‌العاده نخواهد بود اگر پزشکان بتوانند سوییچی در مغزمان کار بگذارند که ما را وا دارد کارهایی بکنیم که برای ارتقای سلامتی و کاهش وزن ما لازم است؟
در تحقیقی که نتایج آن به تازگی منتشر شده، محققان اعلام کردند که بخش کوچکی از مغز (در موش‌ها) را کشف کرده‌اند که هابنولای پشتی میانی نام دارد که در انگیزش و میل به ورزش نقش دارد.
محققان برای مطالعه کارکرد این منطقه از مغز، روی دو گروه از موش‌ها کار کردند. هر دو گروه از نظر ژنتیکی چنان تغییر یافته بودند که سیگنال‌های هابنولای پشتی میانی مسدود شود.
آن‌ها سست و بی‌حال بودند، کمتر از موش‌های دستکاری نشده می‌دویدند و میل ذاتی خود به آب شیرین‌شده از دست داده بودند؛ رفتار موش‌ها چنان بود که اگر نگویید افسرده بودند، حتماً انگیزه کمی داشتند.
تیم تحقیق در مورد گروه دوم موش‌ها از یک لیزر استفاده کردند تا ژن از کار افتاده در هابنولای پشتی میانی را دوباره فعال کنند، تکنیکی که اپتوژنتیک نام دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، موش‌ها می‌توانند با بیرون آوردن یک یا دو چرخه واکنش با چنگال‌های‌شان، تصمیم بگیرند که این منطقه از مغز را فعال کنند یا نه. این موش‌ها تقدمی قوی برای راه‌انداختن چرخه‌ای نشان دادند که هابنولای پشتی میانی آن‌ها را تحریک می‌کند؛ یعنی این حلقه مغز- که در انسان هم وجود دارد- مستقیماً به انگیزه مرتبط است.
اگر این یافته‌ها تکرار شود و در مورد انسان‌ها هم صدق کند، شاید یک روز پزشکان بتوانند سوییچی در مغز تعبیه کنند که به افراد کمک کند بیشتر ورزش کنند، وزن کم کنند و حتا از شر افسردگی رها شوند.

* دکتر آمن، روانپزشک و استاد دانشگاهی است که کتاب‌هایش تاکنون ۹ بار در فهرست پرفروش‌ترین‌های روزنامه نیویورک تایمز فرار گرفته است. دکتر آمن عضو ممتاز انجمن روانپزشکان آمریکاست. آمن همچنین محقق ارشد بزرگ‌ترین پروژه‌های مطالعاتی جهان در زمینه تصویرپردازی مغزی توان‌بخشی روی فوتبالیست‌های حرفه‌ای است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ