ویژگی های فرد وسواسی

a.mahammadi
دانشمندان درباره علت اختلال وسواس دو موضوع را مطرح می کنند. یکی علتهای بیولوژیک یا جسمی و دیگری مسئله ژنتیک

سلام بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از سوالات مخاطبین الودکتر در باره ویژگیها و علل اختلال وسواس اجبار هست، دانشمندان درباره علت اختلال وسواس دو موضوع را مطرح می کنند. یکی علتهای بیولوژیک یا جسمی است مثل اینکه می گویند که مناطقی از مغز مثل پیشانی درگیر وسواس هستند و نقش دارد در این موضوع و یکی مسئله ژنتیک است و می گویند افراد وسواسی معمولا ژن وسواس را با خود دارند و یکسری علت ها و علل روانشناختی یا سایکولوژیک را مطرح می کنند مثل اینکه می گویند افراد عادی دارای احساس درونی دانستن هستند. احساس درونی دانستن چیست؟ اینکه همه افراد عادی، همه ما وقتی یک کاری را شروع می کنیم انگار یک سیگنال یا یک پیامی از درون به ما می گوید این کار را می توانی تمام کنی یا این کار را الان تمام کن ولی فرد وسواسی انگار این سیگنال و پیام درونی را ندارد و نمی داند مثلا بعد از چهل بار ظرفی رامی شوید نمی داند کی باید تمامش کند در واقع این افراد از احساس درونی دانستن برخوردار نیستند.

مسئله بعدی مسئله مسئولیت اغراق آمیز این افراد هست که حتی بعضی از دانشمندان می گویند ویژگی اصلی و علت اختلال وسواس همین مسئولیت اغراق آمیز است.

ببینید این افراد درباره عواقب فکری که به ذهنشان می آید احساس مسئولیت دارند بعد جالب است که از میزان مسئولیت خودشان تصویر ذهنی اغراق آمیزی دارند مثلا فکر می کنند موظف هستند از عواقب بد یک رویداد جلوگیری کنند.

مسئله سوم سرکوبی افکار هست. مبتلایان به او سی دی یا اختلال وسواس بیشتر از مردم سالم افکار مزاحم دارند اینها برای سرکوبی افکار مزاحم به حالت هیجانی منفی دچار می شوند که این حالت خیلی قوی است در نتیجه این فکر منفی با این حالت هیجانی منفی تداعی پیدا می کند حالا هروقت آن حالت هیجانی منفی روی دهد امکان بروز این افکار ناخواسته و مزاحم بیشتر می شود

مسئله آخری که درباره افراد وسواسی دانشمندان ذکر می کنند بحث تکرارشان است می گویند این افراد زمانی که از خلق خودشان یا حالت روانی روحی خودشان بعنوان اطلاعات استفاده می کنند. یعنی اگر حالشان خوب باشد فکر می کنند از عهده وظیفه خودشان خوب برآمدند اگر حالشان یا خلقشان بد باشد فکر می کنند کارشان را خوب انجام ندادند و اینها قانونی به نام اصل توقف دارند همانطور که گفتم اینها برای اتمام کار احساس درونی دانستن و آن پیام را ندارند و فکر می کنند زمانی فعالیت خودشان را باید متوقف کنند که مطمئن شوند تکلیف خودشان را خوب و کامل انجام دادند که اکثر مواقع اینها نمی دانند کی تکلیفشان کامل انجام شده و به اتمام برسانند.

باتشکر

موفق باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ