عوامل به وجود آمدن بی خوابی - دکتر هیوا امجدی

عوامل به وجود آمدن بی خوابی

عوامل به وجود آمدن بی خوابی

بیخوابی یکی از مشکلات شایع جوامع امروزی است به طوریکه از هر پنج بزرگسال یک نفر دچار بی خوابی می شوند و با بالارفتن سن نیز این وضعیت وخیم تر می شود، اختلالات خواب به مجموعه ای از شرایط گفته می شود که به طور مستمر مانع از خوابیدن فرد می شود و باعث ایجاد مشکل در به  خواب رفتن، بیدار شدن از خواب در نیمه های شب، بیدار شدن از خواب صبح زود ویا خوابیدنی که باعث رفع خستگی نمی شود همه جز اختلالات خواب هستند. عوامل مختلفی باعث به وجود آمدن اختلالات خواب می شوند از جمله:

دکتر هیوا امجدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر هیوا امجدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

۱- آلرژی ها و مشکلات تنفسی مثل سرماخوردگی، آسم، مشکلات نفس کشیدن در خواب

۲- تکرر ادرار که می تواند در زمینه مشکلات هورمونی، مشکلات مجاری ادراری، عفونت ادراری باشد و باعث بیدار شدن مکرر از خواب می شود.

۳- مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس

۴- دردهای مزمن که می تواند مانع از خوابیدن شخص شود و حتی بعد از به خواب رفتن شخص را از خواب بیدار کند، از جمله دردهای مزمن به دلیل آرتروز، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا و دردهای پراکنده، بیماریهای التهابی روده، دردهای ستون فقرات، بیماری پارکینسون و سردردهای مداوم

۵-استرس و اضطراب هم یکی از مشکلات شایع است که باعث اختلالات خواب میشود و یا باعث کابوس دیدن های مکرر و پریدن از خواب است.

۶- مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضد افسردگی و داروهای آنتی هیستامینی و داروهای کنترل فشارخون هم باعث ایجاد اختلالات خواب می شوند.

بی خوابی و اختلالات خواب به صورت طولانی مدت باعث ایجاد عوارض مختلفی مثل خستگی و ضعف در طول روز، احساس خواب آلودگی در طول روز، میل شدید به چرت زدن در طول روز، بدخلقی، زودرنجی، تحریک پذیری، افسردگی و اضطراب، حواس پرتی و عدم تمرکز در حین انجام کارهای روزانه می شود،  همچنین ممکن است باعث افت عملکرد شغلی و اجتماعی در فرد به صورت واضح شود.

بین اختلالات خواب و افزایش وزن ارتباط مستقیمی وجود دارد، همچنین بیخوابی مزمن ریسک بیماریهایی مثل فشارخون، دیابت، اختلالات متابولیسم چربی، بیماریهای قلبی و عروقی و سکته های مغزی را افزایش می دهد و تحقیقات مختلف نشان داده اند که بی خوابی طولانی مدت ریسک بروز دمانس، اختلالات حافظه و آلزایمر را افزایش می دهد.

بهداشت خواب به مجموعه ای از عادت ها اشاره می کند که به شما کمک می کند راحت تر و عمیق تر بخوابید. بهتر است سعی کنید یک برنامه منظم و دقیق برای خواب خود داشته باشید و در هفت روز هفته از آن تبعیت کنید اینکار باعث می شود ساعت بیولوژیکی بدن شما تنظیم شود و هرشب سرساعت مشخصی بتوانید بخوابید.

محیط خواب و اتاق خواب کاملا آرامبخش باشد و تختخواب را فقط برای خوابیدن اختصاص دهید مثلادر تخت غذا نخورید یا تلویزیون تماشا نکنید. تنها زمانی که خوابتان می آید به رختخواب بروید و درصورتیکه خوابتان نمی برد از تخت خارج شوید. در طول روز فعالیت فیزیکی داشته باشید تا در زمان خواب راحت تر به خواب بروید. ساعت را در جایی از اتاق خواب قرار دهید که متوجه زمان نباشید و هشدارهای مربوط به پیامک و ایمیل و زنگ تلفن را در زمان خواب غیرفعال کنید. از بعدازظهر از خوردن نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. در زمان نزدیک به خوابتان غذای سنگین نخورید و پیش از خوابیدن مدت طولانی تلویزیون تماشا نکنید یا با گوشی موبایل و لب تاپ کار نکنید چون اشعه آنها نقش محرک دارد و مانع از بخواب رفتن راحت شما می شود.

علاوه بر مشکلات بخواب رفتن یکسری اختلالات خواب هم مثل حرکات و رفتارهای غیر طبیعی در زمان خواب، راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب، ناله کردن و جیغ زدن در خواب و کابوس های شبانه و شب ادراری و دندان قروچه هم باید حتما درمان شوند. برای درمان اختلالات خواب ابتدا یک معاینه مامل فیزیکی انجام می شود، اطلاعات لازم در مورد سوابق پزشکی بیمار پرسیده می شود و شرح حال کامل از بیمار گرفته می شود، یک بررسی کامل از نظر مشکلات تیروئید و مشکلات داخلی و تنفسی انجام می شود، ممکن است چند آزمایش تخصصی از جمله نوار مغزی و پلی سومنوگرافی هم برای فرد درگیر انجام شود، جهت درمان اختلالات خواب و مشکلات زمینه ای آن در مطب تخصصی مغز و اعصاب سعادت آباد در خدمت شما هستیم.

دکتر هیوا امجدی

دکتر هیوا امجدی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات سوابق تحصیلی دکتر هیوا امجدی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران دکتر هیوا امجدی متخصص مغز...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • محمد ذوالفقاری

    سلام وقتتون بخیر من قبلاً بیماری گیلن باره داشتم آیا میتونم واکسن کووید تزریق کنم چون پزشک اونجا گفت که به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنم با تشکر

  • علی کشاورز

    سلام دکتر من از استرس دچار لرزش شدم خیلی ناراحتم و قبلا قرص سرترالین مینداختم میشه داهنمایی کنید

  • رکسانا رحیمی

    سلام...من چند ماهه دچار سرگیجه میشم و چشمام سیاه میشه .این اواخر مدام تو سرم احساس سبکی میکنم...چند بار هم احساس کردم انگار چیزی به سرم برخورد کنه سرم سبک شد و برای چند ثانیه بدنم رو حس نکردم مثل آدمی که بی هوش میشه ولی قبل از افتادن میتونم خودم رو به جای بگیرم...آیا این علایم نگران کننده است یا فقط یه افت فشار مختصره؟؟؟به چه دکتری مراجعه کنم؟؟؟

  • زینب رئوفی فرد

    سلام من بیماری ویلسون درمغز دارم درراه رفتن اختلال دارم

  • لغو پاسخ