راهنمای کامل جراحی بینی (رینوپلاستی) - سيد سجاد محمدی

راهنمای کامل جراحی بینی (رینوپلاستی)

راهنمای کامل جراحی بینی (رینوپلاستی)

بیشتر بیماران رینوپلاستی (جراحی زيبايي بینی) با نزدیک شدن قرار ملاقات جراحی، متشنج و دست پاچه می شوند. اگرچه این یک امری طبیعی است، اما هرچه بیمار از عمل جراحی آگاهی بیش تری داشته باشد؛ آمادگی های لازم را کسب کرده و قبل از قرار ملاقات اضطراب کمتری خواهد داشت.

دکتر سيد سجاد محمدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سيد سجاد محمدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

راهنمای حاضر؛ کلیه نکات و دستورالعمل های لازم، جهت کسب آمادگی- قبل از جراحی زیبایی بینی- را در اختیارتان قرار می دهد. به این ترتیب، همه چیز تا حد ممکن برای تان راحت پیش خواهد رفت و طبعا جراحی موفقی خواهید داشت. در پایان این پست نیز؛ کلیه نکات؛ اعم از آزمایشات و رژیم غذایی قبل از رینوپلاستی ارائه شده است.

نکات کلیدی که باید قبل از جراحی بینی دانست:

  1. قبل از هر چیز دیگری، پزشک در مورد سابقه پزشکی و داروهای مصرفی تان؛ سؤالاتی از شما خواهد کرد.
  2. پزشک یا دستیار وی، تصاویر باکیفیتی از بینی شما- از 8 زاویه مختلف- در استودیوی پرتره پزشکی ثبت می کنند.
  3. جراح؛ ارزیابی کاملی از سلامتی شما انجام می دهد تا مطمئن شود که واجد شرایط انجام این عمل جراحی هستید یا خیر.
  4. در صورت لزوم؛ پزشک از شما می خواهد که تحت سی تی اسکن قرار بگیرید.
  5. شما باید از مصرف آسپرین، ایبوپروفن (موترین؛ آدویل)؛ ناپروکسن(الو)، ویتامینE ، قرص های ضد بارداری و حتی مکمل های گیاهی خودداری کنید. در صورت استفاده از هرگونه مکمل یا دارو، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. از کشیدن سیگار و مصرف هر نوع نیکوتین- دو هفته قبل از جراحی- خودداری کنید.
  7. حداقل 10 ساعت قبل از عمل نباید چیزی بخورید و بیاشامید.
  8. حین عمل نباید هیچ نوع آرایش؛ لاک؛ هِیرپروداکت و جواهری با خود به همراه داشته باشید.
  9. توصیه می شود قبل از رفتن به بیمارستان، دوش بگیرید.
  10. حتما گذرنامه، کارت شناسایی، تصاویر پزشکی، نتایج آزمایشگاه و سایر مدارک خود را به همراه داشته باشید.

کسب آمادگی برای جراحی:

می دانیم که با نزدیک شدن به روز عمل، چقدر احساس هیجان و اضطراب می کنید. این یک احساس طبیعی است زیرا جراحی زیبایی بینی؛ به صورت مادام العمر؛ تأثیر زیادی بر زیبایی صورت شما دارد.

برای کسب آمادگی کامل، ادامه مطالب را دنبال کنید.

مشاوره و معاینه قبل از عمل:

جراح از وضعیت سلامتی شما سوالاتی می کند تا مطمئن شود که برای جراحی زیبایی بینی آماده هستید یا خیر.

طی ویزیت قبل از عمل، پزشک ممکن است تمام اطلاعات مربوط به سابقه پزشکی شما، از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی ها و هرگونه بیماری تان را جویا شود. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی، یعنی هموفیلی، افراد مناسبی برای این عمل نیستند.

معاینه جسمی:

معاینه فیزیکی یک مرحله آماده سازی برای جراحی زیبایی بینی است که به طور مستقیم بر نتیجه جراحی شما تأثیر می گذارد.

در طول معاینه فیزیکی، پزشک دریچه ها و پوست بینی، بی نظمی های استخوانی و غضروف، ضخامت پوست و غدد سباسه بینی تان را بررسی می کند.

علاوه بر این، روش معمول تنفس شما بررسی می شود که آیا از طریق بینی تنفس می کنید یا دهان. چنین معایناتی- قبل از عمل- به جراح کمک می کند تا برنامه جراحی مناسبی را برایتان تدارک بیند.

پزشک؛ این کار را از طریق پالپیشن و آنالیز بینایی انجام می دهد. قد، وزن و فشار خون شما از جمله معاینات لازم قبل از عمل جراحی زیبایی بینی است.

تصویر برداری پزشکی:

پزشک یا دستیار وی تصاویر با کیفیتی از بینی شما- از زوایای مختلف- در استودیوی پرتره پزشکی ثبت می کند. این عکس ها در ارزیابی های بعد از عمل به پزشک کمک می کنند. ممکن است در طول عمل نیز تصویر برداری لازم باشد تا شکل بینی و نتایج مورد نظر؛ بهتر درک شود.

دستیار پزشک؛ 8 عکس از زوایای مختلف بینی از جمله:

  • نمای قدامی
  • پهلوی راست بینی
  • نمای مورب سمت راست
  • پهلوی چپ بینی
  • نمای مورب سمت چپ
  • نمای پایه بینی
  • نمای سفالیک
  • و نمای پروفایل با یک لبخند؛ از شما می گیرد.

به خاطر داشته باشید که استفاده از هرگونه لوازم آرایشی یا عینک؛ در هنگام عکس گرفتن ممنوع است زیرا در نتیجه نهایی تأثیر می گذارد.

برای پیش بینی نتایج نهایی احتمالی، پزشک ممکن است با کمک رایانه؛ عکس های پزشکی را دستکاری کند. شما می توانید در طول جلسه درباره نگرانی ها و نتایج دلخواه خود با پزشک تان صحبت کنید.

قبل از جراحی؛ حتما در جلسه ی مشاوره قبل از عمل شرکت کنید تا در مورد نگرانی ها و انتظارات خود با جراح تان صحبت کنید. اگر از عملکرد بینی خود از جمله مشکل انحراف سپتوم یا مشکلات تنفسی رنج می برید، قبل از عمل با پزشک تان در میان بگذارید.

تست های قبل از عمل جراحی زیبایی بینی:

مجموعه آزمایشات و معایناتی وجود دارد که باید قبل از جراحی بینی انجام شود. در حین ملاقات قبل از عمل با جراح؛ از شما خواسته می شود تا آزمایشات لازم را انجام دهید.

آزمایش خون

یک آزمایش معمول قبل از عمل جراحی زیبایی؛ آزمایش خون است و تنها 20 دقیقه طول می کشد. این آزمایش ساده با گرفتن یک نمونه کوچک خونی از رگ بازو و با استفاده از یک سوزن انجام می شود.

پزشک نتایج آزمایش را چک می کند تا مواردی هم چون بروز هرگونه عفونت، کم خونی یا اختلال در لخته شدن خون را بررسی کند. معیارهای مورد تست در آزمایش خون فرد شامل موارد زیر است:

  • FBS برای بررسی میزان قند خون فرد
  • diff برای تشخیص کم خونی
  • PT و PTT برای جلوگیری از هرگونه خونریزی غیر قابل توجیه یا لخته شدن نامناسب خون
  • اچ آی وی
  • هپاتیت

پزشک معالج شما ممکن است معاینات دیگری را نیز برایتان تجویز کند.

براساس نتیجه آزمایش خون و وضعیت سلامت عمومی شما، ممکن است به آزمایشات قبل از عمل بیشتری نیاز داشته باشید. پزشک ممکن است یک آزمایش اشعه ایکس؛ برای بررسی ریه ها و ECG برای بررسی قلب تان نیز تجویز کند.

الکتروکاردیوگرافی  (EGC)

ECG  یک آزمایش پزشکی است که ضربان قلب فرد را نشان می دهد. این آزمایش مختص بیماران بالای 40 سال است. EGC مشخص می کند که آیا بدون اینکه متوجه آن شوید؛ حمله قلبی را تجربه کرده اید یا خیر. همچنین اطلاعاتی در مورد ترش هولد (آستانه تحمل) به دست می دهد که مشخص می کند که آیا بیمار می تواند استرس ناشی از عمل جراحی را تحمل کند یا خیر.

β-HCG (تست بارداری)

β-HCGیا تست بارداری مختص زنانی است که قبل از انجام عمل بینی؛ مشکوک به بارداری هستند. اگر باردار باشید، جراحان معمولاً این عمل را به تعویق می اندازند.

اشعه ایکس قفسه سینه

آزمایش اشعه ایکس برای افرادی که سیگار می کشند یا دارای بیماری تنفسی هستند توصیه می شود. این آزمایش در مورد وضعیت ریه ها و نحوه واکنش شان به بیهوشی اطلاعاتی در اختیار پزشک قرار می دهد.

افرادی که از ذات الریه یا اختلالات تنفسی رنج می برند ممکن است با تاخیر یا لغو عمل جراحی مواجه شوند.

سی تی اسکن

با توجه به شرایط و اهداف عمل هر فرد، پزشک ممکن است بخواهد داخل بینی وی را با استفاده از سی تی اسکن بررسی کند.

با کمک عکسبرداری پیشرفته سی تی اسکن، پزشک می تواند قبل از عمل تشخیص دهد که آیا از هرگونه سینوس عفونی، پولیپ یا انحراف سپتوم رنج می برید یا خیر. در بیشتر موارد، پزشک معالج به طور همزمان؛ مشکلات بینی و مشکل زیبایی بینی را برطرف می کند.

معاینه سایکولوژیکی یا روانشناختی

طبق گزارش انجمن جراحی زیبایی پلاستیک آمریكا (ASAPS) ارزیابی روانشناختی، قبل از جراحی های زیبایی، از جمله رینوپلاستی، برای بیمارانی كه ممكن است بیش از حد به ظاهر خود وسواس داشته باشند بسیار مهم است.

به عنوان مثال، برخی از افراد درباره نواقص ظاهر بدنی خود غلو می کنند. آن ها معمولا هر مشكل جزئی یا غیر وجودی در مورد خودشان را خیلی بزرگ می كنند. در بیشتر موارد، آن ها قبلا چندین عمل زیبایی را با جراحان مختلف انجام داده اند. در چنین شرایطی، یک ارزیابی روانشناختی می تواند به فرد کمک کند تا بدون اینکه تحت مداخلات جراحی قرار بگیرد، ظاهر خود را بپذیرد.

نکاتی در مورد آماده شدن برای رینوپلاستی که باید آن ها را دنبال کنید:

علاوه بر تست های فوق، مجموعه ای از نکات در مورد آماده شدن برای رینوپلاستی وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک عمل خوبی را تجربه کرده و بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. قبل از رفتن به بیمارستان، باید تمام آنچه که باید انجام دهید را بیاموزید.

از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E خودداری کنید!

دو هفته قبل از جراحی؛ باید از مصرف برخی داروهای خاص مانند آسپرین؛ ایبوپروفن (موترین؛ آدویل)؛ ناپروکسن(الو) و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و همچنین ویتامین E خودداری کنید زیرا ممکن است در طول عمل منجر به خونریزی بیش از حد شوند.

همچنین باید از مصرف مکمل های گیاهی و روغن ماهی خودداری کنید. این نوع داروها؛ رقیق کننده های خون هستند و باعث خونریزی بیش از حد در طول عمل می شوند. شما تنها مجاز به مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک خود هستید.

2 تا3 هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کنید:

فرقی نمی کند که سیگاری باشید یا مکرراً در معرض دود آن قرار بگیرید. در هر صورت؛ نیکوتین در طول عمل منجر به عوارض جدی می شود.

با سیگار کشیدن، دی اکسید کربن روی عروق شما تأثیر منفی می گذارد و نیکوتین میزان اکسیژن را برای رسیدن به قسمت های مختلف بدن تان محدود می کند. این ممکن است منجر به عوارضی در طول عمل جراحی و به تأخیر افتادن یا بهبودی نادرست تان شود.

ریزش پوست، زخم، خطرات بیهوشی و حتی عفونت از دیگر عوارض جانبی نیکوتین هستند. برای جلوگیری از بروز چنین مشكلاتی؛ پزشك ممكن است به شما توصیه كند كه 2 یا 3 هفته قبل از جراحی زیبایی بینی، مصرف سیگار را متوقف كنید. به عنوان یک قاعده، هر چه بیشتر از نیکوتین دور باشید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

نوشیدن الکل را 2 هفته قبل از عمل متوقف کنید:

درست مانند استعمال سیگار، الکل نیز اثرات مضری بر ایمنی رینوپلاستی دارد. بهتر است حداقل یک هفته قبل از عمل، نوشیدن الکل را متوقف کنید و هر چه این بازه زمانی طولانی تر باشد، نتیجه گیری بهتری خواهید داشت.

نوشیدن الکل قبل از این جراحی ممکن است منجر به عوارض جدی شود. الکل خون شما را رقیق می کند و می تواند در طول جراحی مشکلات بالقوه ای مانند خطرات بی هوشی یا خونریزی بیش از حد و کنترل نشده ای ایجاد کند.

میزان مصرف پروتئین خود را افزایش دهید:

رژیم غذایی شما قبل از جراحی زیبایی بینی؛ بسیار مهم است و باید در هنگام آماده شدن برای عمل جدی گرفته شود.

توصیه می شود که حداقل 3 هفته قبل از عمل، غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، سویا و مرغ مصرف کنید. پروتئین روند بهبودی را سرعت می بخشد و به بیماران در غلبه بر صدمات جراحی کمک می کند.

قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید:

به طور معمول از شما خواسته می شود که بعد از نیمه شب قبل از عمل؛ چیزی نخورید و نیاشامید زیرا با معده خالی جراحی مطمئن تری خواهید داشت. دلیل این امر اینست که، هنگام بیهوشی، بدن شما نمی تواند از ورود محتویات معده ی شما به ریه جلوگیری کند و باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای شما می شود.

شب قبل از عمل جراحی بینی خود؛ دوش بگیرید:

دوش گرفتن در شب قبل از عمل، خطر ابتلا به عفونت را در طول عمل کاهش می دهد. هنگام دوش، از مواد ضد عفونی کننده یا سایر صابون های توصیه شده استفاده کنید تا پوست تان از شر هر گونه ساس و باکتری ها خلاصی یابد. حتماً بعد از دوش از هیچ عطر، لوسیون و کرمی استفاده نکنید.

پوست خود را دو یا سه روز قبل از عمل اصلاح کنید:

یک روز قبل از عمل از اصلاح پوست تان خودداری کنید. یعنی این کار را حداقل دو روز قبل از جراحی زیبایی بینی انجام دهید تا از عفونت محل جراحی جلوگیری گردد.

اصلاح- به دلایل میکروبی- می تواند به پوست شما آسیب برساند. این کار باعث ایجاد زخم های کوچک روی پوست شده و کانال هایی ایجاد می کند که باکتری ها در طی عمل می توانند از طریق آن به داخل پوست نفوذ کنند. بنابراین، حتما دو یا سه روز قبل از عمل، محل جراحی (مثلا محل سبیل در مردان) را اصلاح کنید.

آرایش نکنید و جواهرات تان را با خود به همراه نبرید:

به هنگام مراجعه به بیمارستان (برای عمل)، شما نباید از لوازم آرایشی، لاک ناخن و هِیرپروداکت استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است پزشک در تشخیص هیپوکسی (سطح پایین اکسیژن در خون) گمراه شود.

علاوه بر این، قبل از عمل تمام جواهرات و لنزهای تماسی خود را کنار بگذارید زیرا آن ها باعث آلودگی باکتریایی می شوند و می توانند در طی عمل جراحی؛ عفونت ایجاد کنند.

در کل آماده شدن برای عمل جراحی گام مهمی است که نباید از آن چشم پوشی کرد!

مراقب حساسیت‌ یا آلرژی های خود باشید:

اگر از آلرژی فصلی رنج می ‌برید؛ ممکن است عاقلانه باشد که جراحی خود را به تعویق بیندازید. افرادی که از چنین آلرژی رنج می‌برند معمولا با مشکلاتی در فرآیند درمان و مراقبت ‌های بهداشتی مواجه می‌ شوند.

در این صورت، با پزشک خود مشورت کنید تا زمان دیگری (که علائم آلرژی شما شدید نباشد) را برای عمل جراحی شما ترتیب دهد.

از قبل برنامه ریزی کنید:

بعد از عمل مجاز به رانندگی یا تنها ماندن نیستید. بنابراین، باید از قبل برنامه ریزی های لازم را به عمل آورید.

اگر برای جراحی زیبایی بینی به خارج از کشور سفر می کنید، حتما از قبل؛ هتل، قرار ملاقات با پزشک و پرواز خود را رزرو کنید.

در متن حاضر؛ نکاتی در مورد کسب آمادگی برای جراحی زیبایی بینی ارائه شد. با این حال، برای تجربه یک عمل جراحی خوب، به بیماران توصیه می شود که تا حد امکان در مورد تمام جوانب این عمل اطلاعات کسب کنند.

دریافت مشاوره از افرادی که جراحی مشابهی داشته اند نیز می تواند در این زمینه مفید باشد. هرچه از جراحی زیبایی بینی اطلاعات بیشتری کسب کنید، قبل از عمل اضطراب کمتری خواهید داشت. نهایتا، رعایت دقیق دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح- قبل و بعد از جراحی- برای تجربه یک عمل جراحی موفق ضروریست.

دکتر سيد سجاد محمدی

دکتر سيد سجاد محمدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی دارای بورد فوق تخصصی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت تخصص جراحی عمومی از دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرامحمدی

    سلام خسته نباشید خواستم بگم ایا عمل جراحی پلاستیک اقای دکتر انجام میدن و هزینش چقد میشه مممونم.

  • بهارباسطی

    سلام آیاعمل ماموپلاستی وابدومینوپلاستی همزمان انجام‌میشه؟

  • لغو پاسخ
دکتر سيد سجاد محمدی
بستن دکتر سيد سجاد محمدی دکتر سيد سجاد محمدی

سوالات خود را از دکتر سيد سجاد محمدی بپرسید

02191304024