بایدها و نبایدهای آبدومینوپلاستی - سيد سجاد محمدی

بایدها و نبایدهای آبدومینوپلاستی

بایدها و نبایدهای آبدومینوپلاستی

 

دکتر سيد سجاد محمدی نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سيد سجاد محمدی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

آیا وقتی در حالت نشسته قرار می گیرید، شکم تان تا حدی که می خواهید سفت نیست؟ اگر گوشت شل و آویزان یا پوست اضافی زیادی در شکم تان دارید که به برنامه غذایی یا ورزش جواب نمی دهد، ممکن است بخواهید آبدومینوپلاستی را امتحان کنید. این جراحی با برداشتن چربی و پوست اضافی، شکم را صاف می کند و عضلات دیواره شکم را سفت می کند.

آبدومینوپلاستی با لیپوساکشن یکسان نیست. اگر چه برخی از افراد تصمیم می گیرند که لیپوساکشن را همراه با آبدومینوپلاستی انجام دهند. آبدومینوپلاستی یک جراحی اساسی است پس اگر می خواهید آن را انجام دهید، باید قبل از انجام آن یک سری حقایق را درباره آن بدانید.

بهترین گزینه برای انجام آبدومینوپلاستی چه کسانی هستند؟

آبدومینوپلاستی برای مردان و زنانی مناسب است که از نظر سلامتی در وضعیت مناسبی قرار دارند. زنانی که چندین بارداری داشته اند ممکن است به این نتیجه برسند که این پروسه برای سفت کردن عضلات شکم و برداشتن پوست اضافه موثر است.

آبدومینوپلاستی گزینه مناسبی برای مردان یا زنانی است که زمانی چاق بوده اند و هنوز هم رسوبات چربی اضافی یا پوست شل در اطراف شکم خود دارند.

چه کسانی نباید آبدومینوپلاستی را انجام دهند؟

اگر زنی هستید که می خواهید باردار شوید، باید جراحی آبدومینوپلاستی را تا بعد از بچه دار شدن به تاخیر بیندازید. در طول جراحی، عضلات عمودی تان سفت می شوند و بارداری های آینده می توانند آن عضلات را جدا کنند.

آیا برنامه ریزی کرده اید که وزن زیادی از دست دهید؟ در چنین شرایطی آبدومینوپلاستی برای شما مناسب نیست. آبدومینوپلاستی باید گزینه آخری باشد که بعد از امتحان کردن هر چیز دیگری سراغ آن می روید. این جراحی نباید به عنوان جانشینی برای کاهش وزن استفاده شود.

ظاهر زخم ها بعد از جراحی نیز چیزی است که باید در نظر بگیرید. می توانید قبل از جراحی درباره جای زخم ها و طول آن ها با پزشک مشورت کنید.

چگونه برای جراحی آبدومینوپلاستی آماده شوید

اولین مرحله، انتخاب جراح و مراجعه به وی برای مشاوره است. در آن ملاقات، درباره اهداف تان و گزینه های زیر با هم صحبت خواهید کرد:

آبدومینوپلاستی کامل:

جراح از یک سمت لگن خاصره به سمت دیگر آن، در شکم برشی ایجاد می کند و سپس پوست، بافت و عضلات را به میزان مورد نیاز هم تراز می کند. به علاوه ناف را نیز حرکت می دهد. ممکن است نیاز باشد برای چندین روز از لوله درناژ در زیر پوست استفاده کنید.

مینی آبدومینوپلاستی:

مینی آبدومینوپلاستی اغلب در افرادی انجام می شود که رسوبات چربی آن ها زیر ناف قرار دارد. در طی این پروسه، جراح ناف را حرکت نمی دهد، و ممکن است این پروسه تنها ۲ ساعت طول بکشد که این بستگی به شرایط فرد دارد.

اگر سیگار می کشید، پزشک از شما می خواهد که از ۲ هفته قبل از جراحی تا ۲ هفته بعد از آن، سیگار را ترک کنید. کم کردن دفعات سیگار کشیدن کافی نیست. باید سیگار کشیدن را به طور کلی قطع کنید چون سیگار احتمال بروز عوارض جانبی را بالا می برد و باعث کاهش سرعت بهبود می شود.

قبل از جراحی رژیم غذایی سختی نداشته باشید. وعده های غذایی کامل و متعادلی مصرف کنید. یک برنامه غذایی سالم به شما کمک می کند که سریع تر بهبود پیدا کنید.

پزشک را از هر چیزی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای گیاهی و سایر انواع مکمل) مطلع کنید. ممکن است جراح به شما بگوید که قبل و بعد از جراحی مصرف یک سری داروهای خاص را قطع کنید.

قبل از جراحی، خانه خود را آماده کنید. به این موارد نیاز خواهید داشت:

  • کیسه یخ
  • لباس های راحت و گشاد که به راحتی می توانید آن ها را بپوشید و در بیاورید
  • ژل پترولیوم
  • دوش دستی حمام و صندلی حمام

علاوه بر این به کسی نیاز دارید که بعد از آبدومینوپلاستی شما را به خانه برساند. اگر تنها زندگی می کنید، باید با کسی صحبت کنید که حداقل برای شب اول پیش شما بماند. پس برای این موضوع برنامه ریزی کنید.

آبدومینوپلاستی چگونه انجام می شود

این جراحی می تواند از یک تا پنج ساعت طول بکشد. بسته به شرایط تان ممکن است نیاز باشد که یک شب در بیمارستان بمانید. ممکن است به بیهوشی عمومی نیاز باشد که این گونه در طول جراحی خواب هستید.

عوارض جانبی ممکن

تا چند روز بعد از جراحی درد و ورم خواهید داشت. پزشک داروی مسکن تجویز می کند و به شما می گوید که چگونه بهتر با درد کنار بیایید. ممکن است چند هفته تا چند ماه زخم داشته باشید. ممکن است در طول آن زمان بیحسی، کبودی و خستگی را نیز تجربه کنید.

همچون هر جراحی دیگری، آبدومینوپلاستی هم خطراتی به دنبال دارد. اگر چه به ندرت اما عوارض جانبی آبدومینوپلاستی شامل عفونت، خونریزی زیر پوست و لخته خون هستند. اگر گردش خون ضعیف، دیابت، بیماری قلبی، ریوی یا کبدی دارید بیشتر در معرض عوارض جانبی قرار دارید.

ممکن است بهبود با سرعت کم را تجربه کنید که می تواند سبب بروز زخم های واضح شود. اگر سرعت بهبودتان ضعیف است ممکن است به جراحی ثانویه نیاز داشته باشید. باید بدانید که جراحی آبدومینوپلاستی زخم هایی به همراه دارد. اگر چه ممکن است که این زخم ها به آرامی محو شوند، اما هیچ وقت به طور کامل ناپدید نمی شوند. ممکن است پزشک کرم ها یا پمادهای خاصی را توصیه کند تا بعد از بهبود کامل برای کمک به برطرف کردن زخم ها از آن ها استفاده کنید.

مراقبت های بعد از جراحی

چه آبدومینوپلاستی کامل داشته باشید و چه مینی آبدومینوپلاستی، قسمتی که روی آن جراحی شده بخیه و بانداژ می شود. باید تمام دستورالعمل های جراح درباره مراقبت از بانداژ در روزهای بعد از جراحی را رعایت کنید. بانداژ استفاده شده یک باند سفت و ارتجاعی است که به بهبود کمک می کند. جراح همچنین به شما خواهد گفت که هنگام نشستن یا دراز کشیدن چه موقعیتی داشته باشید تا از درد رهایی پیدا کنید.

باید حداقل تا ۶ هفته فعالیت های شدید را محدود کنید. به علاوه ممکن است نیاز باشد که بعد از جراحی، حتی یک ماه از کارتان مرخصی بگیرید تا از ریکاوری به طور درست اطمینان حاصل شود. پزشک به شما می گوید که چه چیزهایی را باید انجام دهید و چه چیزهایی را نباید انجام دهید.

بازگشت به زندگی روزمره

به طور کلی، بیشتر افراد از ظاهر خود بعد از این جراحی راضی هستند. البته مشاهده نتایج نهایی این جراحی می تواند زمان بر باشد. ممکن است تا چند ماه بعد از جراحی احساس عادی نداشته باشید. رژیم غذایی و ورزش به شما کمک می کنند که نتایج این جراحی را حفظ کنید.

آیا بیمه آبدومینوپلاستی را پوشش دهی می کند؟

به طور کلی، شرکت های بیمه جراحی های زیبایی که بدون دلیل پزشکی انجام می شوند را پوشش دهی نمی کنند. قبل از این که آبدومینوپلاستی را انجام دهید با شرکت بیمه تماس بگیرید این گونه به طور شفاف برای شما مشخص می شود که چه چیزی پوشش دهی می شود و چه چیزی پوشش دهی نمی شود. اگر فکر می کنید که می توانید شرایطی ایجاد کنید که نشان دهد به دلایل پزشکی این جراحی را انجام می دهید، جراح می تواند با نوشتن یک نامه به بیمه به شما کمک کند.

آبدومینوپلاستی: انواع، الزامات و موارد عدم کاربرد

آیا پوست شکم تان آویزان شده است؟ برای برطرف کردن آن چه کاری می توانید انجام دهید؟ خیلی از زنان بعد از بارداری از شل شدن پوست شکم شان رنج می برند. از دست دادن سریع وزن نیز می تواند سبب شل شدن و آویزان شدن پوست شکم شود. در نتیجه چگونه از این پوست اضافی خلاص شوید؟ موثرترین راه برای برداشتن آن، جراحی زیبایی است.

غذا خوردن سالم و ورزش به بهبود وضعیت اندام تان کمک می کنند اما نمی توانند معجزه کنند. برخی از نواقص تنها با جراحی پلاستیک برطرف می شوند. شل شدن و از دست دادن حالت ارتجاعی شکم از جمله این مشکلات است. آبدومینوپلاستی از طریق برداشتن پوست و چربی اضافی و سفت کردن عضلات دیواره شکم، به صاف کردن شکم کمک می کند.

الزامات آبدومینوپلاستی چه هستند؟

گاهی می توانید با روش های ملایم تر مثل تمرین فیزیکی و پروسه های زیباسازی و یا لیپوساکشن، دوباره شکمی صاف و زیبا داشته باشید. اما در برخی موارد، آبدومینوپلاستی بهترین راه حل است. در صورت وجود موارد زیر جراحی پلاستیک شکم توصیه می شود:

  • چربی و پوست اضافی
  • در مواردی که لیپوساکشن نمی تواند انجام شود
  • آویزان شدن دیواره جلویی شکم
  • واگرایی یا انبساط عضلات راست شکم
  • ترک های پوستی، زخم های ناشی از جراحی یا صدمه
  • فتق، از جمله خطوط سفید اطراف ناف، روی شکم و کشاله ران

مواردی که نباید از آبدومینوپلاستی استفاده شود شامل چه هستند؟

آبدومینوپلاستی یکی از دشوارترین جراحی های پلاستیک است که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. همچون هر جراحی جدی دیگری، در صورت وجود این موارد، جراحی آبدومینوپلاستی توصیه نمی شود:

  • بیماری حاد یا مزمن در مراحل حاد
  • دیابت
  • بیماری های قلبی
  • بیماری های خودایمنی
  • بیماری های خونی
  • بیماری های مربوط به تومورها
  • بارداری و دوره شیردهی

انواع آبدومینوپلاستی

چندین نوع جراحی پلاستیک شکم وجود دارد. برخی از آن ها برای برداشتن میزان زیادی از چربی و پوست اضافی استفاده می شوند، برخی دیگر نیز تجمع متوسط چربی را برطرف می کنند. امروزه از ۲ نوع آبدومینوپلاستی به طور گسترده استفاده می شود:

مینی آبدومینوپلاستی:

مینی آبدومینوپلاستی پروسه ای است که در مواردی که تنها به اصلاح زیبایی محدود نیاز است انجام می شود و میزان کمی از پوست و بافت چربی برداشته می شود. برش در ناحیه بیکینی انجام می شود. ناف بعد از مینی آبدومینوپلاستی در جای خود باقی می ماند.

آبدومینوپلاستی کامل:

آبدومینوپلاستی کامل پروسه ای است که برای برداشتن ماکزیمم میزان پوست و چربی های عضلات شکم استفاده می شود. اگر بعد از این که قسمت هایی از پوست برداشته شد، هاله اطراف ناف بدشکل شد یا از قسمت میانی جابجا شد، ناف را به جای اصلی خود بر می گردانند، یک حفره جدید روی شکم برای آن ایجاد می کنند و این نوع آبدومینوپلاستی با حرکت ناف صورت می گیرد.

پروسه آبدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

اگر می خواهید از پوست اضافی اطراف کمرتان رها شوید، جراحی آبدومینوپلاستی بهترین راه حل برای این مشکل است. جراحی پلاستیک شکم پروسه ای است که به آماده شدن جامعی نیاز دارد. بیمار باید درباره تمام جزئیات با جراح پلاستیک صحبت کند. آبدومینوپلاستی کامل چیزی بین ۲ الی ۵ ساعت طول می کشد که این بستگی به پیچیدگی جراحی دارد. بیشتر جراحان، جراحی آبدومینوپلاستی تحت بیهوشی عمومی را ترجیح می دهند.

در مرحله اول، جراح در قسمت پایینی شکم یک برش ایجاد می کند و فلاپ پوست همراه با بافت چربی را تا دنده ها جدا می کند، سپس یک برش اطراف ناف ایجاد می کند و آن را لایه برداری می کند. پس از آن فتق و اختلاف عضلات، پوست اضافی و رسوبات چربی برداشته می شوند؛ بافت های قسمت بالایی شکم کشیده می شوند، ناف به یک قسمت جدید منتقل می شود و جراح محل مورد نظر را بخیه می زند.

بخیه ها بعد از ۱۰-۱۲ روز برداشته می شوند. در اولین روزهای بعد از جراحی در شکم ورم و درد وجود دارد که در این دوره این حالات عادی است. مسکن های تجویز شده توسط پزشک به شما کمک می کنند که بهتر با درد کنار بیایید. به طور میانگین، یک الی سه روز باید در بیمارستان باشید. برای پیشگیری از اعمال فشار زیاد، بعد از آبدومینوپلاستی حتما وضعیت درست بدن را حفظ کنید. طول دوره ریکاوری بعد از جراحی آبدومینوپلاستی به نوع پروسه ای که جراح انجام داده بستگی دارد.

دکتر سيد سجاد محمدی

دکتر سيد سجاد محمدی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی دارای بورد فوق تخصصی فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت تخصص جراحی عمومی از دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرامحمدی

    سلام خسته نباشید خواستم بگم ایا عمل جراحی پلاستیک اقای دکتر انجام میدن و هزینش چقد میشه مممونم.

  • بهارباسطی

    سلام آیاعمل ماموپلاستی وابدومینوپلاستی همزمان انجام‌میشه؟

  • لغو پاسخ
دکتر سيد سجاد محمدی
بستن دکتر سيد سجاد محمدی دکتر سيد سجاد محمدی

سوالات خود را از دکتر سيد سجاد محمدی بپرسید

02191304024