فرق لمینت با کامپوزیت چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی لیا

فرق لمینت با کامپوزیت چیست؟

فرق لمینت با کامپوزیت چیست؟

 

کلینیک دندانپزشکی لیا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی لیا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

روش های لمینت و کامپوزیت از درمان های نوین و موثر در علم دندانپزشکی امروزی هستن و هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند در ادامه به بررسی و مقایسه لمینت و کامپوزیت می پردازیم و به سوال فرق لمینت با کامپوزیت چیست؟

برای زیباسازی طرح لبخند  و ترمیم دندان معمولا از لمینت و کامپوزیت استفاده می کنند.

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع مختلفی از لمینت دندان وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک یکی از آنها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از پرکاربردترین این لمینت ها، لمینت سرامیکی می باشد که به آن پرسلن ونیر گفته می شود و از جنس نوعی سرامیک می باشد.

 

دقت داشته باشید که پس از قالب گیری این لمینت دو الی سه هفته زمان نیاز است تا لابراتوار مربوطه بتواند این لمینت را آماده کند. همچنین کسانی که از این لمینت استفاده می کنند میتوانند این اطمینان را داشته باشند که کوتاهی بلندی بین دندان های آنها و همچنین بهم ریختگی که در بین دندان های آنان وجود دارد و هر گونه شکستگی که بین آنها وجود دارد و هرگونه فاصله بین دندانی پوشش داده خواهد شد.

 

برای اینکه بتوانند این لمینت را بر روی دندان سوار کنند باید دندان ها را ابتدا تراش داده و سپس با کمک چسب های مخصوصی آنها را بر روی دندان سوار می کنند.

کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

اما حال می رسیم به کامپوزیت ونیر که از آن به عنوان لمینت کامپوزیتی نیز یاد می شود. باید دقت داشته باشید که کامپوزیت ونیر حتما باید توسط دندانپزشک ماهر و باتجربه انجام شود و پس از اینکه قالب گیری انجام شد و قالب مربوطه از طرف لابراتوار برای دندانپزشک ارسال شد در یک جلسه و همان روزی که این قالب ارسال می شود بر روی دندان بیمار قرار گیرد.

 

اگر بخواهیم در رابطه با جنس ونیر کامپوزیت یا همان لمینت کامپوزیت برای شما توضیحاتی ارائه دهیم باید بدانید که جنس این ونیرهای کامپوزیتی از جنس همان موادی است که برای ترمیم رنگ دندان مورد استفاده قرار میگیرد.

 

با توجه به اینکه جنس این مواد بسیار حساس می باشد باید توسط یک دندانپزشک ماهر و با دقت بسیار زیادی بر روی دندان قرار گیرد از همین رو شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان ها برای انجام این کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شما به راحتی می توانید با کمک ونیر کامپوزیت ترک هایی که بر روی دندان ها قرار دارد و یا فواصلی که بین دندان ها ایجاد شده و انواع رنگ های بد دندان و حتی شکستگی ها و لب پریدگی های دندان را پوشش دهید و دندان هایی زیبا و تمیز را برای خود به ارمغان بیاورید.

مزایای لمینت در مقایسه با کامپوزیت

روکش های لمینت سرامیکی دارای مزایای مختلفی نسبت به رزین کامپوزیت هستند که در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:

ماندگاری نتایج حاصل از لمینت دندان

روکش های لمینت (سرامیکی) دارای دوام بالایی هستند. با این که ونیر های پورسلین روکش هایی بسیار باریک هستند، با ضخامتی معمولا بین ۰.۵ الی ۰.۷ میلیمتر، وقتی که بر روی دندان های سالم سوار شوند بسیار محکم خواهند شد. ونیرهای سرامیکی می توانند تا سال ها دوام داشته باشند، حدودا بین ۵ الی ۱۰ سال، به خصوص اگر بهداشت آن ها را به خوبی رعایت کنید و از آن ها برای شکستن و جویدن موارد سخت نظیر یخ یا آجیل استفاده نکنید.

ظاهر طبیعی و متناسب لمینت

روکش های ونیر پورسلین می توانند ظاهری بسیار طبیعی و نزدیک به دندان های شما داشته باشند. مواد اولیه شفاف و مخصوص در روکش سرامیک به روکش های ونیر اجازه می دهد تا دریافت و بازتاب نوری مشابه با مینای دندان را به همراه داشته باشد و در نتیجه عمقی خاص به روکش اضافه می شود که در هیچ کدام از مواد اولیه باندینگ دیگر در حوزه زیبایی نظیر آن را پیدا نخواهید کرد.

 

همچنین روکش های لمینت سرامیکی در مقابل لک شدن مقاوم هستند. برخلاف دیگر مواد اولیه باندینگ دندان ها، پورسلین بسیار یکدست و صاف است و در نتیجه در اثر سیگار کشیدن و یا مصرف مایعات تیره نظیر قهوه و چای یا افزودنی ها لک های دائمی بر روی آن ها به وجود نمی آید.

معایب لمینت در مقایسه با کامپوزیت

در ادامه مقایسه لمینت و کامپوزیت دندان ، به بررسی معایب لمینت نسبت به کامپوزیت می پردازیم.

 

روکش های ونیر پورسلین به صورت آماده در دسترس نیستند

این روکش ها به صورت شخصی و در آزمایشگاه خاصی تولید می شوند و در نتیجه حداقل به دو جلسه معاینه برای آنها نیاز دارید. با این حال رزین های کامپوزیت در یک جلسه تهیه و بر روی دندان ها قرار می گیرند.

 

تراشیدن دندان برای لمینت دندان

فرق لیمینت و کامپوزیت دندان در مقدار تراشیدن دندان پایه نیز هست. در کامپوزیت تنها حجم اندکی از دندان برداشته می شود و شاید بدون هیچ تراشی از این روکش ها بر روی دندان استفاده شود.

 

ولی در لمینت دندان معمولا نیاز است که حجم بیشتری از دندان برای ایجاد فضای مناسب کاشت لمینت تراشیده شود، به همین علت معمولا عمل لمینت، بازگشت پذیر نیست.

فرق لمینت با کامپوزیت از لحاظ هزینه

روکش های ونیر پورسلین معمولا گران تر از کامپوزیت های ونیر هستند. جایگذاری ونیر ها معمولا به زمان، مهارت و منابع بیشتری نیاز دارد تا این روکش ها تولید شده و در نهایت بر روی دندان قرار گیرند و در نتیجه هزینه پرداختی فرد نیز بالا خواهد رفت.

به طور کلی فرق بین لمینت و با کامپوزیت چیست؟

از مواد مختلفی برای برطرف کردن خوردگی و شکستگی دندانها استفاده می شود.دو نوع معروف در حال حاضر،کامپوزیت و لمینت سرامیکی هستند. خوبه توجه کنید که هر دوی این مواد برای ترمیم دندان مفید هستند و تفاوت هایی در قیمت و طول عمر دارند.سرامیک ها نسبت به کامپوزیت ،درخشنده تر و شفاف تر هستند.

لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.کامپوزیت به طور شیمیایی به دندان متصل می شود و بر خلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراش دندانها وجود ندارد.  کاربرد اصلی هر دو یکیه اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند و هر فرد با توجه به شرایط مالی و بهداشت دهان و دندان باید ماده مناسب را انتخاب کند.

از مزایای کامپوزیت و لمینت دندان به چه مواردی می توان اشاره کرد؟

رنگ کامپوزیت به خوبی قابل تطابق با دندان است و به خصوص برای دندان های پیش مناسب است.همچنین،چند کاره است و برای پر کردن بخشهای ترک خورده هم مناسب است.کامپوزیت به طور شیمیایی به دندان متصل می شود و بر خلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراش دندانها وجود ندارد.

 

یکی از مزایای لمینت، عدم تغییر رنگ آن در طول مدت استفاده است. همچنین سرامیک ها نسبت به کامپوزیت ،درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند. لمینت های سرامیکی بسیار نازک تر از کامپوزیت ها می باشند اما نسبت به آنها شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسند.

 

طول عمر و عدم تغییر رنگ کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ  طول عمر درمان را افزایش میدهد.

 

وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش می دهد.

 

دندان ترمیم شده با لمینت به همان اندازه ممکن است دچار پوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود. همانطور که گفته شد کاربرد اصلی هر دو یکیه اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را نیز دارند.

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال اصلاحات جزئی و سریع در طرح لبخند یا شکل و فرم تعداد کمی از دندان ها هستید، استفاده از روش لمینت کامپوزیتی (کامپوزیت ونیر) بهتر است.

اگر برای اصلاح شکل و اندازه و فاصله دندان ها نیاز به تغییرات اساسی هست یا به دنبال ثبات بالا در رنگ یا خیلی سفید شدن دندان ها هستیم استفاده از روش لمینت سرامیکی بهتر است.

ولی مهمتر از اینکه کامپوزیت ونیر بهتر است یا لمینت سرامیکی و اینکه کامپوزیت با لمینت چه فرقی داره سوال اصلی این است که اصلا درمان لمینت در چه مواردی توصیه میشود؟

 

نکته مهم این است که نباید به هر قیمتی دندان هایمان را به دست لمینت ها بسپاریم، لمینت دندان برای تصحیح یک سری کاستی ها به عنوان درمان محسوب می شود.

کلینیک دندانپزشکی لیا

کلینیک دندانپزشکی لیا انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ