لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ - کلینیک دندانپزشکی لیا

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت و کامپوزیت از رایج ترین درمان های علم دندانپزشکی امروزی هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند در ادامه به بررسی و مقایسه لمینت و کامپوزیت می پردازیم و به سوال لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

کلینیک دندانپزشکی لیا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی لیا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

 

کامپوزیت و لمینت دندان، هر دو برای زیبایی دندان است و هر دو درمان خصوصیات و مزایایی دارند. در هر دو درمان هدف زیبا کردن و مرتب کردن دندان ها می باشد که می تواند پاسخگو نیاز بیمار باشد. ولی این دو روش تفاوت زیادی و دارند، از نظر زیبایی، روش کار، کیفیت، دوام، مقاومت و ظرافت در کامپوزیت ونیر بیشترین کار بر عهده ی پزشک است که با مواد مخصوص که هم رنگ دندان است. دندانپزشک اقدام به تغییر رنگ و فرم دندان می کند. در ادامه این مطلب به بررسی این دو روش می پردازیم و به سوال لمینت بهتر است یا کامپوزیت، پاسخ می دهیم.

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت سرامیکی پس از تراش دندان و قالبگیری توسط لابراتوار ساخته می شود و در کلینیک توسط دندانپزشک سمان میشود (چسبانده می شود). پروسه درمان آن حدود دو الی سه هفته زمان می برد. در جلسه اول پس از معاینه در صورتی که لمینت سرامیکی برای شخص مورد نظر قابل انجام باشد، قالب اولیه از دندانها تهیه شده به لابراتوار ارسال می شود. در لابراتوار تغییرات بر اساس نقطه نظرهای بیان شده توسط دندانپزشک(که در تبادل نظر با مراجع بدست آمده) روی کست(قالب) اعمال و به مطب دندانپزشکی ارسال می شود. در جلسه دوم پس از بررسی و تایید نمونه ارسال شده از لابراتوار، تراش، قالبگیری و ساخت پروتز موقت آغاز می شود که می تواند سه الی چهار ساعت به طول انجامد. در جلسه سوم حدود دو هفته بعد لمینتهای سرامیکی از لابراتوار ارسال می شود. پس از امتحان آنها در دهان و تایید آنها توسط دندانپزشک و بیمار، پروسه چسباندن آغاز می شود که خود زمانبر است و ممکن است دو الی سه ساعت به طول انجامد.

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

ونیر کامپوزیت توسط دندانپزشک در همان جلسه(حدود پنج ساعت برای هر فک) فرم داده می شود و نیاز به تراش دندان و قالب گیری ندارد. درمانهای کامپوزیت درمانهای قابل برگشت تری هستند زیرا نیاز به تراش دندان (در صورت انتخاب صحیح کیس) وجود ندارد. در صورتیکه به صورت صحیح و تخصصی کار شوند به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمی شوند. کامپوزیتها در صورتی که از ماده ای با کیفیت خوب ساخته شوند و به خوبی و با دقت پولیش شوند (در زمان ساخت)، دچار تغییر رنگ می شوند یا تغییر رنگ آنها در طول سالیان، اندک است.

تفاوت های لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت یک لایه نازک همرنگ دندان و از جنس سرامیک است که به منظور زیباتر کردن دندانها روی سطح جلویی آنها چسبانده می شود. فرم و رنگ دندان ها با نصب لمینت سرامیکی اصلاح می شود. همچنین با استفاده از لمینت ونیر فاصله بین دندان ها و شکستگی های موجود نیز پوشش داده می شوند. لمینت ونیرها می توانند تا حد زیادی تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح دندانها را نیز بپوشانند.

کامپوزیت نیز یکی از روش های نوین و پرطرفدار برای ترمیم دندان و اصلاح زیبایی لبخند است. در اصل کامپوزیت ونیر ترکیبی از ماده رزین (Resin) است که به شکل خمیر بوده و با تابش نور روی دندان سفت می شود. از کاربردهای مهم کامپوزیت می تواند به ترمیم دندان های شکسته، پر کردن آنها با این مواد و برطرف نمودن لکه های روی دندان اشاره نمود.

شباهت های کامپوزیت ونیر و لمینت پرسلین

در کل هر دو روش لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر با پوشاندن عیوب ظاهری دندان با مواد خاصی برای اصلاح ظاهر دندان ها از جمله رنگ و شکل به کار می رود. قبل از انجام هر کدام از این دو روش دندانپزشک باید از سلامت دهان و دندان مطمئن شود و در صورتی که هر کدام از دندان ها نیاز به ترمیم از جمله پر کردن، عصب کشی و جرم گیری داشته باشد؛ آنها را اصلاح کند.

مقایسه کلی کامپوزیت و لمینت

  • مقاومت کامپوزیت نسبت به لمینت بهتر بوده و لمینت شکننده تر است.
  • در کامپوزیت احتمال برگشت زردی دندان ها بیشتر از لمینت است.
  • هزینه کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است.
  • کامپوزیت را خیلی راحت تر و سریع تر از لمینت می توان نصب کرد.
  • برای انجام لمینت، جلسات درمانی لازم است مانند قالب گیری، ارسال قالب به لابراتوار
  • در کامپوزیت پولیش و اصلاح دوره ای نیاز است.
  • رضایت ظاهری در لمینت بیشتر از کامپوزیت است چون لمینت طبیعی تر جلوه می نماید.

لمینت یا کامپوزیت؟ مسئله این است!

در کامپوزیت دندان، دندان ها مختصر تراش خورده می شود و مواد هم رنگ که با توجه به رنگ دندان بیمار یا روشن تر به انتخاب بیمار برای دندان قرار داده می شود و دندانپزشک با ابزار مخصوص به دندان ها فرم می دهد و به وسیله اشعه یووی این مواد سفت می شود.

 

در کامپوزیت به مرور زمان امکان تغییر رنگ وجود دارد و امکان دارد با رنگ های دیگر خیلی تداخل رنگ نداشته باشد و اختلاف رنگ وجود داشته باشد. در کامپوزیت ونیر رنگ دندان ها خیلی شفاف نمی باشد و به مرور زمان کدر تر می شود. در مواردی نیز بعضی از بیماران به کامپوزیت حساسیت می دهند. حساسیت دندان ها در کامپوزیت بالا می باشد. در درمان لمینیت این معایب وجود ندارد.

در لمینت دندان ها بعد از تراش مختصر که هیچ آسیبی به مینا دندان وارد نمی شود. شما بعد حضور در مطب از دندان تان قالب گیری می شود و بعد به لابراتوار ارسال می شود بیشترین کار بر عهده لابراتوار می باشد.

در این مرحله بیمار می تواند رنگ دندان مورد نظر خود را انتخاب کند و حتی فرم دندان را نیز می تواند تغییر دهد. در لابراتوار با مواد مخصوص که سرامیکی و خیلی مقاوم می باشد دندان های ساخته می شود و بعد از اتمام کار دندان ها که به صورت تک تک ساخته شد بر روی دندان ها با مواد مخصوص متصل می شود.

ماندگاری نتایج لمینت و کامپوزیت دندان چه قدر است؟

روکش های کامپوزیت در یک روز نصب می شوند و اگر به خوبی از آنها مراقبت شود بیش از 10 سال ماندگاری خواهند داشت. اما اگر به خوبی نگهداری نشنوند احتمال آسیب دیدگی آن وجود دارد. هزینه کامپوزیت دندان حدودا نصف لمینت سرامیکی است ولی لمینت های سرامیکی دوام و ماندگاری بسیار بالایی داشته و به ندرت نیاز به ترمیم دارند.

لمینت سرامیکی بسیار قوی تر از کامپوزیت ونیر هستند، به این معنی که احتمال صدمه دیدن آن ها کمتر است. با این حال، آنها را نمی توان مانند ونیر کامپوزیت تعمیر نمود و اگر لمینت سرامیکی آسیب ببیند باید جایگزین شود و جایگزینی آن نسبتا پر هزینه است.

مقایسه کامپوزیت و لمینت از لحاظ رنگ پذیری و ایجاد لکه

لمینت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت حساسیت کمتری به رنگ پذیری و ایجاد لکه دارد، هرچند که بایستی مصرف چای، قهوه و مواد غذایی رنگ دار را محدود که و بلافاصله پس از مصرف دندان ها را شستشو داد.

در هر صورت توصیه دندانپزشک شما این است که رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا از مصرف مواد غذایی که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود جلوگیری نماد. هرچه مصرف این مواد کمتر باشند تغییر رنگ کامپوزیت نیز کمتر است .

هرچند در بلند مدت احتمال رنگ پذيري كامپوزيت وجود دارد كه البته جای نگرانی نبوده و با پوليش ساليانه به شفافيت اوليه باز مي شود.

 

لمینت و کامپوزیت هر دو جهت برطرف کردن زردی و بدفرمی دندانها و طراحی لبخند به کار می روند و می توانند در رنگهای دلخواه فرد از همرنگ دندان تا روشن و خیلی سفید استفاده شوند. معمولا برای دندانهایی که در لبخند دیده میشوند توصیه میشود که حدود هشت الی ده دندان در فک بالا وپایین می باشد.

در هر دو این روش ها، در جلسه معاینه ابتدا دندان ها، رابطه دندان های فک بالا و پایین نسبت بهم و روابط فک بالا و پایین نسبت به صورت شخص بررسی میشود، تا قابل انجام بودن این درمانها برای مراجع مورد نظر مشخص شود. ممکن است یکی از این درمانها یا هر دو، برای فرد قابل انجام باشد. گاهی نیاز به درمان اولیه قبل از انجام ونیر یا لمینت می باشد، به طور مثال جراحی leveling و یا لیفت لثه برای یک یا چند دندان یا تمام دندانهایی که در لبخند دیده می شوند.

نتیجه گیری؛ لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

شاید برای پاسخ این سوال بهتر است فهرست تفاوت ها و شباهت های لمینتیت و کامپوزیت  را مرور کنیم:

  • هر دو روش بر اساس استفاده از موادی برای اصلاح ظاهر دندانها (رنگ، فرم و…) استفاده می شود
  • معمولا لمینت های سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت دارند و شکننده تر هستند
  • لمینت های سرامیکی اغلب رضایت ظاهری بالاتری را ایجاد می کنند چون طبیعی تر و ظریف تر هستند
  • بازگشت رنگ زرد دندانها در لمینت های کامپوزیتی بیش از لمینت های سرامیکی است
  • روکش های کامپوزیت سریع تر و راحت تر حتی در یک جلسه ۲ تا ۳ ساعته نصب می شوند
  • روکش های لمینت چند جلسه درمانی لازم دارند که شامل قالبگیری، ارسال قالب به لابراتوار، بررسی مجدد و … می شود
  • روکش های کامپوزیت نیاز به پولیش و اصلاح دوره ای دارند
  • روکش های لمینت در صورت نگهداری صحیح کمتر نیازی به زردی زدایی یا پولیش دارند
  • در هر دو روش دندانپزشک باید پیش از اجرای روکش، اقدام به اصلاح عیوب دندانها کند، برای مثال دندان ها را پر، عصب کشی، جرم گیری یا حتی ارتودنسی کند.

کلینیک دندانپزشکی لیا

کلینیک دندانپزشکی لیا انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ