انواع روش های سفید کردن دندان کدام است؟ - کلینیک دندانپزشکی لیا

انواع روش های سفید کردن دندان کدام است؟

انواع روش های سفید کردن دندان کدام است؟

ظاهر سفید و بدون لک و زیبای دندان ها باعث افزایش اعتماد به نفس فرد و چند برابر شدن زیبایی صورت و لبخند او می شود و همه افراد دوست دارند که دندان هایی سفید و سالم داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی انواع روش های سفید کردن دندان و توضیح درباره آن ها می پردازیم.

کلینیک دندانپزشکی لیا نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی لیا کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر سفید کردن دندان ها

رنگ دندان ها به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در یک لبخند زیبا  به شمار می روند. مراجعه کنندگان با شکایت های مختلفی از رنگ دندان ها و تاریخچه متنوعی از علل ایجاد تغییر رنگ  در دندان هایشان نزد دندانپزشکان مراجعه می کنند . آنچه اهمیت دارد در درجه اول تشخیص نوع تغییر رنگ دندان و علت این تغییر رنگ است . بدون یافتن علت اصلی ، هرگونه اقدامی ممکن است موقتی و بی ثبات بوده و در نهایت نتیجه ی دلخواه حاصل نگردد. درمان های متعددی به منظور بهبود رنگ دندان های تغییر رنگ یافته انجام می پذیرد که می توان به سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ، لمینت های سرامیکی، ونیرهای کامپوزیتی و در موارد شدیدتر انواع مختلف روکش ها از جمله روکشهای تمام سرامیک اشاره نمود. بلیچینگ دندان ها ساده ترین، معمول ترین، محافظه کارانه ترین و به صرفه ترین تکنیک جهت اصلاح طرح لبخند است.

 

سفید کردن دندان

تشخیص مناسب بودن سفید کردن دندان (بلیچینگ) توسط دندانپزشک در هنگام مشاوره اولیه انجام می گیرد. چند رویکرد موثر کلی برای سفید شدن دندان‌ها وجود دارد:

 

  • بلیچینگ در مطب دندانپزشکی که به بلیچینگ روی یونیت دندانپزشکی یا بلیچینگ قدرتی نیز موسوم است.
  • بلیچینگ و سفید کردن دندان با لیزر
  • سفید کردن دندان ها در و بلیچینگ خانگی
  • سفید کردن دندان ها با استفاده از خمیردندان و کیت‌های مخصوص

سفید کردن دندان با لیزر توسط دندانپزشک

یکی از شاخه های دندانپزشکی با لیزر، سفید کرد دندان است. سفید کردن دندان با لیزر صرفاً باید در دندانپزشکی و توسط متخصص انجام شود. گارد یا ژل محافظ قبل از زدن عامل بلیچینگ روی لثه‌ها به کار برده می‌شود. عامل بلیچینگ مستقیماً روی دندان‌ها زده می‌شود، سپس با لیزر گرم می‌شود تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد و درمان سریع‌تر انجام شود. در این درمان از ژل سفید کننده قوی استفاده می‌شود که با لیزر فعال می‌شود و نتایجی چشمگیر و آنی را به دست می‌دهد. دندانپزشکان از ژل پراکسید هیدروژن در دامنه غلظتی 25 تا 40 درصد استفاده می‌کنند. با توجه به غلظت بالای آب اکسیژنه باید احتیاط  شود تا حساسیت دندان کاهش یابد و از آسیب دیدن لب‌ها، لثه‌ها و دیگر بافت‌های دهان جلوگیری شود. ماندگاری بلیچینگ دندان با لیزر 6 ماه تا یک سال است. البته مدت زمان سفید ماندن دندان‌ها تا حد زیادی به نوع تغذیه هر فرد و البته تلاش وی در رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. امروزه بسیاری از متخصصین ارتودنسی از لیزر بافت نرم برای افزایش دادن کارایی درمان ارتودنسی و راحت‌تر کردن درمان استفاده می‌کنند. لیزر در ارتودنسی نخستین بار در سال ۱۹۶۴ مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تا کنون پیشرفت‌های مستمر تکنولوژی لیزر را به یکی از موثرترین و بهترین دستگاه‌ها برای درمان‌های بافت نرم و سخت تبدیل کرده است.

سفید کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک

سفید کردن حرفه‌ای دندان‌ها در مطب دندان‌پزشک روش ترجیحی برای بیشتر افراد است زیرا حتی اگر عوامل قوی تری به کار رود، از بقیه اجزای دهان از جمله لثه در برابر این مواد محافظت می‌شود. بهترین سیستم های سفید کننده دارای یک بافر در ژل هستند که مینای دندان را در برابر آسیب محافظت می‌کنند و روشی بسیار موثر برای سفید کردن دندان‌ها می‌باشد و می‌تواند دندان‌ها را در یک جلسه به صورت مناسب و خوب سفید نماید. دندان‌های شما به معنای واقعی کلمه می‌توانند تا 10 سایه در حدود یک ساعت روشن تر شوند.

 

سفید کردن دندان در مطب دندان پزشکی فقط هشت دندان جلویی را تحت تاثیر قرار داده و یک شروع و روشی بزرگ برای سفید کردن دندان‌ها در خانه است ، که همیشه بخشی از یک برنامه سفید کننده موثر است.

 

دندانپزشک شما برای رسیدگی به هرگونه مسئله‌ای که ممکن است ناشی از درمان‌های سفیدکننده دندان باشد از جمله ایجاد حساسیت دندان، به بهترین وجه واجد شرایط است. امروزه بیشتر موارد حساسیت دندانی به راحتی مدیریت می‌شوند. بسته به اینکه چقدر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید و اگر به طور مرتب با یک محصول سفید کننده خانگی برای مراقبت منظم از آن استفاده کنید، سفید کردن دندان می‌تواند برای یک یا چند سال تداوم داشته باشد.

سفید کردن دندان در خانه با روش بلیچینگ خانگی

سیستم های سفید کننده دندانی در دسترس از نظر تجاری ، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، به دلیل این که آن‌ها نسبتاً ارزان بوده و کاربردی آسان دارند. چند روش مختلف برای سفید کردن خانگی دندان‌ها وجود دارد که می‌توانند بدون نیاز به تجویز دندان‌پزشک خریداری شوند. این موارد شامل نوارهای سفید کننده، ژل‌های رنگی دندان، سینی‌های دهانی با ژل، خمیردندان‌های سفید کننده و حتی آدامس‌های سفید کننده است.

این موارد به طور معمول محصولات بی‌خطری هستند ، اما اگر مشکلات خاص دهانی و دندان دارید، ایده خوبی است که از دندانپزشک خود بپرسید که آیا این محصولات برای استفاده بی‌خطر هستند یا خیر. در حالی که محصولات سفید کننده بدون نسخه در دسترس هستند، سفید کردن دندان تحت نظارت دندانپزشک امن‌ترین، موثرترین روش برای سفید تر کردن دندان‌ها در هنگام لبخند زدن شماست. در اینجا دلایل اصلی وجود دارد که چرا همیشه باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

راه حل‌های راحت تر

با وجود سیستم های تحت نظارت دندانپزشک امروزی، حتی بیماران دارای دندان‌های حساس نیز می‌توانند از روش درمانی سفید کردن دندان‌ها استفاده کنند.

سفید کردن دندان با استفاده از کیت‌های مخصوص

بسیاری از دندانپزشکان بر این عقیده‌اند که کیت‌های مخصوص خانگی برای سفید کردن دندان‌ها می‌تواند بهترین نتایج را در دراز مدت ارائه دهد. استفاده از این کیت‌های حاوی ترکیب ژل پراکسید با غلظت پایین، بسیار راحت است و باید به مدت یک ساعت یا بیشتر (گاهی اوقات در طول شب) بر روی دندان‌ها باقی بماند. هرچه درصد پراکسید کمتر باشد، باقی ماندن آن بر روی دندان‌ها ایمن‌تر است. این ژل با استفاده از سینی‌های بلیچینگ سفارشی که شبیه محافظ دهان هستند، استفاده می‌شود.

محصولات موجود در داروخانه ها برای سفید کردن دندان

با وجود محصولات بسیاری که در داروخانه‌ها برای سفید کردن دندان موجود هستند، روش‌های دندانپزشکی سفید کردن و بلیچینگ دندان بسیار موثرتر و با دوام بیشتری برای رفع زردی و لکه‌های قهوه‌ای دندان‌ها است. متخصصین ما روش‌های خانگی سفید کردن دندان را به علت احتمال بروز مشکلاتی در سلامت دهان و دندان که ممکن است براثر استفاده نادرست از این محصولات به وجود آید، به شما توصیه نمی‌کنند.

 

کم هزینه ترین و راحت‌ترین گزینه‌های بلیچینگ و سفید کردن دندان‌ها، سفیدکننده‌های بدون نسخه‌ موجود در بازار از جمله کیت‌هایی که حاوی ژل‌ سفیدکننده هستند و غلظت آنها از کیت‌های بلیچینگ حرفه‌ای خانگی، پایین‌تر است، هستند. این ژل‌ها از طریق سینی‌های فری‌سایز، نوارهای سفید کننده یا اپلیکاتورهای مخصوص بر روی دندان‌ها اِعمال می‌شود. در بسیاری از موارد، این ابزارها ممکن است تنها تعداد کمی از دندان‌های جلو را سفید کنند، اما سینی‌های سفارشی می‌توانند کل دندان‌ها را سفید کرده و لکه‌های آنها را برطرف سازند.

برای سفید نگه داشتن دندان ها در طولانی مدت چه باید کرد؟

بهتر است هنگام نوشیدن مایعات لکه کننده دندان از نی استفاده کنید. به علاوه اگر پس از نوشیدن یا میل کردن خوراکی‌های لکه کننده دهان را با آب شستشو دهید و از کیت‌های مخصوص خانگی سفید کردن دندان استفاده کنید، مدت بیشتری دندان‌هایی سفید و درخشان خواهید داشت.

هزینه روش های سفید کردن دندان چقدر است؟

کیت‌های مخصوص سفید کردن دندان که بدون نسخه به فروش می‌رسد، ارزان‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است. هزینه استفاده از سیستم‌های تهیه شده توسط دندانپزشک به محل سکونت و گستردگی درمان بستگی دارد. سفید کردن دندان با لیزر گران‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است که بهترین نتیجه را نیز به دست می‌دهد.

کدام یک از روش های  سفید کردن دندان ها بهتر و موثرتر است؟

مواد استفاده شده در انواع مختلف بلیچینگ متفاوت میباشد و دارای غلظت‌های متفاوتی‌است. در بلیچینگ مطبی از هیدروژن پراکسید استفاده میشود و در بلیچینگ خانگی از کاربامید پراکسید استفاده می گردد تا دندان های سفیدی به بیمار هدیه شود. اساتید و دندانپزشکان زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل میشود که هر دو این روش ها باهم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می افتد اما نتایج ماندگارتر، در همزمانی این‌دو روش حاصل میشود.

آیا سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ باعث آسیب رساندن به دندان ها می شود؟

مواد بلیچینگ خود به تنهایی بدون ضرر بوده و به دندان‌ها آسیب نمی‌رسانند، چون مواد شیمیایی موجود در آن‌ها که به مولکول‌های آلی رنگی حمله کرده و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، هیچ تاثیری روی ساختار معدنی دندان‌ها ندارند.

اما در بعضی از مواد بلیچینگ که استاندارد نیستند، جهت افزایش طول عمر مادهPH، (Shelf life) ماده را اسیدی می‌کنند و در واقع این PH اسیدی است که روی سختی یا هاردنس مینا تاثیر منفی دارد.

احتمال ایجاد حساسیت دندانی پس از استفاده از مواد بلیچینگ به غلظت ماده و مدت زمان استفاده از آن بستگی دارد و اگر این حساسیت ایجاد شود معمولاً فقط یک یا چند روز ادامه یافته و کاملاً قابل برگشت است.

 

کلینیک دندانپزشکی لیا

کلینیک دندانپزشکی لیا انجام کلیه خدمات دندانپزشکی زیبایی (کامپوزیت، لمینت، لومینیرز، آی پی اس، بلیچینگ) کاشت دندان (ایمپلنت) مرتب کردن دندان (ارتودنسی) درمانی (عصب کشی، ترمیم، پروتز، جراحی) دندانپزشکی اطفال...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ