چرا سمعک ها سوت می زنند؟ - سید محمد رضا تقوی

چرا سمعک ها سوت می زنند؟

چرا سمعک ها سوت می زنند؟

چرا سمعک ها سوت می زنند؟

صدای نگران کننده سوت یا جیر جیر از سمعک شما ناشی از بازخورد است. بازخورد زمانی اتفاق می افتد که صدایی که از سمعک شما خارج می شود، به اطراف می پیچد و به داخل میکروفون سمعک برمی گردد. این صدا برای شما و اطرافیان شما آزاردهنده است، اما باید بتوانید با انجام چند مرحله ساده، سر و صدا را کاهش داده یا از بین ببرید. یکی از اصلی ترین شکایات کاربران سمعک، سوت کشیدن سمعک یا فیدبک سمعک است که باعث آزار بیماران می شود.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با سید محمد رضا تقوی کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

یکی از مشکلات رایجی که افرادی که از سمعک استفاده می کنند با آن مواجه هستند، سوت کشیدن سمعک است که اصطلاحا به آن فیدبک می گویند.

در تکنولوژی های جدید سمعک، این مشکل به بهترین نحو ممکن با قرار دادن مدارهای ضد فیدبک قوی حل شده است. با این تکنولوژی های جدید به نام فیدبک کنسلینگ دیگر کاربر سمعکی از مشکل سوت کشیدن شکایتی ندارد.

بعضی اوقات سمعک روی گوش بیمار سوت می کشد و این صدای سوت باعث اذیت شدن فرد و اطرافیان می شود زیرا ممکن است صدای سوت آنقدر بلند باشد که توسط اطرافیان شنیده شود.

سوت زدن در بسیاری از موارد یک صدای ناخوشایند است، اما سوت زدن سمعک شما ممکن است نشانه این باشد که چیزی اشتباه است. موارد متعددی می توانند باعث سوت زدن سمعک شوند، اما همه آنها قابل حل هستند.

بسیاری از مردم وقتی صداهای ناخوشایندی می شنوند، اعصابشان به هم می ریزد، خواه صدای جیغ کشیدن صندلی باشد یا صدای بلند در آهنگ. برای کسانی که کم شنوایی دارند، صدای سوت ناگهانی سمعک شما می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله اقدامات پیش پا افتاده مانند در آغوش گرفتن کسی. در حالی که برخی از این سوت ها ممکن است به این معنی باشد که سمعک شما نیاز به تعمیر دارد، برخی دیگر را می توان با تنظیمات ساده حل کرد. با هم در زیر چند دلیل عمده برای سوت زدن سمعک را بررسی می کنیم.

انسداد جرم گوش

سمعک شما با انتقال صدا به مجرای گوش کار می کند. اگر این صدا جایی برای رفتن ندارد، به سمعک شما باز می گردد و باعث ایجاد بازخورد سوت می شود.

در صورت تجمع موم گوش، می تواند باعث انسداد مجرای گوش شما شود. این می تواند باعث گوش درد شود، در سمعک شما اختلال ایجاد کند و حتی در صورت عدم درمان به سمعک شما آسیب برساند.

مطمئن شوید که گوش های خود را به صورت حرفه ای تمیز کرده و سمعک خود را برای وجود گرفتگی میکروفن و بلندگو بررسی کنید.

شما از سمعک خود به درستی استفاده نمی کنید

نگران نباشید، این اتفاق برای همه می افتد. هنگامی که سمعک خود را به اشتباه در گوش خود قرار می دهید، می تواند مشکلات بازخوردی مانند سوت زدن ایجاد کند.

سعی کنید سمعک خود را بیرون بیاورید و مطمئن شوید که در گوش درست قرار دارد. اگر مشکل حل نشد، بلندگو را بیشتر در گوش خود قرار دهید. استفاده بیش از حد از سمعک می تواند باعث سوت زدن شود، بنابراین مطمئن شوید که آنها را به درستی می پوشید.

گوش و لوله های نامناسب

با گذشت زمان، ممکن است شکل گوش شما تغییر کند. این می تواند باعث از کار افتادن قالب های گوش شما شود. مهر و موم شل می تواند باعث خروج صدا شود و باعث سوت زدن سمعک شما می شود.

برای برطرف کردن این مشکل ، کافی است به متخصص شنوایی خود (HCP) بروید و از یک قالب گوش جدید استفاده کنید. مانند قالب های گوش، لوله ها نیز با گذشت زمان خراب می شوند و نیاز به تعویض دارند. ممکن است لوله منقبض یا شکسته شود و بازخورد ناخوشایندی ایجاد کند. بازدید از HCP شما می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.

صدا خیلی زیاد است

با افزایش صدا در سمعک می توانید صدا را به زور به آنها برگردانید ، مشکلات بازخورد و سوت ایجاد شود. به سادگی صدای سمعک خود را برای جلوگیری از این امر کاهش دهید. اگر در شنوایی مشکل دارید، با متخصص شنوایی خود در مورد راه حل های این مشکل صحبت کنید.

سایر منابع

استفاده از کلاه، روسری و سایر روکش های سر می تواند مسیر بازخورد سمعک شما را تغییر دهد. این می تواند منجر به سوت بد یا مجموعه ای از بوق های مزاحم و تداخل صدا شود. برای جلوگیری از این امر، روسری یا کلاه خود را بردارید. کاهش صدا در سمعک نیز می تواند به این مشکل کمک کند.

در آغوش گرفتن افراد همچنین می تواند منجر به بوق کوتاه یا سوت شود. مانند کلاه یا روسری، بدن فرد مسیر بازخورد را به سمعک شما تغییر می دهد. در حالی که این عوارض جانبی ناخوشایند بخشی اجتناب ناپذیر از بسیاری از سمعک ها است، اما نباید بیش از حد بر تجربه شما تأثیر بگذارد.

اگر از بازخورد مداوم و آزاردهنده رنج می برید، با HCP خود صحبت کنید. همچنین ممکن است از یکی از موارد فوق رنج ببرید.

در حالی که سوت زدن از سمعک شما ممکن است به طور جدی شما را نگران کند، معمولاً نگران کننده نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، گاهی اوقات اتفاق می افتد و بیشتر اوقات قابل رفع است. در حالی که تعویض قسمت هایی از سمعک یا تمیز کردن گوش ها ممکن است مشکل ساز باشد، این بخشی ضروری از حفظ سلامت شنوایی و شنوایی است.

برطرف کردن مشکل سوت کشیدن سمعک:

مشکل سوت کشیدن سمعک، در مورد اول، برای هر دو مدل از سمعک با جایگذاری مناسب قالب و سمعک برطرف می شود.

در بقیه موارد باید تعویض پوسته سمعک داخل گوشی و یا تعویض قالب و تیوب در سمعک پشت گوشی توسط شنوایی شناس، خارج کردن جرم از گوش توسط متخصص گوش و حلق و بینی و در نهایت در صورت لزوم ارسال سمعک به شرکت مبدأ برای انجام دادن تعمیرات صورت گیرد.

در اینجا 10 دلیل خوب برای استفاده از سمعک آورده شده است ه با هم نگاهی کوتاه به آن می اندازیم:

10 دلیل خوب برای استفاده از سمعک

 

اگر به فکر استفاده از سمعک هستید، در اینجا 10 دلیل خوب برای استفاده از سمعک آورده شده است:

تقریباً در همه شرایط بسیار بهتر خواهید شنید

شما با شریک یا همسرتان در تماس نزدیکتری خواهید بود

در برقراری ارتباط با فرزندان و نوه های خود بهتر خواهید بود

در گفتگو و پیگیری گفتگوها بسیار بهتر خواهید بود

شما بهتر می توانید در مجالس و مهمانی های اجتماعی شرکت کنید

شما در پیگیری اخبار، فیلم ها و سریال ها در تلویزیون و همچنین گوش دادن به رادیو و موسیقی بهتر عمل خواهید کرد

شما مغز خود را حفظ کرده و خطر زوال شناختی را کاهش می دهید

شما در معرض خطر کمتری از انزوای اجتماعی، تنهایی و افسردگی خواهید بود

به طور کلی سلامت روحی و جسمی بهتری خواهید داشت

وابستگی کمتری به دیگران خواهید داشت

علاوه بر این، شما همچنین قادر خواهید بود صداهایی را که ممکن است سالهاست نشنیده اید بشنوید، مانند آواز پرندگان، باد در درختان، امواج در دریا، تیک تاک ساعت، آب جاری و…

همه این استدلال ها بر اساس نتایج و یافته های چندین نظرسنجی و مطالعات علمی در سال های اخیر یافت شده است.

اگرچه امروزه تمام سمعک های دیجیتالی و هوشمند دارای سیستم حذف کننده فیدبک هستند و تا حدودی می تواند سوت اضافی سمعک را خنثی کند اما اگر سمعک شما همچنان روی گوشتان سوت می زند به ادیولوژیست مراجعه کنید.

 

تهیه شده توسط کلینیک دانیال 

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

كلينيك سنجش شنوايي و تجويز و تعمیرات سمعك دانیال با مجوز رسمي از نظام پزشكي با در اختيار داشتن پيشرفته ترين تجهيزات تشخيصی در حوزه شنوايي شناسي و تجويز سمعك...

سوالات خود را از کلینیک بپرسید
  • qwdefal

    من دستم خورد یه نوبت ثبت شد برام لزفا خودتون لغوش کنید چون من نتونستم

  • لغو پاسخ
کلینیک شنوایی سنجی دانیال