برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم چه روش هایی وجود دارد؟ - دکتر بتول طاهری

برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم چه روش هایی وجود دارد؟

برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم چه روش هایی وجود دارد؟

اسکار یا جای زخم یکی از مشکلات و نگرانی های رایج افرادی است که جراحی زیبایی شکم یا سینه انجام می دهند و در واقع پاسخ ترمیمی پوست برای جبران آسیب وارد شده به آن می باشد.

دکتر بتول طاهری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر بتول طاهری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در ادامه مطلب روش ها و نکاتی را برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم ارائه می دهیم. با ما همراه شوید.

اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

در اثر اسکار ظاهر پوست برجسته و ناهموار به نظر خواهد رسید. اسکار می‌تواند در اثر هرگونه آسیب‌دیدگی، جراحی یا ناهنجاری‌های بافت پوست ایجاد شود.

هر بخشی از بدن می‌تواند تحت تأثیر اسکار یا جای زخم قرار بگیرد. از آنجا که ممکن است ظاهر اسکار به طور کامل برطرف شود، بر اساس نوع اسکار درمان‌های رفع اسکار می‌توانند ظاهر آن را اصلاح و کاهش دهند. میزان موفقیت در خصوص رفع اسکار بین ۵۰ الی ۹۰ درصد متفاوت است.

 

ترمیم اسکار جهت حذف جای زخم بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم  پس از عمل های جراحی صورت می گیرد. در کل این عمل شکل اسکار یا قسمتی که جراحی شده را بهبود می دهد. و سوال بسیاری از بیماران این است که آیا جای زخم ها بعد از جراحی سینه از بین می روند؟ پاسخ این سوال مثبت است ولی باید به این نکته هم اشاره کرد که اسکار های پوست کاملا از بین نمی روند.

جلوگیری و از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

اقدامات بسیاری وجود دارد که می توان با انجام آنها از ماندگار شدن جای بخیه و زخم جراحی خودداری کرد.

بخیه کردن برش ها

اولین اقدام در جهت بسته شدن یک زخم، بخیه کردن آن است که توسط جراح انجام می شود. بخیه پوست اطراف قسمت های باز یا زخم ها را به هم نزدیک کرده و موجب بسته شدن آن می شود.

جای زخم ها همچنین پس از بخیه، کوچک تر دیده می شوند. می توانید از پزشک زمان کشیدن بخیه (در صورت عدم جذب) و پوشاندن زخم و دیگر شبهات خود را بپرسید.

اجتناب از تابش نور خورشید

بهتر است از قرار گرفتن آن قسمت از پوست در معرض نور خورشید بپرهیزید یا از ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست شکم را مرطوب نگه دارید. به این منظور می توانید از وازلین استفاده کنید.

ماساژ جای زخم

این کار از عمیق شدن زخم جلوگیری خواهد کرد.

چک کردن مداوم زخم برای اطلاع از علائم عفونت: علائمی مانند ورم، حساس شدن، ترشحات سبز یا زرد رنگ می توانند نشانه عفونت باشند. برای درمان عفونت زخم جراحی باید به پزشک خود مراجعه کنید.

 نکاتی برای جلوگیری از ماندگاری جای بخیه و اسکار بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

 عدم دستکاری جای زخم

هر چه بیشتر روی زخم خود را بکنید، بدن باید زمان بیشتری برای ترمیم آن بگذارد و جای زخم مشخص تر و عمیق تر خواهد شد. همچنین از خاراندن و مالیدن آن خودداری کنید.

 مصرف نکردن سیگار

سیگار کشیدن موجب تنگ شدن رگ ها می شود و همین باعث رسیدن مواد غذایی کمتری به زخم و در نتیجه بهبود دیرهنگام آن می شود.

 عدم اعتماد بیش از حد به کرم های ترمیم زخم

در واقع نمی توان بیش از حد به این کرم ها اعتماد کرد، تنها چرب کردن جای زخم کافی است و تنها در صورت تجویز پزشک از این کرم ها استفاده کنید.

 

مهمترین چیز صبوری است. طبق نظر پزشکان، مرحله اول بهبودی حدود سه ماه و مرحله دوم آن نیز سه ماه دیگر به طول می انجامد. پس از یک سال از جراحی لاغری، بافت اسکار شکل گرفته است اما حتی پس از این زمان نیز ظاهر زخم ممکن است تغییر کند.

شستشوی زخم بخیه بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

در صورتی که جای زخم بخیه شده باشد، می توان پس از ۴۸ ساعت از اتمام جراحی لاغری به حمام رفت. از آنجایی که در این مدت بافت پوششی ترمیمی روی زخم تشکیل شده، بنابراین آب و باکتری ها نمی توانند به درون زخم نفوذ کنند و استحمام با بخیه بلامانع است. با این وجود در صورت باز کردن پانسمان و مشاهده ی خونریزی بهتر است استحمام را به زمان دیگری موکول کنید و زخم را دوباره پانسمان کنید.

 روش های از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

حذف انواع اسکار، راه های درمانی خاص خود دارد. مثلا، اسکار های کلوئیدی یا عمیق، اسکار های تجمعی یا بافت های اسکار. ظاهر اسکار به رنگ قرمز است که به خاطر حضور کلاژن بعد از ترمیم زخم به وجود می آید. تزریق داروهای استروئیدی، کرایوتراپی، فشار درمانی و جراحی از راه های حذف اسکار یا دست کم کمرنگ تر شدن آن می باشد.

 

اسکارهای هیپرتروفیک با عنوان اسکار های کلوئیدی شناخته می شوند. نواحی به وجود آمدن این اسکار ها خطوط مرزی زخم ها می باشد. اسکار کلوئیدی یا هیپرتروفیک قرمز، برآمده و مقاوم است. این اسکارها طی گذشت هفته ها بعد از عمل نمایان می گردد.

اسکارهای هیپرتروفیک به تنهایی قادرند حذف و یا کمرنگ شوند ولی امکان دارد چندین سال زمان ببرد.برای حذف  این نوع اسکارها  می توان در هنگام  عمل جراحی  داروهای استروئیدی تزریق نمود و توسط آن ها به نتیجه خوبی دست یافت.

چروکیدگی پوست یا بافت علتش برداشته شدن بیش از حد پوست است که گاها مشاهده می کنیم. به ویژه در خصوص جراحی بزرگ کردن سینه ها و جراحی های مانند آن، انقباض های کپسولی واکنش می دهند.

برای مداوای انقباض های کپسولی از راه فلپ پوست یا گرافت پوست بهره می جویند. در این موارد گرافت پوست از سایر قسمت های بدن برداشته می شود و برای ترمیم قسمتی که از پوست کافی برخوردار نیست استفاده می شود.

جراحی پلاستیک زد- Z برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

جراحی پلاستیک زد- Z هم راه دیگری است که جهت ترمیم اسکار از آن بهره می گیرند و در آن یک برش به شکل Z به وجود آمده و به باز شدن پوست در حد نرمال کمک می کند. این راه یکی از فنون نوین است و پرولیفراسیون بافت را سبب می شود.

درمابراسیون روشی است با برداشتن خطوط روی اسکار لایه ی بالایی پوست ترمیم یا حذف کند. با استفاده از لیزر هم می توان از به وجود آمدن خونریزی عروق خونی موجود در قسمت اسکار ممانعت نمود. این راه بدون بیهوشی صورت می گیرد.

 

برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم بیمار در حالت هوشیاری و با استفاده از بیحسی موضعی قرار می گیرد. در بعضی از موارد از بیهوشی عمومی به کار گرفته می شود که در چنین شرایطی بیمار در کل زمان عمل در خواب به سر می برد. داروهایی هم برای جلوگیری از تحریک پذیری و قرمز شدن اسکار مثل کورتیکواستروئیدهای خوراکی، کرم های ضد حساسیت به کار برده می شود.

 

خطرات و عوارض ترمیم اسکار دربرگیرنده خونریزی، به وجود آمدن عفونت بسیار بالا و به طور اتفاقی، هماتوم، عود اسکار، به وجود آمدن ضایعات کلوئیدی روی پوست و باز شدن زخم می باشد. چنانچه  اسکار در مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار گیرد رنگ آن تیره شده و باعث نیاز به یک ترمیم دیگر می شود.

پس از عمل پانسمان فشاری استفاده می شود تا از به وجود آمدن بافت کلوئیدی پیشگیری شود. و پس از یک هفته بخیه ها هم کشیده می شوند. یکی از راهای مرسوم برای حذف اسکار تزریق کلاژن است که در مطب پزشکان صورت می گیرد.

درمابراسیون هم تابه حال در مطب پزشکان صورت گرفته است ولی امکان دارد  در برخی به طور سرپایی در بیمارستان صورت گیرد.

استفاده از لیزر برای از بین بردن اسکار جای عمل بعد از جراحی زیبایی سینه و شکم

تکنولوژی نوینی که جهت حذف اسکار و ترمیم محل زخم استفاده می شود ، روش جوانسازی (یا لایه برداری) پوست با لیزر می باشد. در این متد که به طور بستری یا سرپایی صورت می گیرد از لیزرهای دی اکسید کربن و Erbium Yag به کار گرفته می شود.

این متد به گونه ایست که لیزر جهت درمان اسکارهای عمیق تر و سطحی استفاده می شود. لیزر لایه ی خارجی یا سطحی پوست را از میان برداشته و به همین خاطر لایه ی جدید پوست رشد می کند. لیزر رنگی هم جهت ترمیم اسکار های رنگدانه دار یا تیره رنگ استفاده می شود.

 

هزینه ترمیم اسکار به متدی که برای حذف آن در نظر میگیرید بستگی دارد. درمان با لیزر مثل گرافت پوست بسیار پر هزینه تر است. از متدهای کم هزینه تر می توان به استفاده از پماد و ژل هایی که مصرف خانگی دارند اشاره نمود.

دکتر بتول طاهری

دکتر بتول طاهری؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی دکتر بتول طاهری هم اکنون دارای تخصص در زمینه جراحی عمومی پلاستیک و ترمیمی است که تحصیلات پزشکی عمومی خود را در دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرا کوهستانی

    سلام.۲۷سالمه.مجردم.سینه هام بزرگ و شل هست.میخوام سفت بشن و افتادگیش از بین بره.راهی هست؟هزینه ش؟و باعث ازدست دادن قدرت شیردهی میشه؟

  • alo_admin

    جراحی پلاستیک برای صورت چقدر هزینه دارد?

  • م م

    باسلام به علت تجاوز متاسفانه دچار پارگی پرده بکارت شده ام و شرایط جراحی را ندارم لطفا راهنمایی کنید چه کاری کنم ؟؟؟آبروم در خطره...

  • alo_admin

    سلام.روی پام بعد از کندن مو یه جوش زده که سیاه رنگ و درد و خارش داره الان اندازه یه نخود شده. احتمال داره زگیل باشه؟ لطفا راهنمایی کنید.

  • لغو پاسخ