مراقبت های بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر چه می دانید؟ - دکتر بتول طاهری

مراقبت های بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر چه می دانید؟

مراقبت های بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر چه می دانید؟

جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر، روش نوین برای درمان این عارضه شایع است و نسبت به روش های کلاسیک جراحی هموروئید از مزایای زیادی برخوردار است.

دکتر بتول طاهری نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر بتول طاهری کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

بعد از انجام جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر باید بیمار مراقبت های لازم را انجام دهد را روند بهبودی تسریع شده و از بروز عوارض بعد از جراحی جلوگیری کند. در ادامه نکات مهمی در این باره آورده شده است. با ما همراه شوید.

مراقبت های اولیه و مهم بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر

به طور معمول افرادی که از شیوه لیزر درمانی هموروئید بهره مند می شوند دوران نقاهت طولانی مدتی را سپری نخواهند کرد و پس از اتمام عمل نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوند. آن ها می توانند با توجه به نکاتی که جراح متخصص دستگاه گوارش بعد از لیزر درمانی توصیه می کند به منزل رفته و مراقبت های مورد نیاز را به عمل آورند.

مهمترین مراقبت زخم بعد از عمل هموروئید تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه مقعد است. نشستن در آب گرم و صابون ۳ بار در روز و هر بار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای تمیز نگه داشتن ناحیه لازم است.

همچنین باید از خشک کردن زیاد ناحیه مقعد خودداری نمایید، چرا که خشک کردن زیاد با دستمال توالت می‌تواند موجب تحریک و خارش اطراف مقعد می‌شود. دستمال مرطوب روش بهتری برای خشک کردن ناحیه است.

ترشحات مخاطی، خونی یا مدفوع در چند روز اول بعد از عمل هموروئید شایع است که ممکن است تا یک هفته نیز طول بکشد. در این حالت می‌توانید از گاز استریل یا پدهای بهداشتی استفاده کنید.

در صورت قرمزی اطراف پوست مقعد و تب یا علائم شدیدی از خونریزی که بیشتر از ۱ هفته طول کشید حتما با جراح خود تماس بگیرید.

ممکن است پزشک برای جلوگیری یا کنترل عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند که لازم است مصرف آن منظم و تا پایان دوره باشد.بیماری های نشیمنگاه را به موقع درمان نمایید تا تبدیل به توده های ناحیه تناسلی نشوند.

روش ها و نکات مهم انجام مراقبت های بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر

  • بیمار پس از لیزر هموروئید بایستی به مدت یک روز به صورت کامل استراحت نموده و هیچگونه فعالیت نداشته باشد. وی باید به حالت دراز کش باشد تا فشار کمتری به مقعد وی وارد شود.
  • بیمار بعد از لیزر هموروئید بایستی از مواد غذایی ملین استفاده نماید. البته باید مصرف این مواد در حد اعتدال باشد تا فرد به اسهال دچار نگردد. بهتر است از مواد خوراکی سالم و تازه به حالت بخار پز استفاده کرد. مصرف غذاهای سرخ شده برای این افراد مناسب نیست.
  • پزشک متخصص با توجه به این که هموروئید تا چه حد پیشرفت کرده تصمیم می گیرد تا چند روز شخص به مصرف ملین ها ادامه بدهد. فرد نباید در هنگام دفع زور بزند یا فشاری به روده هایش وارد نماید.
  • توصیه ی تمامی پزشکان بعد از لیزر هموروئید استفاده از قیسی و انجیر خشک و میوه های فصلی به عنوان میان وعده، مصرف آب کافی، اجتناب از مصرف چای های پر رنگ و غلیظ و نوشیدنی های حاوی کافئین است. چرا که بعد از لیزر هموروئید رعایت این موارد می تواند باعث بهبود دستگاه گوارش و کارکرد شکم شود.
  • پس از لیزر هموروئید نشستن طولانی مدت از پرعارضه ترین حرکاتی است که به مقعد و لگن آسیب وارد می کند. بهترین راهکار، برای نشستن استفاده از بالشتک طبی و تغییر وضعیت دادن بعد از هر نیم ساعت است.
  • بعد از لیزر هموروئید روزه گرفتن تنها با تجویز پزشک است. معمولا توصیه ی پزشکان این است که تا چند ماه بعد از لیزر، روزه نگیرند.
  • بعد از لیزر هموروئید به منظور پیشگیری از عفونت بیمار بایستی روزی چند دفعه در آب گرم نشسته و با دست خویش ناحیه ی هموروئیدی را بسته و باز نماید.
  • معمولا نظر پزشک متخصص این است که بعد از لیزر هموروئید احتیاجی به پانسمان کردن درون مقعدی نیست.ولی سطح بیرونی مقعد پانسمان شده، اما نیازی به تعویض آن نیست. اگر برای جدا کردن این پانسمان با چسبیدگی آن روبرو شدید بهتر است که آن را کمی خیس کرده و سپس آن را به آرامی جدا کنید تا محل لیزر آسیب نبیند.
  • داشتن کمی درد بعد از لیزر هموروئید طبیعی است. جراح عمومی با دادن مسکن، به بیمارش کمک خواهد نمود تا بر درد خویش غلبه نماید.
  • برای این اشخاص پس از لیزر هموروئید بهترین نوع شستشو به جای استفاده از مواد صابونی و سایر شوینده ها، استفاده از شامپوی بچه است. همچنین در صورتی که فرد نیاز به خشک کردن بدنش داشت می تواند از دستمال مرطوب به جای دستمال های زبر و خشن استفاده نماید.

خونریزی بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر

عموما نظر پزشک جراح متخصص دستگاه گوارش اینست که پس از لیزر هموروئید نیازی به پانسمان درون مقعدی نمی باشد اما سطح مقعد پانسمان شده ولی مجددا نیاز به تعویض های مکرر آن نمی باشد. در صورتیکه برای جدا نمودن پانسمان سطحی با چسبندگی آن به محل مورد نظر مواجه شدید بهتر است ابتدا کمی آن را خیس کرده و سپس به آهستگی آن را جدا نمایید تا آسیبی وارد نشود.

ادامه خونریزی پس از عمل و در هنگام خشک نمودن بدن، یک موضوع غیر طبیعی نیست و نباید ازین بابت هیچ گونه نگرانی داشت. هنگامی که خونریزی پس از سه الی چهار هفته همچنان مشاهده شود نیاز است که بیمار به پزشک خود مراجعه کرده تا با انجام کولونوسکوپی دلایل آن ریشه یابی شود.

تا چند روز پس از عمل ممکن است خونریزی مختصر و یا دفع خونابه داشته باشید ، که این مسئله طبیعی است . که بایستی از یبوست و زور زدن هنگام اجابت مزاج خودداری کرده و استفاده از لگن آب گرم نیز کمک کننده می باشد.

 

در صورت ادامه یبوست و فشار موقع اجابت مزاج، احتمال خونریزی پس از جراحی افزایش می یابد . در صورت خونریزی شدید و یا تداوم آن در اولین فرصت به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند.

 کنترل تغذیه و داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی هموروئید (بواسیر) با لیزر

نوشیدن آب به میزان کافی، استفاده از میان وعده هایی مانند انجیر خشک، قیسی و میوه های فصلی ارگانیک، اجتناب از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و چای های پررنگ و غلیظ همگی به داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم کمک می کند و سبب بهبود کارکرد شکم و دستگاه گوارش وی خواهد شد. داشتن برنامه ورزشی مناسب پس از بهبودی کمک شایانی به فرد می کند تا در طول روز تحرک کافی داشته باشد.

  • در چند روز اول بعد از عمل هموروئید مایعات و غذاهای سبک و ملایم (برنج ساده، موز، نان تست) مصرف نمایید. بعد از چند روز می‌توانید رژیم غذایی معمول خود را از سر بگیرید.
  • بعد از ۳ تا ۴ روز از عمل هموروئید لازم است رژیم غذایی با فیبر بالا مصرف کنید تا حرکات روده شما راحت‌تر شده و از بازگشت مجدد هموروئید پیشگیری شود.
  • روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • مصرف فراوان میوه و سبزیجات به تسکین درد بعد از عمل هموروئید و راحت بودن حرکات روده کمک می‌کند.
  • برای راحت‌تر شدن عمل دفع می‌توانید از نرم‌کننده‌های مدفوع یا ملین های ملایم تجویز شده استفاده نمایید.

دکتر بتول طاهری

دکتر بتول طاهری؛ بیوگرافی و پیشینه تحصیلی دکتر بتول طاهری هم اکنون دارای تخصص در زمینه جراحی عمومی پلاستیک و ترمیمی است که تحصیلات پزشکی عمومی خود را در دانشگاه...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • زهرا کوهستانی

    سلام.۲۷سالمه.مجردم.سینه هام بزرگ و شل هست.میخوام سفت بشن و افتادگیش از بین بره.راهی هست؟هزینه ش؟و باعث ازدست دادن قدرت شیردهی میشه؟

  • alo_admin

    جراحی پلاستیک برای صورت چقدر هزینه دارد?

  • م م

    باسلام به علت تجاوز متاسفانه دچار پارگی پرده بکارت شده ام و شرایط جراحی را ندارم لطفا راهنمایی کنید چه کاری کنم ؟؟؟آبروم در خطره...

  • alo_admin

    سلام.روی پام بعد از کندن مو یه جوش زده که سیاه رنگ و درد و خارش داره الان اندازه یه نخود شده. احتمال داره زگیل باشه؟ لطفا راهنمایی کنید.

  • لغو پاسخ