جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر - دکتر راحله علیمرادزاده

جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر

با افزایش سن آنها بسیاری از مردم در مورد بیماری آلزایمر یا دمانس مرتبط با آن دچار مشکل می شوند. اگر آنها یک عضو خانواده با آلزایمر داشته باشند، ممکن است درباره تاریخچه خانوادگی و خطر ژنتیکی آنها تعجب کنند. 5.5 میلیون آمریکایی 65 سال و بالاتر با آلزایمر زندگی می کنند. انتظار می رود که بسیاری از این بیماری ها را به عنوان سنین توسعه دهند جامعه – مگر اینکه راهی برای پیشگیری یا تأخیر در آن وجود داشته باشد.

دکتر راحله علیمرادزاده نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با دکتر راحله علیمرادزاده کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

نتایج برخی پژوهش ها در خصوص جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر براساس مطالعات انجام شده در آمریکا مشخص شد؛ مصرف منظم ماهی از بخش خاکستری مغز در نقاطی که با بیماری آلزایمر مرتبط است، محافظت می کند و در افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی به صورت کبابی یا بخارپز می خورند، سلامت مغز بهبود یافته و خطر اختلال شناختی و ادراکی و همچنین خطر بیماری آلزایمر در آنها کاهش پیدا می کند.

یافته های این پژوهش که بر روی 260 فرد سالم انجام شده و اطلاعات مربوط به میزان مصرف ماهی آنها در یک دوره 10 ساله توسط MRI سه بعدی ثبت و ارزیابی شد، نشان داد: مصرف حداقل هفته ای یک بار ماهی، موجب حفظ بخش خاکستری در قسمت های مختلف مغز شده و خطر ابتلا به آلزایمر را پنج بار کاهش می دهد و در حقیقت اسیدهای چرب موجود در ماهی موجب بزرگ شدن و تقویت نورون ها (سلول های مغزی) در بخش خاکستری مغز می شود و این پدیده مغز را در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند. محققان آمریکایی دانشگاه ماساچوست همچنین در پژوهش دیگری ثابت کردند؛ مصرف آب سیب می تواند سبب بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به آلزایمر شود. این پژوهشگران دریافتند که نوشیدن آب سیب از آسیب های شناختی و آلزایمر در میانسالی جلوگیری می کند و در بهبود عملکرد و جلوگیری از کاهش حافظه و هوشیاری در پیری موثر است. آنان پس از زیرنظر گرفتن 21 فرد مبتلا به آلزایمر در حد متوسط و شدید متوجه شدند مصرف دو لیوان آب سیب یا 120 میلی لیتر در روز می تواند تا 27 درصد از نشانه های رفتاری و روانی مربوط به زوال عقل را بکاهد. برای این محققان ثابت شد که تغییرات اساسی در پی مصرف آب سیب به ویژه در حالات اضطرابی، لرزش ها و جنون افراد، سبب بهبود حالات و خلق و خوی آنان می شود و مصرف منظم آب سیب نه تنها برای حفظ عملکرد مغز در بهترین حالت خود، بلکه برای به تاخیر انداختن علل کلیدی بیماری آلزایمر و در نتیجه افزایش روش های درمان، موثر است. محققان آمریکایی در پژوهشی دیگر دریافتند که عدم تعادل ماده معدنی مس تاثیرعمیقی بر روی سیستم اعصاب مرکزی افراد می گذارد. برای این محققان اثبات شد که مس؛ تقویت کننده فعالیت مغز قدیم (Old Brain) جایی که مربوط به احساسات و عاطفه است به عنوان یک ماده معدنی مورد نیاز بدن، نقش حیاتی در سلامت دارد. مطالعات محققان آمریکایی همچنین نشان داد؛ مصرف بیش از حد ماده معدنی مس سبب تغییراتی در مغز شده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد. ماده معدنی مس برای حفظ عملکرد سیستم عصبی، رشد استخوان و عضلات و ترشح هورمون ها ضروری است و نخود فرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو، سویا و سیب زمینی از جمله منابع غنی مس به شمار می روند.

ابتلا به این بیماری، پنج درصد از افراد بالای 64 سال را درگیر می کند که یک سوم آنها ازنظر کارکردهای ذهنی به شدت معلول می شوند. ازدست دادن ابتکارعمل، فراموشکاری، ناتوانی در نامیدن و گم گشتگی مکانی از نشانه های شایع تر بیماری آلزایمر است و با گذشت زمان دستگاه عصبی فرد مبتلا به آلزایمر رو به وخامت و آسیب می گذارد، خواب آشفته می شود، سرگردانی اتفاق می افتد، رعایت بهداشت و نظافت را نمی کند، کنترل ادرار و مدفوع را از دست می دهد، غیرقابل کنترل، پرخاشگر و لجباز می شود، جیغ و داد می زند و در راه رفتن تعادل ندارد.

دکتر راحله علیمرادزاده

دکتر راحله علیمرادزاده، فارغ التحصیل سال 96 از دانشگاه علوم پزشکی ایران در رشته تخصصی طب سالمندان است و دارای رتبه دوم بورد کشوری سال 96، استادیار و عضو هیات...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • alo_admin

    مادر من 75سا له احساس ضعف دارد و کسل است کم حرف میزند غذا نمی تواند بخورد چکار باید کرد?

  • alo_admin

    سلام . شب بخیر . من یه مادر 94 ساله دارم . هر دکتری میبریمش میگن سن بالاست و یه جوری مستقیم و غیرمستقیم میگن کاری نمیشه کرد . آیا برای اینجور سالمندان میشه کاری کرد ؟

  • alo_admin

    پدرم سالمند آلزایمریست، دیروز ناگهان شنواییش را از دست داد، چکار باید کرد؟ آیا برای همیشه ناشنوا شده؟

  • alo_admin

    آیا ممکن است استفاده همزمان و مستمر داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی در فرد آلزایمری ایجاداختلالاتی نمایند? ممنون میشم پاسخ بدید، من از پدرم نگهداری می کنم، قبلن کم شنوا بود الان ناگهان ناشنوا شده شوکه شدم،

  • لغو پاسخ